Enten liker du den, eller så hater du den

Enten liker du den, eller så hater du den
Enten liker du den, eller så hater du den
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du uansett spare MYE penger på bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg husker godt første gang jeg testet BMW 5-serie Gran Touring, da den var ny i 2010. Det var en litt merkelig skapning – en slags blanding av familiebil, coupe og SUV, men utgangspunktet var dagens generasjon av BMW 5-serie.

Men der en vanlig 5-er var uangripelig når det kom til design, sto GT særdeles lagelig til for hugg. En helt annen front, med større «nyrer» og frontlykter. Dessuten en pregløs frontfanger og en klumpete, combicoupe-hekk som på ingen måte var lett å svelge.

Salget har vært beskjedent, og på bruktmarkedet er den også langt mer sjelden å snuble over, enn en vanlig 5-serie. Men det finnes noen eksemplarer som fortjener litt ekstra oppmerksomhet. For eksempel den helrå bilen vi omtaler her – GT 535d xDrive.

Les også: Brukt luksus-SUV: Til fjells på første klasse

Ikke den mest linjelekre modellen i BMW-sortimentet.Ikke den mest linjelekre modellen i BMW-sortimentet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyggelige fakta

For legg bort alt maset om utseendet en øyeblikk. La i stedet følgende fakta synke inn: Prisen på denne bilen, en av få svært få som ble solgt ny i Norge, var på godt over 1,2 millioner kroner med utstyret den har. I dag er prisen halvparten – nærmere bestemt 599.000 kroner.

Under panseret har den en råsterk dieselmotor på 300 hk, med et dreiemoment på monumentale 600 nm.

Oppgitt blandet forbruk er, med tanke på størrelsen på bil og motor, beskjedne 0,71 l/mil.

Les også: Halv pris etter bare tre år

Utstyrsorgie

For øvrig har den rullet 68.000 kilometer, har sort metallic lakk og mørkebrunt skinninteriør.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her vil du også dra nytte av utstyr som elektriske komfortstoler, head up display, adaptiv cruisekontroll, webasto, DAB-radio og elektronisk demperkontroll. For å nevne noe.

Dessuten har den ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. Da kan du kanskje leve med at naboen humrer av designet når du ruller forbi?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Interiøret er imidlertid av typisk BMW-kvalitet. Her er det lite å sette fingeren på.Interiøret er imidlertid av typisk BMW-kvalitet. Her er det lite å sette fingeren på.

Romslig komfortmaskin

Ute på veien er den også verdig BMW-merket på panseret. Selv en diger, klumpete bil som dette, har blitt overraskende sportslig å kjøre. Men først og fremst er GTen likevel en komfortmaskin av dimensjoner.

Det gjelder for øvrig ikke bare de som sitter foran i komfortstolene. Takket være svært god plass, er det også hyggelig for to av de tre det er plass til i baksetet.

Bagasjerommet er også romslig. 520 liter er til rådighet og er dessuten lett å utnytte, siden du kan velge om du bare vil åpne nederste del eller hele bagasjelokket.

Les også: Les vår test av BMW GT her

Ble sterkere

Innvendig er det ingenting kontroversielt å merke seg. Her er det nemlig klassisk BMW-stil – med premiumfølelse i bøtter og spann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Takket være litt høyere bakkeklaring, sitter du også med en svært god oversikt over veien. I alle fall foran deg. Bakover er det verre, og det kan være litt slitsomt å rygge, med mindre du har ryggekamera.

Det skal imidlertid nevnes at BMW etterhvert kom med en enda sterkere 535d-motor. Den har 313 hk - og er faktisk en hel del råere enn den som står i 2011-modellen.

Selv med bare 13 hk mer er ytelsene noen hakk hvassere. Den fikser blant annet 0-100 km/t på bare 5,5 sekunder, mot 5,9 for bilen vi omtaler her.

Men vi har en viss mistanke om at 300 hk og 600 nm likevel duger for de fleste.

Les også: Luftfjæring: Nydelig å kjøre - men...