Meny

Jørgens (29) gamle klassiker har doblet seg i verdi

BMW 3-serie, anno 80-tallet, er både sjeldne og ettertraktet. Det har gjort at prisene har steget de siste ti årene. Og den prisutviklingen vil fortsette. (Foto: Jørgen Iversen Lie)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her kan det være penger å tjene.
BMW 3-serie 1982-1991 (E30):

Produksjon: 1982-1991 - facelift i 1988

Karosseri: Coupe, sedan, stasjonsvogn og cabriolet

Motor: Fra 316i/s (75-100 hk) til 325i/iX/S (170-210 hk). Helt klart flest bensinmotorer, men kom også med to dieselalternativer: 323d på 86 hk og 324td på 115 hk) 

Toppmodell: M3 (215 hk) / M3 Evolution (220 / 238 hk hk)

Mest ettertraktet: Coupe med rekkesekser og Touring-modeller

Priser: Fra ca 40.000 kroner 316i, ca 100.000 for 325i og ca 300.000 kroner for M3 (hvis bilene er tilnærmet strøkne)

Da BMW slapp andre generasjon av 3-serie (E30) i 1982, var det et gigantisk steg videre fra forgjengeren. Det er også den modellen som har blitt laget lengst av alle BMW 3-serie-generasjonene.

Den var i produksjon i hele ni år, og ble levert som coupe, sedan, cabriolet og stasjonsvogn – du kunne også velge mellom diesel, bensin, automat og manuell gir, bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Men selv om dette er en bil det ble produsert svært mange av – er det nå vanskelig å finne strøkne eller originale eksemplarer på bruktmarkedet i Norge. Og for den del resten av Europa. Særlig av de mest ettertraktede modellene – de med sekssylidrede motorer.

De som er til salgs, har fått en betydelig prisøkning de siste 10-15 årene.

Har du en slik bil, som er original og ikke ihjelkjørt, kan du derfor sitte på en liten gullgruve. Verdien vil nemlig bare bli høyere og høyere med årene.

Kunne få det dobbelte

Jørgen Iversen Lie fra Smøla kjøpte i sin 1989-modell 325i mot slutten av 2012. Nylig fikk han to uavhengige bud på 165.000 kroner for bilen sin.

Lie er mer BMW- og bilinteressert enn folk flest. Han har både en far og en farfar som var bilmekanikere, og liker selv å skru på biler. 

Derfor er også nettopp hans bil litt utenom det vanlige.

Her ligger det noen timer med arbeid og ikke minst leting etter de riktige delene.

I sin tid var dette interiøret svært framtidsrettet.

I sin tid var dette interiøret svært framtidsrettet.

Les om andre generasjon 3-serie i Brooms bruktbilguide her

Starter på 40.000 kroner

Lie har lang erfaring med E30. Dette er hans åttende bil med dette karosseriet, og få personer i Norge har bedre oversikt over disse bilene og prisutviklingen.

– I starten av 2000 kunne du få en pen E30 M3 til rundt 150.000 kroner. Skal du få en tilsvarende bil i dag, må du ut med 200.000 for en bil som trenger en del jobb. For en pen bil bør du regne med 300.000 kroner, sier Lie.

Hvis du ikke må ha den råeste, starter prisene for fine eksemplarer på 40.000 kroner. Da får du en 316i med kurant kilometerstand.

Les også: Bruktimport: Du kan tjene mye på veteranbiler

Cabriolet ikke like ettertraktet

325i, helst i todørsutgaven,  er den mest ettertraktede. Den starter på rundt 100.000 kroner og oppover.

Touring, altså stasjonsvognutgaven, er også blitt mer og mer populær. Men disse er det svært få av. I alle fall med rekkesekser under panseret.

Litt overraskende er det kanskje at cabrioletene ikke er mer populære.

– Alt avhenger naturligvis av tilstand og ikke minst historikk – og om bilen har originalt motor og understell. Ombygde biler er mindre verdt, påpeker BMW-entusiasten, som også har en egen BMW E30-Instagram-konto med over 6.500 følgere verden over.

Touring, altså stasjonsvogn-utgaven, av E30-karosseriet er blitt stadig mer populær.

Touring, altså stasjonsvogn-utgaven, av E30-karosseriet er blitt stadig mer populær.

Se opp for rust, og ...

– Hva bør du se opp for hvis du skal kjøpe en slik 3-serie?

– Det er all grunn til å være på vakt her. Mange av disse bilene er gjerne skrudd tilbake både én og to ganger. Men om en ser bort ifra kilometerstand, som jo egentlig ikke er så viktig, så lenge bilen er godt holdt, er rust det største problemet. Det gjelder å sjekke hjulbuer, kanaler, dørk, torpedovegg, rundt frontruta, takluka og baklyktene.

Det er naturligvis viktig å sjekke tilstanden på motor og gir skikkelig også.

– Et annet sjekkpunkt er fuktighet. Særlig i bagasjerommet, på grunn av tett drenering. 

Vil du heller ha tredje genersjon 3-serie? Se vår bruktbilguide på den her

Ombygging med omhu

Har du først kjøpt en slik bil, og vil ta vare på den men likevel gi den særpreg, er det visse ting du må passe på.

– Biler som har original motor og understell bør beholde det. Hvis deler byttes ut, bør de originale beholdes, slik at den kan settes tilbake i original stand om ønskelig, sier Lie.

Selv har han gjort mye med sin egen E30. Nytt sportsinteriør i skinn er på plass, den er senket, har fått nye felger og Touring sideskjørt, sorte lamper foran og bak og M-Tech2-vinge bak, for å nevne noe.

– Men alt jeg har gjort kan tas bort, uten at det etterlater spor. Karosseriet er ikke rørt på noen måte, det er viktig for meg, sier han.

Den røde bilen har rukket å sanke flere priser på tiden den har vært i Lie sitt eierskap. 

Les også: Larry hadde 8.000 biler

Import

– Er det smart å importere disse bilene?

– Tja. Da jeg fikk bud på min bil, så startet jeg leting i Europa, etter en eventuell erstatning. Jeg fant kun en tilnærmet tilsvarende bil, som var original 325i og 2-dørs facelift, i Tyskland, som hadde lav km.stand. Ferdig på skilter i Norge, og inkludert reise, hadde den havnet på rundt 200.000 kroner.

– Nå har nemlig også andre land, spesielt Tyskland, fått opp øynene for at disse bilene er ettertraktet. Man kan nok finne gode kjøp i Tyskland, men som regel  vet de å ta betalt for slike biler. 

Jeg vil nesten si det at en E30 M3 i perfekt stand, er billigere å kjøpe i Norge, enn å finne i Tyskland og importere hjem. I alle fall per i dag, med tanke på hvordan kronekursen er i forhold til Euroen.

Les også: Et ekte bilprosjekt trenger ikke å koste mye

40 til salgs i Norge

I skrivende stund ligger det 40 BMW E30 til salgs på finn.no. Prisene starter på 29.000 kroner og opp til 239.000 kroner for en ombygd M3.

I tillegg ligger det én original, M3 fra 1990. Den er importert fra Tyskland, betegnes som strøken, har full servicehistorikk og har rullet 205.000 kilometer.

Prisen på denne er 271.500 kroner. Men det er uten engangsavgiften. Skal du ha på skilter, kommer det i tillegg ca 25.000 kroner. 

E30 under nordlys. Foto: Jørgen Iversen Lie

E30 under nordlys. Foto: Jørgen Iversen Lie

Les også: Unik bilsamling – 200 biler – selges

Motor
Populært