Foreslår passasjerkrav for elbiler i kollektivfelt

Elbiler må få bruke bussfilene, men bare dersom sjåføren har minst én passasjer i bilen, mener Melby og Solli. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
Elbiler må få bruke bussfilene, men bare dersom sjåføren har minst én passasjer i bilen, mener Melby og Solli. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)

Elbilsjåfører i Oslo og Akershus skal fortsatt kunne benytte kollektivfelt hvis de har med passasjerer, foreslår lokalpolitikere i de to fylkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens vegvesen anbefaler i et brev til Samferdselsdepartementet at elbilene ikke lenger skal få bruke kollektivfeltet på E18. Ifølge Statens vegvesen er ni av ti elbilsjåfører alene i bilene sine.

Men Oslos samferdselsbyråd Guri Melby (V) og Akershus' fylkesordfører Anette Solli (H) er uenig i anbefalingen. De understreker at kollektivtrafikk er viktigst, men mener det er mulig å gjøre tilpasninger som ivaretar både nullutslippsbiler og busstrafikk, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi ønsker i første omgang en forsøksordning med samkjøringsplikt for elbilene. Det vil si at både el- og hydrogenbiler gis anledning til å benytte kollektivfeltet i rushtiden dersom det er minimum to personer i bilen. Dersom dette ikke gir kollektivtrafikken tilstrekkelig fremkommelighet, kan ordningen justeres, men vi mener det er uklokt å fjerne adgangen til kollektivfeltet hele døgnet med én gang, sier Solli.

Målet for Oslo og Akershus er å erstatte hele bilparken med nullutslippsbiler, både for å redusere lokal luftforurensing og støy, og for å kutte klimagassutslipp. Derfor er det for tidlig å svekke elbilfordelene, mener Melby.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden