Meny

Klarer du å gjette hvor rimelig denne er blitt?

Mercedes C-klasse byr på en god porsjon luksusfølelse – i alle fall om du utstyrer den med riktig mengde ekstrautstyr. Nå kommer det en ny motor, som gjør at prisen går ned med 20.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ny motor gir lavere inngangspris på familiebil i premiumklassen.

Siste generasjon Mercedes C-klasse kom i fjor – og har blitt en verdig konkurrent til BMW 3-serie, og et mer tidsriktig alternativ til den aldrende, og snart utgående Audi A4.

Nylig ble den også kåret til Årets Bil i verden, og med den nye modellen har også salget tatt seg opp. Per mars var det registrert 133 C-klasser på norske kunder. Det er en økning på 108 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Det er jo gjerne slik at disse såkalte statusbilene koster en god porsjon penger. Men de siste årene har flere og flere av merkene valgt å fokusere på nye motorer med mindre effekt. Det kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet, og dermed synker prisene.

Les testen av nye C-klasse her

Fra 340.000 kroner

C-klasse stasjonsvogn har bagasjerom på 490 liter.C-klasse stasjonsvogn har bagasjerom på 490 liter.

C 180 var i utgangspunktet rimeligste utgave av C-klassen. Men nå kommer det en ny modell, nemlig C 160. Og det betyr at du kan skru ned prisen 20.000 kroner.

C 180 koster fra 360.000 kroner, mens C 160 blir din om du betaler 340.000. Vil du ha stasjonsvogn, må du ut med 25.000 kroner til.

Den nye innstegsmodellen får, som navnet antyder, en 1.6-liters bensinmotor. Den har 129 hk og et dreiemoment på 210 nm.

Lavere forbruk

I utgangspunktet høres det kanskje ikke all verden ut. Men C 160 klarer 0-100 km/t på 9,6 sekunder, og det er faktisk ikke ille. C 180 trenger imidlertid bare 8,2 på samme øvelse.

Forbruket på C 160 oppgis til 0,52 l/mil. 

C-klasse er for øvrig blitt mer romslig med den nyeste generasjonen. Sedanen har nå et bagasjerom på 480 liter, mens stasjonsvogna rommer 490. I sistnevnte utgave øker kapasiteten til 1.510 liter hvis du legger ned baksetene.

Les også: Design-Mercedes til under halv pris

Ikke billigst

Du må som vanlig sette av en god slump penger til ekstrautstyr. Blant det som er standard er klimaanlegg, kollisjonsvarsling og multifunksjonsratt.

Skal du ha skinnseter, luftfjæring, stor navigasjon og annet snacks, så blir prisen fort langt høyere enn de 340.000 du startet med.

Erkekonkurrenten, BMW 316i, starter forøvrig på 332.900 kroner, mens Audi A4, som blant annet har en 120 hesters bensinmotor, starter på 323.900 kroner.

Så rimeligst i klassen er Mercedes fortsatt ikke.

Les også: Dette er stasjonsvogn for de virkelig rike

Motor
Populært