Meny

Så lett finner du ut hva bilen din er verdt

Det å finne ut hvor mye bilen din er verdt, er ikke alltid så enkelt. Men nå finnes det en tjeneste som skal fikse dette for deg – og dessuten gjøre det gratis.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyttig verktøy for alle som skal kjøpe eller selge bil.

Det er mange som kjøper nybil hvert år. Men mange flere, rundt 400.000 nordmenn, går til anskaffelse av en bruktbil årlig. 

Det vil si at dette markedet er betydelig større enn nybilmarkedet.

Men for alle som skal selge bilen sin og er usikker på hva de skal sette som pris, eller som lurer på om den bilen de ønsker å kjøpe er riktig priset, kan det være vanskelig å få svar.

Nå har KVD Norge startet en tjeneste som skal gjøre det hele lettere.

Les også: Er det smart å bruktimportere bil?

Svar med en gang

KVD startet i Sverige i 1991. De er et nettbasert markedssted for salg av brukte biler via auksjon. De kan også ta på seg å selge biler for privatpersoner.

 I Sverige har de også en prisvurderingsside, og nå er det samme åpnet opp i Norge. 

– Vi har laget et verktøy for alle som skal kjøpe eller selge bil. Ved hjelp av et tastetrykk kan du hente ut nøyaktig informasjon om hvor mye bilen din er verdt, akkurat nå. Og ikke minst kan du sjekke om selgeren har gitt deg en god pris på bilen du ønsker deg, sier Vegard Lunde, daglig leder i KVD Norge.

Prisene beregnes ut fra markedspriser, faktiske salgspriser og prognoser fra KVDs bileksperter.

Populært i Sverige

I fjor utførte KVD totalt 17,4 millioner prisvurderinger for privatpersoner, bedrifter og offentlige myndigheter. Det tilsvarer en bilvurdering annen hvert sekund, døgnet rundt, året rundt.

Daglig leder i KVD Norge, Vegard Lunde, tror vurderingstjenesten vil ha stor verdi også for norske bilister.

- Det å kjøpe bil er en av de største investeringene vi gjør. Samtidig er ofte bilhandelen preget av usikkerhet, fordi mange har for lite kunnskap om bil. Når forbrukerne får tilgang på oppdaterte bruktpriser hos KVD, stiller de sterkere når de skal ut og handle, sier Vegard Lunde.

Les også: Så lett kan du selge bilen din på auksjon

Avanserte utregninger

Prisberegningene på KVDNorge.no er bygget på avanserte algoritmer, som er utviklet gjennom mange år.

Når tjenesten nå lanseres i Norge er det kunnskap om hvilke bilmodeller som er omsatt i Norge de siste 13 årene.

Hver enkelt bilmodell har unike variabler for verditap.

9.000 modeller

KVDs priseksperter har bygget en komplett database over personbiler i Norge. Det tilsvarer om lag 9.000 bilmodeller. Databasen blir oppdatert med ferske salgstall fra våre kilder over hele Norge.

- Våre ansatte har mange års erfaring og kompetanse på verditap og hvordan endringer i markedet påvirker bilprisene, for eksempel i forbindelse med lanseringer av nye bilmodeller. I våre vurderinger ligger også kalkulerte spådommer om fremtidige modeller og annet som kan ha innvirkning på markedet, sier Vegard Lunde.

Les også: Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe

Finner ikke alle

Men ikke all modeller kan vurderes. Vi forsøker å søke opp pris på en 2011-modell Audi A7 og 2012-modell BMW 740d xdrive. Begge to litt utenfor "mainstream" – men aktuelle drømmebiler for mange. Disse får vi imidlertid ikke pris på.

Men en annen relativt sjelden bil klarer vi å få en pris på. VW Passat CC, en 2009-modell, som har rullet drøyt 100.000 kilometer. Her blir det spurt om den har DSG-automatgir, er importert eller norsk, om er brukt som drosje, om den har metallic-lakk, hund/dyr/røyk og om den har tilhengerfeste (se bilde), før vurderingen blir tatt.

Prisen til KVD kom på 187.600 kroner, som omtales som cirkapris ved kjøp hos forhandler. Pris ved kjøp fra privat foreslås til 162.500-173.800 kroner.

Den aktuelle bilen ligger til salgs fra forhandler noen tusenlapper over KVD-prisen, med ett års garanti.

Elbil-pris

Et mer aktuelt eksempel er kanskje elbilen Nissan Leaf. Her er det i alle fall et godt grunnlag å beregne utifra. 340 slike ligger til salgs på finn.no.

Vi sjekker en 2012-modell, som har rullet drøyt 25.000 kilometer. Denne blir vurdert til henholdsvis 187.700 kroner (fra forhandler) og 163.400-174.700 kroner fra privatperson.

I dette tilfellet var prisen på den aktuelle bilen, som selges privat, en del lavere enn forslaget til KVD.

Her skiller det forøvrig en god del på om bilen er import eller ikke. Noe som også gjenspeiler realiteten. Biler importert fra for eksempel Frankrike mangler en del utstyr og ikke har 5 års garanti slik som i Norge.

Vil du vite mer om bruktbil? Sjekk ut Brooms bruktbilguide!

Ikke eldre enn 2001

– Noen få biler ligger ikke inne. Vi vurderer ikke varebiler på grønne skilter eller svært eksklusive og sportslige biler. Disse må vurderes hver for seg. Vi tar heller ikke helt nye biler. Modellene må ha vært på markedet omtrent et halvt år, før de blir med. 

Biler som er eldre enn 2001 er heller ikke med. Rett og slett fordi det på såpass gamle biler skiller så mye når det kommer til hvilken stand de er i, at det blir vanskelig å gi en god vurdering.

– Erfaringen fra Sverige er dessuten at hele 90 prosent av søkene gjøres på biler som er to til seks år gamle, påpeker Lunde.

Utstyr og kilometerstand

Både utstyr og kilometerstand er altså en del av vurderingen. 

– Finnes det en fast regel for hvordan dere beregner pris på kilometerstanden?

– Nei, så enkelt er det ikke. Hver modell har sin algoritme. For eksempel taper en liten bil med bensinmotor seg mer i verdi om den har fått mange kilometer, enn en stor bil med dieselmotor, mener Vegard Lunde.

Det understrekes at verdivurderingen til KVD fortsatt er i en oppstartsfase.

– Dette er betaversjonen, og vi kommer til å oppdatere den underveis. Daglig legges det inn ny informasjon på databasen, lover Lunde.

Les også:  Alder eller kilometerstand - hva er viktigst?

Motor
Populært