Meny

Elbilavtale gjør luksusbiler billigere

Volvo XC90 er blant bilene som kommer gunstig ut av den nye elbilavtalen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Porsche Cayenne, Volvo XC90 og andre store, tunge og dyre biler er blant vinnerne i elbilavtalen på borgerlig side.

– Tunge, effektsterke SUVer og andre dyre biler med lave utslipp vil profittere på avtalen. I hovedsak vil nok dette gjelde hybridbiler, men også større diesel- og bensinbiler kan komme gunstig ut, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken til NTB.

Som eksempler nevner han hybridutgavene av Mitsubishi Outlander, Porsche Cayenne og Volvo XC90.

– Felles for disse er at de har liten batterikapasitet og begrenset rekkevidde rent elektrisk, sier Thorsen.

Usikkert

Avtalen mellom regjeringspartiene og samarbeidspartiene Venstre og KrF åpner riktignok for at hybridbiler med stor rekkevidde på sikt kan få mer i støtte enn dem som har lav batterikapasitet.

– Det er mange ukjente variabler i avtalen. Det gjenstår å se hvor gunstig den viser seg å være for miljøet og lommeboka og hvordan den slår ut for vanlige biler som vanlige folk kjøper, sier Thorsen.

Avtalen slår fast at CO2-komponenten i engangsavgiften skal økes og være progressiv, hvilket åpner for at biler med store utslipp av klimagasser blir dyrere enn andre. Detaljene er ikke klare ennå.

– Vi vet heller ikke hvordan utfasing av effektkomponenten og reduksjonen i vektkomponenten helt konkret vil slå ut, sier Thorsen.

Det er dette som gjør at tunge biler med stor motorkraft blir billigere i innkjøp, forutsatt at utslippene er lave. Grepet gjør også at bilfabrikkene ikke lenger behøver å selge spesialtilpassede biler for det norske markedet. Det åpner for eksempel for at BMWs 5-serie vil bli solgt i originalutgave med 190 hestekrefter, framfor dagens 163 hestekrefter.

– Bra for alle

Venstre-nestleder Terje Breivik mener avtalen som ble offentliggjort onsdag kveld, er godt nytt for miljøet.

– Det nye er at klimamålet i 2030 blir styrende for hvordan de nye bilavgiftene utformes. Sammen med prinsippet om at nullutslippsbiler skal være billigere enn en tilsvarende fossil bil, har vi i realiteten innført en nullutslippsbilgaranti, sier Breivik.

Han mener de nye avgiftene vil gjøre det mer lønnsomt for folk å ta grønne valg og velge miljøvennlige kjøretøy.

– Mange spør om hvem som er taperne i avtalen. Svaret er at avtalen har ingen tapere, bare en stor vinner, klimaet, hevder Breivik.

Blant hovedpunktene i avtalen er løftet om å holde avgiftsfordelene for elbiler uendret ut 2017 samt å la det bli opp til lokale myndigheter å avgjøre om kjøretøyene skal få beholde privilegier som gratis parkering, lading og rett til å kjøre i kollektivfelt.

– Lite ambisiøst

SVs Heikki Eidsvoll Holmås gir de borgerlige honnør for å frede elbilfordelene til 2018, men mener klimamålet for nybilsalget i 2020 er for lite ambisiøst.

– Ni av ti biler som selges i 2020, bør være nullutslippsbiler. Nå beholder regjeringen det samme målet som var satt før salget av elbiler tok av, sier Holmås til NTB.

Arbeiderpartiets Irene Johansen sier vridningen av engangsavgiften bort fra vekt og effekt og over til utslipp er en videreføring av rødgrønn politikk.

– Vi støtter også prinsippet og målet om en teknologinøytral innretning av bilavgiftene og vil beholde avgiftsfordelene for elbiler ut 2017 slik også de fire partiene vil, sier hun.

Motor
Populært