Meny

Se hva Ole Martin (20) møtte på vei hjem fra konfirmasjon

BMW har vært på test med siste generasjon av sitt flaggskip, 7-serie, i Norge. Og det fikk en Broom-leser med seg. Foto: Ole Martin Wahlberg

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her snakker vi luksusbil!

BMW har en stund nå, varslet at de skal erstatte sitt flaggskip – nemlig direktørbilen 7-serie. Den forrige har vært med oss siden 2009 – og siden den tid har en helt ny generasjon av Mercedes S-klasse overtatt tronen i dette segmentet.

Det er nok ikke BMW spesielt interessert i å bivåne uten å ta noen grep.

Trolig blir den nye modellen avduket første gang under bilmessen i Frankfurt i september. Og målet er soleklart: Her skal BMW sette en ny standard.

Men allerede nå er den observert på norske veier.

Les også: Brukt 7-serie: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

Fulgte etter

Mens nye biler testes, blir de kamuflert med folie som skal hindre konkurrenter og publikum i å vite hvordan den skal bli seende ut.

Søndag var en slik bil på tur i Norge, nærmere bestemt på E6 sør for Sarpsborg.

Hekken preges av ett avlangt enderør på hver side. Det er neppe innstegsmodellen som har vært på testing i Norge. Foto: Ole Martin WahlbergHekken preges av ett avlangt enderør på hver side. Det er neppe innstegsmodellen som har vært på testing i Norge. Foto: Ole Martin Wahlberg

– På vei hjem fra konfirmasjonsfest så jeg en bil med zebra-lignende farger dukke opp i venstre speil. Jeg tenkte det kunne være interessant, og fulgt etter den. Siden vi kjørte litt om hverandre og skiftet kjørefelt, fikk jeg knipset noen bilder av den, forteller Ole Martin Wahlberg.

- Sintere front

20-åringen er selv bilinteressert, og har sansen for BMW. 

– Det var naturligvis ikke så lett å se detaljene på bilen, og hva som skjulte seg bak kamuflasjen. Men at det er den nye 7-serien og at den får et elegant design er det ingen tvil om. Den får en sintere front enn tidligere. Det så veldig bra ut, sier han.

For tiden studerer Wahlberg eiendomsmegling ved BI Oslo. Derfor er det litt smått med penger til å kjøpe egen bil for.

- Jeg kjører en driftssikker og god Ford Mondeo fra 2001. Men sikter mot en BMW M5 eller M6 i fremtiden, forteller han.

Les også: De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet

Lettere og mer avansert

Den nye 7-serien kommer til å handle om overdådig luksus. Men i kjent BMW-stil vil det også være en ambisjon om at den skal være klassens mest sportslige å kjøre. Her har de lange tradisjoner.

Noe av det som skal gi bedre kjøreegenskaper, og gunstig forbruk, er lavere vekt. Den nye bilen skal bli opptil 130 kilo lettere enn forgjengeren.

Det blir også en helt ny, og avansert luftfjæring.

Parkerer uten noen bak rattet

Det er allerede sluppet videoer som viser deler av interiøret. Det røper at vi får et helt nytt infotainmentsystem, som blant annet kan styres av bevegelser, uten at du berører skjermer eller knapper. 

Det nye iDrive-systemet vil imidlertid også fungere som touch-skjerm, noe som ikke er mulig på dagens modell.

BMW vil, tradisjonen tro, lage en bil som skal være både sportslig og luksuriøs. Foto: Ole Martin WahlbergBMW vil, tradisjonen tro, lage en bil som skal være både sportslig og luksuriøs. Foto: Ole Martin Wahlberg

Forøvrig skal den kommende 7-serien bli lettere å parkere. Den gjør det nemlig helt selv – uten at du sitter i bilen i det hele tatt! Du bruker nemlig nøkkelen som fjernkontroll. Dermed kan du lettere parkere der det er trangt, og vanligvis vanskelig å komme ut og inn av bilen.

Vi kommer naturligvis tilbake med mer infomasjon om denne bilen når det nærmer seg lansering.

Les også: BMW 7-serie: Denne er best i verden

Motor
Populært