Snart får Audis sportsbil superkrefter

Dette interiøret tilhører det som akkurat nå er verstingmodellen av Audi TT – nemlig TTS. Men om ikke så alt for lenge kommer TTRS. Og den blir VIRKELIG rampete...
Dette interiøret tilhører det som akkurat nå er verstingmodellen av Audi TT – nemlig TTS. Men om ikke så alt for lenge kommer TTRS. Og den blir VIRKELIG rampete...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audis ikoniske TT skal bli brennkjapp!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi har virkelig gjort jobben grundig med tredje generasjon av smått legendariske TT. Dette er en bil som på alle måter fortjener sportsbil-stempelet. Og det gjelder uansett om du velger den med folkelig motor og forhjulstrekk – eller går for den ekstreme TTS-varianten med 310 hk og firehjulsdrift.

Sistnevnte er altså den foreløpige toppmodellen. Den bruker kun 4,9 sekunder fra 0-100 km/t.

Men hos Audi er det RS-betegnelsen som virkelig betyr råskinn. Og nå har det lekket ut informasjon om nye TTRS. Informasjon som kan gi en sportsbilentusiast vann i munnen ...

Les også: LED-lys: Kult eller Harry?

Over 400 hk

Forrige generasjon av Audi TTRS. Her i Plus-utgaven, med 360 hk.Forrige generasjon av Audi TTRS. Her i Plus-utgaven, med 360 hk.

Forrige generasjon TTRS hadde 340 hk og 450 nm dreiemoment, mens Plus-utgaven fikk 360 hk. Sistnevnte klarte 0-100 km/t på 4,1 sekunder!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye tar likevel det hele et langt steg videre. En del hadde nok forventet at denne ville få omtrent samme motor som står i RS3 – rundt 370 hk.

Men ifølge interne Audi-kilder som den australske nettsiden Motoring har vært i kontakt med, får den nye TTRS "mer enn 300 kilowatt". For oss som er vant med å forholde oss mest til effekt målt i antall hestekrefter, kan det oversettes til minst 408 hk!

Under fire sekunder

Det vil i tilfelle borge for ekstreme ytelser. Og for første gang kommer vi til å se en TT som klarer 0-100 km/t et sted på 3-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utgangspunktet er 2,5-literen fra RS3. Men blant annet for å møte de tøffe Euro 6 utslippskravene, har den fått noen justeringer. Ikke minst altså, når det kommer til effekt.

Resultatet er altså at den får minst 42 hk mer enn RS3.

Audi TT som bruktbil: Les vår guide her

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sperret ved 280 km/t

Toppfarten skal, fortsatt ifølge kildene til Motoring, begrenses til 280 km/t. Vel og merke om kunden velger forhøyet fartssperre. Standardmodellen stopper som "vanlig" på 250 km/t.

Så er naturligvis spørsmålet når vi kan vente å få se TTRS på veien. Her er det litt vanskelig å spå, enda. Men det skulle ikke forundre oss om de har tenkt å slippe denne råspreke nyheten på bilmessen i Frankfurt til høsten.

Les vår test av nye Audi TT her

Bruktmarkedet

Om du ikke kan vente så lenge med å sikre deg en TTRS, kan du selvsagt ta en runde på bruktmarkedet.

Det er imidlertid ikke mange å velge mellom. Inntil nylig var det to – men nå er den ene av dem solgt.

Den som står igjen, er en 2010-modell som kun har tilbakelagt 10.600 kilometer. Den har magnetic ride og manuell girkasse. Så her kan du ha mye moro. Prisen? Den er satt til 615.000 kroner ...

Les også: Det startet som en diskusjon, og endte i en real roadtrip