Disse setene koster like mye som en grei bruktbil

Du kan kjøpe nye Audi Q7 uten de to bakerste setene, men det er neppe smart.
Du kan kjøpe nye Audi Q7 uten de to bakerste setene, men det er neppe smart.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel er de nok en smart investering.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi Q7 er straks på plass i andre generasjon. Vi i Broom har akkurat vært på lanseringen av den i de sveitsiske alpene, og lot oss imponere over nykommeren. Nye Q7 har blant annet blitt en langt mer kjøreglad bil enn tidligere, mye på grunn av en skikkelig slankekur på inntil 325 kilo.

Noen billig bil er dette naturligvis ikke. Vi er i klassen for de mest eksklusive SUV-ene og det bærer også prisene preg av. Ved lansering starter ”rimeligste” Q7 på 939.000 kroner. Da har den fem seter, men det er grunn til å tro at de aller fleste kundene vil kjøpe den med sju seter.

Koster ikke småpenger

Nettopp kombinasjonen SUV med 4x4 og sju seter, er noe av det som skiller Q7 fra flere av konkurrentene. Men de to bakerste setene koster ikke småpenger de heller. Nei, her er det snakk om et pristillegg på hele 30.000 kroner!

Det betyr sannsynligvis en grei margin for Audi, men for kjøperne er det nok bare å bite tennene sammen og betale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Audi Q7 er snart på plass i Norge, ni år etter at første generasjon kom på markedet.Nye Audi Q7 er snart på plass i Norge, ni år etter at første generasjon kom på markedet.

Mer om sju seter: Dette kan være en veldig god investering

– Vil straffe seg

– Ja, Q7 med sju seter vil nok være en langt mer kurant bil i bruktmarkedet enn en med fem seter. ”Sparer” man disse 30.000 kronene, vil det straffe seg den dagen man skal selge den videre. Du får jo en rimelig kurant bruktbil for de samme pengene, men i forhold til totaløkonomien er ikke det veldig relevant. Selv om det er mye penger, tror jeg man gjør klokt i å bruke dem på dette, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har sett nærmere på to av Q7s konkurrenter, og hvordan de priser de to bakerste setene.

Beste kjøp med 4x4 og sju seter – er det denne?

Inkludert i prisen

– BMW har i mange år vært kjent for å ta seg svært godt betalt for alt ut over ratt og seter, også her koster det penger å utstyre X5 med to ekstra seter. Pristillegget er på 26.500 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En annen stor nyhet i denne klassen er Volvo XC90. Her har Volvo gjort det veldig enkelt for kundene. XC90 kommer kun som sjuseter, de to ekstra setene er altså inkludert i prisen, forteller Benny.

Teller ikke på kronene

– Men hvorfor er dette så dyrt på Audi og BMW?

– Svaret er vel så enkelt som at dette er priset til det de anser at kjøperne er villige til å betale. Og i dette tilfellet: At kundene også vet at det er smart å betale ekstra for de to setene, sier Benny og legger til:

– I denne delen av bilmarkedet er det nok mange som ikke teller på kronene. De vet at de kjøper en eksklusiv bil, og er villig til å betale hva det koster å få den "ferdig" utstyrt. Slik sett er det ikke noen problem å bruke flere hundre tusen kroner på ekstrautstyr. Mye av det er også nødvendig for at bilen skal være kurant å selge videre når den dagen kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må betale avgift for vekt

Det koster å flotte seg med stor Audi-SUV, også på utstyrsfronten.Det koster å flotte seg med stor Audi-SUV, også på utstyrsfronten.

Audis norske informasjonssjef Marius Tegneby peker på at det er flere faktorer som avgjør hva prisen på utstyr som dette ender på:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som femseter veier bilen 1995 kilo, eksklusivt fører. Med sju seter er vekten uten fører på 2060 kilo, Det betyr altså en vektforskjell på 65 kilo - som det skal betales avgifter på. Det betyr at av de 30.000,- så utgjør vektavgiften nærmere 13.000,-

– I tillegg er bakseteryggene på tredje seterad i sjuseteren elektrisk nedfellbare, det har en verdi, og det medfører også at andre seterad får en ekstra inndeling på lengdejusteringen, som også har en verdi. På toppen av det så er setene i delskinn som standard, med skinn på vangene og kunstskinn på midtpartiet, avslutter Tegneby.

Klikk her for å lese førsteinntrykket vårt av nye Q7

Veteran med sju seter? Sjekk denne!