Meny

Slik kan bilen din se ut om 20 år

Mercedes har tatt en titt inn i glasskula. De bygde hva de så .Resultatet er den selvkjørende F 015 Luxury in Motion.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi har prøvekjørt framtidens bil allerede nå.

Hva skal egentlig til for å imponere en lettere blasert og noe tilårskommen og muligens litt konservativ motorjournalist?

En som attpåtil har sansen for mekaniske greier som kamaksler med høye løft, doble Weber-forgassere og som i tillegg synes aviser er best på papir?

Jo – en Mercedes! Nei, vi snakker ikke nødvendigvis om en 300 SL fra slutten på 50-tallet. Snarere tvert i mot, selv om SL-en er aldri så flott. 

Man sitter bare på – og trykker "Play"

For bare en kort stund siden var jeg i Alameda, en nedlagt militærbase rett utfor San Francisco. Der kjørte jeg bilen du og jeg, etter alle solemerker, kjører rundt i om 20 år.

Eller kjørte og kjørte fru Blom... Det var vel kanskje å ta i litt. Jeg satt på. For det er det man gjør i denne bilen. Sitter på.

Mercedes F 015 Luxury in Motion er en stor bilMercedes F 015 Luxury in Motion er en stor bil

Den kjører nemlig av seg selv. Den har ingen sjåfør.

En stram, men hyggelig tysker, med bakoverkjemmet hår, solbriller og bart står ved siden av meg. Han er prosjektleder for Mercedes sitt konsept F 015, ned det kledelige tilnavnet Luxury in Motion.

Tyskeren fisker opp en iPhone av lomma og gjør et par tastetrykk. Snart kommer den kjørende helt av seg selv. Stille, rolig, majestetisk – ja det er nesten noe litt spøkelsesaklig og mystisk over den stålgrå, store bilen, tilsynelatende uten sideruter og med blå blinkende LED-lys. Men uten en lyd. Bortsett i fra en svak dur av vifter til en av de mange computerne om bord. 

Denne Mercedesen er 30 år – men lukter fortsatt nybil

Luksus i bevegelse

Den stopper foran oss. De enorme dørene åpnes med et tastetrykk på døra og åpenbarer en gigantisk, loungeaktig kupe.

Fire lekre, separate stoler i hvitt skinn, som selvfølgelig kan snus. Gulv i mørkt treverk med innslag av teppe og raust med plass. Eksklusivt og luksuriøst, men litt kjølig med lyst skinn og blå LED-striper.

Mercedes har tatt en titt inn i glasskula. De bygde hva de så.

Resultatet er altså den selvkjørende  F 015 Luxury in Motion. Fritt oversatt betyr vel det noe sånt som luksus i bevegelse, noe som igjen sier mye om nettopp denne bilen.

Bilen har ingen sjåfør, men en kaptein. Det er han som legger inn kjøreruta og trykker på play-knappen. Hvor denne kapteinen sitter – til høyre eller venstre, eller foran eller bak – spiller ingen rolle. 

Noen biler har fått VELDIG uheldige navn ... 

Den svært romslige kupeen giren longe-aktig følelse. Her kan du enten jobbe eller slappe av – mens bilen kjører dit du vil av seg selv.Den svært romslige kupeen giren longe-aktig følelse. Her kan du enten jobbe eller slappe av – mens bilen kjører dit du vil av seg selv.

Ta deg en blund og stress ned

De innvendige dørsidene har store touch-skjermer. Der kan du se på bilder av familien, eller se film, jobbe, ha videokonferanse, være på sosiale medier - eller du kan bare rett og slett ta en blund.

Ingeniørene som har jobbet med denne bilen tror at vi om noen år vil ha enda mer å gjøre, at stress og arbeidspress vil øke. Vi har mer vi må rekke.

Samtidig vil tilflyttingen til byene bare øke. Det samme vil da trafikkmengden. Kanskje ikke bare gode nyheter, dette...

F 015 er derfor ment som et fristed hvor man kan virkelig kan slappe av og puste ut mellom slagene. Uten å konsentrere seg om krevende bykjøring eller irritere seg over kø og treg trafikk. Du gjør det du vil. Bilen fikser resten. 

Mercedesen som egentlig ikke finnes

Testkjøring i San Fransico med Golden Gate i bakgrunnen.Testkjøring i San Fransico med Golden Gate i bakgrunnen.

