Fraråder å kjøpe nytt luksusmerke

Mondeo er først ute i den nye Vignale-serien fra Ford. Nå har de aller første testene av bilen kommet.
Mondeo er først ute i den nye Vignale-serien fra Ford. Nå har de aller første testene av bilen kommet.

Nå har de første testene av Vignale kommet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Premiummerkene har ekspandert kraftig de siste årene, og blant annet tatt store markedsandeler fra de mer folkelige merkene.

Som en direkte konsekvens av det, svarer Ford nå med å rulle ut et nytt undermerke. Vignale heter det. Planen er å lage Vignale-utgaver av flere av Fords større biler. Først ut er Mondeo, deretter følger S-Max. Begge disse skal også komme til Norge. Mondeo Vignale er først ut, den kommer i sommer.

Ikke verdt pengene

De aller første testene har nå begynt å komme. Engelske Autocar er en av dem som har fått kjøre bilen helt i starten, og deres dom er nå klar.

For å starte med konklusjonen: Autocar fraråder rett og slett å kjøpe bilen, i alle fall hvis du skal bruke dine egne penger på den. Det er ikke fordi de mener bilen er dårlig, men fordi de mener den er altfor dyr å kjøpe.

I England starter Mondeo Vignale på 32.000 pund, eller 372.000 norske kroner. Det er rundt 50.000 kroner mer enn det som har vært toppmodellen så langt, Mondeo Titanium. Og de pengene mener ikke Autocar at bilen er verdt.

Les også: To år forsinket, men så kom den!

Får ros også

– Vi elsker Mondeo, men kjøp heller en Titanium. Hver gang du skulle ønske du hadde bikube-skinnet eller direktelinje til bilselgeren, tenk da på hvordan du ville hatt det med en bil som faller i verdi som et synkende skip og 4.500 pund mindre i banken. Du kommer nok fort over det, skriver Autocar til slutt i sin test.

Når det er sagt, roser de også bilen på en rekke områder. Mondeo Vignale har de samme gode kjøreegenskapene som «vanlig» Mondeo. I tillegg har den altså fått en god dose eksklusive materialer i interiøret, også bedre støydemping.

Les også: Dette blir luksus for store familier

Lekkert interiør med mye skinn og eksklusive materialer. Men noen detaljer avslører at det likevel er snakk om en folkelig Mondeo.Lekkert interiør med mye skinn og eksklusive materialer. Men noen detaljer avslører at det likevel er snakk om en folkelig Mondeo.

Stille

Det siste er noe av det Autocar virkelig er imponert av. De rangerer Vignale på linje med biler som BMW 5-serie og Audi A6 når det gjelder støy i kupéen. Spesialglass i vinduene, mer støydempemateriale og et aktivt system for støyreduksjon som sender ut «motstøy» gjennom stereoanlegget, har gitt resultater.

Interiøret får også skryt, særlig setene og det skinntrukne dashbordet. Men det er også elementer som faller litt gjennom, og avslører at dette ikke er en helt gjennomført premiumbil. Blant annet billig plast i ventilasjonsdysene og i dørlommene.

Les også: Dette er bilen som skal skjemme deg bort

Over en halv million?

Autocar har testet Mondeo Vignale med to-liters dieselmotor på 180 hestekrefter og 4x4. Bilen får skryt både for prestasjoner og kjørefølelse. Denne motoriseringen sammen med firehjulstrekk, er sannsynligvis også det norske kjøpere kommer til å gå for.

Foreløpig er ikke Vignale-prisene i Norge klare. Men sannsynligvis snakker vi minst samme påslag som i Storbritannia. I dag starter Mondeo stasjonsvogn med 180 hk, automat, 4x4 og Titanium, på 451.000 kroner. Med andre ord er det nok grunn til å tro at Vignale-utgaven havner på over 500.000 kroner når den ruller inn i juli/august.

Les også: Derfor er Mondeo et av de beste familiebilkjøpene

Mondeo Vignale er i Norge om et par måneder, senere kommer også S-Max i luksusutgave.Mondeo Vignale er i Norge om et par måneder, senere kommer også S-Max i luksusutgave.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden