Superbil i parkeringshus – nei, det er ikke enkelt

– Forsiktig, forsiktig, formaner Mercedes-nestor, Per Haldorsen, mens journalist i E24, Morten Abrahamsen, gjør seg så lett han kan. Mercedes SLR McLaren er ikke en bil du vil sette fra deg i et parkeringshus når du har dårlig tid.
– Forsiktig, forsiktig, formaner Mercedes-nestor, Per Haldorsen, mens journalist i E24, Morten Abrahamsen, gjør seg så lett han kan. Mercedes SLR McLaren er ikke en bil du vil sette fra deg i et parkeringshus når du har dårlig tid.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så vrient kan det være å parkere en doning til over 5 millioner kroner...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det fleste av oss har møtt på en utfordring eller to i parkeringshus.

Det er jo ikke som i USA, der man faktisk tar høyde for at en normal bil er noe bredere og lengre enn en Mini. Nei, i vår del av verden handler det om å få stuet flest mulig kjøretøy inn på et minst mulig område.

Resultatet er at det kan være heller marerittaktig å både komme seg inn, ut og på plass i parkeringshusene.

Men hvis du er så heldig at du kjører rundt i en superbil av typen Mercedes SLR, kan du risikere at de største problemene oppstår før du i det hele tatt har fått bilen innenfor dørene...

Her ser det ikke så lovende ut.

Her ser det ikke så lovende ut.

Les også: Her krasjer han superbilen til 5 millioner kroner

Parkering innendørs

Broom var nylig på tur med Mercedes til Göteborg, der vi skulle teste noen av AMG-modellene på bane. Med oss fra Norge hadde vi blant annet en SLR – en vaskeekte superbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og da vi kom til hotellet, skulle denne naturligvis parkeres forsvarlig. Innendørs – i en parkeringskjeller. Men det var ikke gjort på et øyeblikk.

Veien ned var nemlig bratt, og akkurat i selve døråpningen var det en forhøyning i gulvet, som skapte visse problemer.

God for godt over 300 km/t

Bak rattet på SLRen, sitter Morten Abrahamsen, journalist i E24. Dette er altså en bil med over 600 hk, bakhjulstrekk og et fullstending dyrisk lydbilde hvis du akselerer skikkelig ut av lyskrysset. Da fikser den 0-100 km/t på under fire sekunder og bikker lett 300 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er hårfint...

Det er hårfint...

Men alt dette blir relativt uvesentlig, når du skal pirke den inn i et parkeringshus.

Morten følger formaningene til Mercedes-nestor Per Haldorsen til punkt og prikke. Og snegler seg framover, millimeter for millimeter.

På et tidspunkt er det såpass trangt mellom spoileren og betongen, at du knapt får klemt et minibankkort imellom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forsiktig, forsiktig, sier Per mens han sitter på kne og vurderer om dette kan gå bra.

Det er jo greit å kunne komme seg hjem med bilen som har en verdi på over 5 millioner kroner, uten at fangeren er ripet opp...

Les også: Her er Norges fem dyreste bruktbiler

Ut igjen også ...

Etter mye fram og tilbake – på et tidspunkt er vi tre personer som sjekker foran og bak og ligger på bakken og vurderer klaringen – er vi innenfor.

Noe forviklinger blir det her også. SLR har nemlig ikke spesielt god svingradius og begrenset utsikt fra førerposisjonen.

Men etter mye om og men, og en viss lettelse, er bilen trygt på plass. Og heldigvis viser det seg at det er vesentlig lettere å få den ut igjen, selv om klaringen ikke akkurat er det vi vil kalle raus da heller...

Morten får et klapp på ryggen etter at parkeringen er fullført. Heldigvis skal den ikke ut igjen helt med en gang ...

Morten får et klapp på ryggen etter at parkeringen er fullført. Heldigvis skal den ikke ut igjen helt med en gang ...

Les også: Så billig kan du få brukt superbil