Meny

Geir har 15 Ford Granadaer – nå selger han denne

- Denne vekker oppmerksomhet og nostalgiske minner hos mange, sier Geir Andersen. (Foto: Privat)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klassikeren har bare gått 53.000 kilometer.

Ford Granada er en  bil som setter følelser i sving hos de av oss som har levd en stund.Bilene var svært populære på 70-tallet og en bit inn på 80-tallet.

Den gangen allting var litt enklere. Det var den gang biler gikk på bensin og lastebiler, busser, traktorer og drosjer gikk på diesel. Hybrid- og elbiler fantes ikke.

Sto det 2,3 så var det 2,3

Det var også den gangen man kunne tillate seg å kjøpe en stor bil med bare to dører. Baksetene skulle jo brukes av ungene. De klarte å komme seg ut og inn uten at man skulle betale ekstra for flere dører.

Det var også den gangen emblemet på bagasjelokket gav meningsfylt informasjon til nysgjerrige gutteunger.

Sto det 2,3 - ja så forstod vi at det bodde en 2,3-liters V6 under pansret. Ikke slik som i dag da både 200 og 250 egentlig betyr 2,1-liter på enkelte biler.

Sto det i tillegg en L bak tallene, skjønte vi at det var enkleste utstyrsnivå man snakket om. Sto det GL - ja så forsto vi at det var en litt mer påkostet variant. Det helt uten at man gjorde bruk av fancy og eksotiske ord som Avantgarde eller Trendline.

Underbittet var tidstypisk for slutten av 70-tallet. Vi fant det samme på bla.Volvo 240 og Opel Rekord fra samme periode. Foto: Privat

Underbittet var tidstypisk for slutten av 70-tallet. Vi fant det samme på bla.Volvo 240 og Opel Rekord fra samme periode. Foto: Privat

Ford Granada V8: Den ukjente Ford-modellen

To sett originale hjul fra 1978

For de som kjenner seg igjen i dette,  må  Ford Granaden som Geir Andersen fra Hvittingfoss skal kvitte seg med være ganske optimal?

Den er nesten for en tidsmaskin å regne. Den er fra 1978, den er blå både utenpå og inni, har to dører, den har skvettlapper og det står 2,3 L på bagasjelokket.

Og på kilometertelleren står det ikke mer enn 53.000 kjørte kilometer – på 37 år!

Den har original lakk, er rustfri og er ellers i urørt og god originalstand. Dog ikke helt uten enn viss patina. Det kan jo også nevnes at både de originale sommerdekkene og vinterdekkene fra 1978 følger med.

Det er jo betimelig å spørre  hvorfor Geir kvitter seg med denne. Så det er akkurat det vi gjør.

Menge vil nok nikke gjenkjennende til dette interiøret. Foto: Privat.

Menge vil nok nikke gjenkjennende til dette interiøret. Foto: Privat.

Ford Granada: - Ingen ting ruster som gammel kjærlighet

Har litt for mange ...

– Ehhh... jo - nå skal du høre... Jeg har noen andre Granadaer også og har innsett at jeg bør – eller må – redusere samlingen, svarer han litt nølende.

– Okei, så du har det, ja. Mange, eller?

– Tjaaa... Rundt femten, kommer det beskjedent.

– Opps! Såpass ja. Finnes det noen diagnose for slikt?

– He, he... Nei det gjør nok ikke det – som jeg vet om i alle fall.

– Det begynte vel for meg som for mange andre i samme situasjon. Fatter'n hadde mye Ford da jeg var liten. Det var derfor ikke helt unaturlig at min første bile også ble en Ford. Nærmere bestemt en Consul (det engelske svaret på Granada). Siden har det liksom bare ballet på seg, forklarer Granada-eieren.

– Akkurat denne blå 2,3-en har jeg hatt i 15 år og den har for det meste stått lagret. Det er først nå jeg har regsitert den.

– Jeg er eire nummer tre. Bilen ble solgt ny av Romerike Autoco på Lillestrøm, men den hadde adresse i Oslo fram til 1997.

– Etter det ble den solgt til et eldre ektepar på Ski, og ble kun brukt til finkjøring. Da "gubben" der døde, kjøpte jeg bilen av enken. Siden har den vært min, forklarer Geir videre.

Det er vel kanskje heller ikke helt overraskende at ha er aktiv i Consul / Granada-klubben her i Norge.

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner

Rene og enkle linjer preger Granada-designet. Foto: Privat

Rene og enkle linjer preger Granada-designet. Foto: Privat

Riktig kjøper viktigere enn penger

– Hvorfor selger du en såpass spesiell bil da, kan du ikke heller selge en av de andre du har?

– Som sagt så har jeg hatt denne lenge. Det er kanskje på tide at noen andre tar over her nå.

– Men den selges ikke til hvem som helst. Jeg selger kun til noen som forstår verdien av denne. Da snakker jeg ikke om pengene, men om det urørte og originale. Det som gjør nettopp denne gamle hverdagshelten spesiell.

– For meg personlig er det faktisk viktigere å finne riktig kjøper til å overta den, enn det å få mest mulig penger ut av den. For bilen selges med tungt hjerte ...

– Hva skal du har for den?

– Det er en bil som er vanskelig å prise. Men jeg tenker i utgangspunktet at rundt 70.000 kroner, eller der omkring, nok er ganske riktig pris på en slik bil. Jeg

 mottar gjerne bud, men absolutt ikke skambud, og kun fra seriøst interesserte.

– Du, beskriv kort hvordan den er å kjøre da?

– Komfortabel og behagelig er de to første tingene jeg tenker på her. Dessuten så er det jo fin lyd fra V6-motoren. 

Det er en bil man blir glad av og den vekker tydeligvis

 masse nostalgiske minner hos folk, avslutter den hyggelige selgeren fra Hvittingfoss.

Med denne skulle Ford utfordre BMW og Mercedes

Originalt brosjyrebilde av Ford Granada

Originalt brosjyrebilde av Ford Granada

Motor
Populært