– Førerløse biler sårbare mot dataangrep

En førerløs bil fra Google avbildet i Mountain View, California, 13. mai 2014. Foto: AFP Photo
En førerløs bil fra Google avbildet i Mountain View, California, 13. mai 2014. Foto: AFP Photo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hackere utgjør en reell trussel mot biler som styrer seg selv, advarer amerikanske eksperter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusenter er nå i ferd med å ta høyde for denne risikoen. De førerløse bilene er ventet å være på veien 2020 eller tidligere.

De vil ha moderne utstyr som elektroniske sensorer: en klynge kameraer, radar, sonar og lysbasert utstyr for å måle avstand. Disse vil styres av programvare som kjenner igjen hvor bred veien er, ulike skilt og veisperringer.

Men disse nye automatiske elementene, som er ment å gjøre bilen trygg og pålitelig, kan gjøre den utsatt for dataangrep, ifølge de amerikanske selskapene Mission Secure Inc (MSi) og Perrone Robotics Inc, melder AFP.

En hacker skrøt nylig av å ha tatt seg inn i datasystemet til det amerikanske jetflyet han reiste med, og å ha endret dets bane. Han hevdet å ha fått til dette ved hjelp av WiFi-systemet om bord.

Les også: Snart ruller fremtiden på offentlige veier

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tester nye bilmodeller

De to sikkerhetsselskapene, i samarbeid med universitetet i Virginia og det amerikanske forsvarsdepartementet, har gjort tester som viser at det kan være mulig å ta seg inn i sensorsystemene for de nye bilene. I et forsøk prøvde man å endre bilens respons når den møtte en hindring på veien.

– I et av scenariene «tvinges» bilen til å akselerere fremfor å bremse, selv om systemet for å unngå hindringer oppdager en gjenstand foran bilen. Heller enn å senke farten treffer bilen gjenstanden i høy hastighet, noe som forårsaker skade på bilen og kan være en trussel mot liv og sikkerheten til passasjerene, heter det i en rapport på MSis hjemmeside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis noen lykkes med et angrep har ikke bilprodusentene mulighet til raskt å samle inn informasjon for å analysere hendelsen, eller å raskt sette inn mottiltak mot angrep under utvikling, advarer rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge disse ekspertene tar hackere seg inn i systemet gjennom trådløse nettverksforbindelser.

MSi og Perrone Robotics, som er i ferd med å utvikle et system mot slike dataangrep, mener situasjonen utgjør «en betydelig utfordring og risiko for bilindustrien, samt publikums sikkerhet».

Les også: Googles prototyp på førerløs bil er klar for veien

Ville ikke svare

De fleste bilprodusentene som nå er i ferd med å lage autonome biler besvarte ikke AFPs henvendelser. Men kilder som står bilindustrien nær sier farene for dataangrep har blitt tatt hensyn til under produksjonsprosessen.

Søkekjempen Google, antas for eksempel å ha en egen gruppe programmeringseksperter som har i oppgave å forsøke og hacke programvaren til bedriftens egen prototype til førerløs bil. Denne antas å bli testet på veien om få måneder.

Google ønsket ikke å kommentere denne artikkelen.
Les også: Denne bilen kommer når du kaller på den

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsikring

Amerikanske forsikringsselskap er bekymret for sikkerheten, og spør seg om den nye teknologien kan redusere fare for ulykker. Dette kan føre til at de går gjennom nåværende kontrakter og omregner poliser.

Prisene på forsikringer kan øke i en startfase fordi prisen på førerløse biler vil være høye på grunn av kostnaden med reparasjoner og teknologien som er bygget inn i bilen, sier forsikringsselskapet Nationwide til AFP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men dette kan bli delvis motvirkes om bruken av kjøretøyene blir vanlig, sammen med teknologi for å hindre ulykker.

State Farm, et annet amerikansk forsikringsselskap, ser på det store bildet.

– Mens automatiserte kjøretøy reduserer eller fjerner noe av risikoen sjåfører står overfor i dag, vil det trolig vokse frem nye faremomenter. Vi ser på hvordan vi kan tilpasse oss disse endringene, skriver selskapet i en e-post til AFP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge en kilde i et større amerikansk forsikringsselskap, som ba om å få være anonym, er et av de viktigste spørsmålene fremover hvordan man kan etablere grenser og ansvar, basert på hva bilprodusentene sier bilen kan og ikke kan gjøre automatisk.

I forrige måned erklærte Google at deres førerløse bilprototyp er klar for å forlate testbanen og settes ut på offentlige veier i California.