Meny

Det skjer ting med Range Rover Evoque

Range Rover Evoque er bestselgeren til Land Rover-konsernet. Snart skal den bli utgangspunkt for to nye varianter som helt sikkert kan bli interessante for norske kjøpere.
Range Rover Evoque er bestselgeren til Land Rover-konsernet. Snart skal den bli utgangspunkt for to nye varianter som helt sikkert kan bli interessante for norske kjøpere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se og les mer om de spennende nyhetene her.

Range Rover Evoque er modellen som virkelig har satt fart på salget for Land Rover. Etter mange år med økonomisk usikkerhet, dårlig salg og nye eiere, traff den kompakte og rimeligere Evoque-modellen et langt bredere marked enn de hadde klart tidligere.

Den barske SUVen ble raskt en hit – og markerer starten på indiske Tata, som nå eier det ærverdige britiske merket, sin storsatning.

Den er på ingen måte over. Freelander 2 har blitt droppet helt fra sortimentet, og inn har Discovery Sport kommet.

Nå røpes det spennende planer for to nye varianter av Evoque. Og begge vil være svært aktuelle for Norge.

Les også: Denne SUVen er barnslig morsom

Skal bli elektrisk

Det er kanskje ikke elbil du tenker mest på, når du ser en Land Rover/Range Rover komme rullende. Dette er høye, tunge og langt fra særlig aerodynamisk biler. 

Men likevel har de, ifølge den velinformerte britiske nettsiden Autocar, planer om nettopp en elektrisk SUV. Den er ment å skulle være et tilbud for de pengesterke i store urbane strøk i USA og Kina. Men vil jo helt sikkert bli interessant for oss i Norge også. 

Men timingen blir i tilfelle viktig. Ingen vet hvor lenge avgiftsfritaket og de andre fordelene knyttet opp mot det å kjøpe og eie elbil vil fortsette.

God rekkevidde

Og selv med avgiftsfritak, blir den neppe billig. Autocar skriver at den er ment som en luksusbil, som skal konkurrere mot Tesla Model X og bygge på samme plattform som de nye modellene til Jaguar: F-Pace og XE.

Den skal bygges mer med tanke på kjøring på vanlig vei enn en vanlig Evoque, og med blant annet lavere bakkeklaring, skal det også bli bedre rekkevidde.

Det sies lite om hvilke kapasitet batteriet vil få – men snakkes om en rekkevidde på hele 480 kilometer.

Evoque Plus

I tillegg til en elektrisk Evoque, skal det også komme en Plus-variant av den samme modellen. Også den vil trolig bli godt mottatt her i Norge – fordi det innebærer mulighet for syv seter. 

Dermed vil den naturligvis bli langt mer praktisk.

Bagasjerommet i dagens Range Rover Evoque er på 575 liter om du bestiller med fem dører.Bagasjerommet i dagens Range Rover Evoque er på 575 liter om du bestiller med fem dører.

Planen er å strekke en vanlig Evoque såpass at bagasjerommet blir større, beinplassen i baksetet forlenges og du får på plass en tredje seterad.

På mange måter kan en si at det blir en modell som skal inn mellom Discovery Sport (som kan leveres med 7 seter i dag) og dagens Evoque.

Evoque Plus ventes å bli klart mot slutten av 2016.

Les testen av dagens RR Evoque her

Økte salget med 653 prosent

For å sette populariteten til Evoque litt i perspektiv: På verdensbasis er det solgt nærmere 200.000 eksemplarer.

Også her hjemme ble den godt mottatt med en gang den ble lansert. Første halvår i 2012 økte salget til Land Rover i Norge med spinnville 653 prosent. Antall solgte biler gikk fra 71 til 542. Mer eller mindre alt, var takket være Evoque.

I fjor fikk den en facelift, og det er ingen tvil om at dette er en de modellene i klassen vi har mest sansen for, selv om den er kostbar.

Les også: Joda, det ER faktisk mulig å elske denne bilen

Motor
Populært