Videre utvikling av kjente systemer

Den kommer til og med glidende av seg selv for å plukke deg opp etter endt arbeidsdag. Parkeringsplass og lading fikser den selv, så det slipper du å tenke på.

F 015 er stor – 5,2 meter lang. Omtrent som en lang Mercededs S-klasse i dag. Hjulene er på hele 26 tommer. Det ser ut som om bilen ikke har sidevinduer. Men det har den. Man ser ut, men ikke inn.

Den har ratt og pedaler også, men det brukes altså normalt ikke. Interiøret består stort sett av naturlige organiske materialer, kombinert med en massiv digital verden. Bilen er proppet med elektronikk av alle slag.

Bilen navigerer veldig mye etter systemer vi både kjenner og bruker i dag. Radarstyrt cruisekontroll, filskiftvarsling med styrekorreksjon finnes jo nå, det samme med navigasjon.

Mercedes C 63 AMG: Mercedes vil overgå konkurrentene

F 015 kan lage laser-fotgjengerfelt av seg selv og slipper over fotgjengere.F 015 kan lage laser-fotgjengerfelt av seg selv og slipper over fotgjengere.

Bilen lager fotgjengerovergang

Men her er alt tatt et langt steg videre. Kameraer og radarer følger med og gir beskjed til en rekke sensorer. Dessuten skal den kunne kommunisere med andre biler også. Finner bilen ut at det er kø og kork ett ett sted, så velger den en annen rute. Du behøver ikke bekymre deg. 

Når vi alle får slike biler, vil trafikken flyte lettere. Det er i alle fall planen. Bilene vil kjøre med bare centimeters mellomrom, de vil "snakke" med hverandre, glidelås-fletting i trafikken vil forgå uten kynisme og konkurranse slik som i dag. Dessuten vi lokale utslipp og støy reduseres vestentlig.

Antall ulykker vi også reduseres. Ser bilen en fotgjenger den vil slippe over, stopper den og lager en laser-fotgjengerovergang og sier vær så god til fotgjengeren, som kan gå over i full forvissning om at dette er trygt.

Nå skal de skifte navn på flere biler

Noen utfordringer

Som nevnt innledningsvis, blir bilen testet på en nedlagt militærbase. Og den fungerer. Helt utmerket også.

Den har vært testet i blant annet Las Vegas i vanlig trafikk og fungerer der også. Men noen utfordringer gjenstår, for eksempel det juridiske. La oss si et en slik bil kom til å kjøre på en fotgjenger - hvem har da skylden? Han som sitter mot kjøreretningen og leser avisen, fotgjengeren eller bilprodusenten?

Problematikken med is, snø regn eller for dårlig / mangel på veimerking (bilen "leser" de gule og hvite stripene i veibanen) er også en utfordring som må løses.

Se hva Mercedes har funnet på her

Litt betenkt? F 015 har ratt og pedaler også, men det fikk vi ikke lov til å bruke under testen av bilen. Poenget er jo å vise at den kan kjøre av seg selv.Litt betenkt? F 015 har ratt og pedaler også, men det fikk vi ikke lov til å bruke under testen av bilen. Poenget er jo å vise at den kan kjøre av seg selv.

Forbered deg – for dette kommer!

Selvkjørende biler er bare tull og science fiction – det kommer aldri til å komme, tenker du kanskje?Vel – det samme tenkte jeg en dag i forrige århundre da jeg gikk på bilmekanikeriljen på yrkesskolen, som det het den gangen. Vi hadde foredrag av en eller annen elektronikk-fyr som mente at om noen år ville bilene finne veien dit de skulle helt selv, ved hjelp av et slags innebygget kartverk.

Jeg satt på bakerste pult på vindusrekka og tittet ut på min trimmede Volvo 142 med breifelger som sto utenfor. Og jeg  tenkte: For en tulling – det kommer aldri til å skje ...

Men hovmod står for fall. De siste 12 årene har mine biler hatt navigasjonsanlegg - og finner veien av seg selv...

Det er bare å forbedre seg på bilframtiden, folkens. Dette er rett rundt hjørnet. Om noen få år så sitter vi bare på. Lik det eller ei!

Dette er den siste bilen på Mercedes-stammen akkurat nå: 

Litt annerledes, litt rar og kanskje bitte litt tøff også - eller? Det er i alle fall omtrent slik Mercedes tror bilene vil være om noen år.Litt annerledes, litt rar og kanskje bitte litt tøff også - eller? Det er i alle fall omtrent slik Mercedes tror bilene vil være om noen år.

Motor
Populært