Meny

Aldri har Mercedes med 4x4 vært rimeligere

Mercedes er i gang med utvide 4x4-utvalget sitt kraftig. Nå får du A-klasse med 4Matic til godt under 400.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

A-klasse blir mye tøffere for konkurrentene. Les testen her.
Mercedes A220 4Matic:

Motor: 2-liter bensin, 

Effekt: 184 hk/ 300 nm

0-100 km/t: 7,4 sek, 

Toppfart: 215 km/t

Forbruk: 0,66 l/mil

CO2-utslipp: 148 g/km

L/H/B: 429/178/143 cm 

Bagasjerom: 341 liter

Vekt: 1430 kg. 

Pris: Fra 393.400 kroner

Pris testbil: 499.900 kroner

Da Mercedes bestemte seg for å lage småbil tilbake på 90-tallet, var det mange ting å ta hensyn til. Det viktigste var dette: Hvordan kunne Mercedes lage en liten og relativt rimelig bil, uten at det skulle gå ut over imaget til de større modellene?

Svaret ble å lage en bil som virkelig var annerledes enn konkurrentene. Den høye (og syntes mange: Litt rare) A-klassen skilte seg sterkt fra småbilene den konkurrerte mot. Høyden var naturligvis bra for plassen. Den ga også muligheten til en sandwichkonstruksjon med dobbelt gulv, som igjen var positivt for kollisjonssikkerheten.

Til generasjon to modererte Mercedes dette noe, men fortsatt var A-klasse litt på siden. Dessverre for Mercedes tok salget aldri helt av heller. Kanskje var bilen rett og slett litt for spesiell for mange potensielle kjøpere?

Det tok Mercedes konsekvensen av da det var klart for dagens generasjon, den tredje i rekken. Her har Mercedes laget en mye mer konvensjonell bil. De sære løsningene er droppet.

Det har da også vist seg å være veldig smart salgsmessig. A-klassen har fått skryt for både design og kjøreegenskaper. Den går rett i strupen på en bestselger som VW Golf, samtidig som den er en tøff utfordrer til BMW 1-serie og Audi A3.

Tidligere var det bare de dyreste og mest motorsterke Mercedesene som hadde 4x4. Nå får du det også på A-klasse til godt under 400.000 kroner. Det starter med A200 CDI 4Matic, fra 367.600 kroner.Testbilen er A 220 4Matic. Det betyr 2-liters bensinmotor på 184 hestekrefter og altså firehjulstrekk. Denne starter på 393.400 kroner.

Pent og sporty småbildesign, her har Mercdes lyktes godt.

Pent og sporty småbildesign, her har Mercdes lyktes godt.

Vi testet da den kom: Nå vil Mercedes gjøre som alle andre

Hvordan er den å kjøre?

A-klasse fortjener premium-merkelappen på kjøreopplevelsen. God støydemping, komfortabelt understell og presise kjøreegenskaper. Pluss også til ganske tung styrefølelse, formidlet gjennom et tykt og kraftig ratt.

Med egenvekt på  nesten 1,5 tonn er dette ingen lett bil til denne bilklassen å være. A-klasse er ikke like lettbeint som enkelte konkurrenter, men tar igjen på komfort og fine motorveiegenskaper. Her er det som å kjøre en bil fra klassen over.

Så morsom kan billigste variant være

Hvordan er plassen?

Plassmessig er A-klasse litt midt på treet i klassen. Bakseteplassen er god, også for to voksne. Men bagasjerommet er ingen plassorgie.

A-klasse er ingen plassmester. Hvis du trenger størst mulig bagasjerom, bør du nok vurdere en annen bil.

A-klasse er ingen plassmester. Hvis du trenger størst mulig bagasjerom, bør du nok vurdere en annen bil.

Dette rommer ikke mer enn 341 liter, og åpningen er også litt trang, på grunn av utformingen av baklyktene. Her har designet gått litt ut over praktisk snusfornuft.

Finest utenpå eller inni?

Fargemessig sprudler ikke testbilen akkurat, men den blir likevel lagt merke til. Mercedes har truffet veldig godt med designet på denne bilen. Med litt AMG-pynt i tillegg, ser det rett og slett tøft ut.

Funksjonelt og stilig interiør i A-klasse.

Funksjonelt og stilig interiør i A-klasse.

Også innvendig er det premiumfølelse, i alle fall så lenge du tar deg råd til en del eksklusivt utstyr. Infotainmentskjermen ser i mine øyne fortsatt litt ”ettermontert” ut, men fungerer ypperlig.

Mer plass? Da bør du kanskje se nærmere på storebror

Går den bra?

Mercedes utvider utvalget av 4Matic-firehjulstrekk. Nå til under 400.000 kroner.

Mercedes utvider utvalget av 4Matic-firehjulstrekk. Nå til under 400.000 kroner.

184 hestekrefter i en såpass liten bil gjør at dette er morsomt å kjøre. Selv om Mercedesen er tung, sprinter den fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Den sjutrinns automatgirkassen er kjapp og myk og med på notene.Med denne motorisering er forbikjøringer null problem, det er mye moment å leke seg med. Firehjulstrekk kan være gull verdt på vinteren og gir ekstra trygghet og framkommelighet.

Se hva Mercedes har funnet på nå

Hva er konklusjonen?

Til 393.400 kroner er A-klasse med firehjulstrekk absolutt konkurransedyktig, særlig når vi tar motoren med i betraktningen. Her er det realt overskudd, og de fleste vil nok kunne leve fint også med litt mindre krefter.

Testbilen er ingen utstyrsorgie, men ender likevel på 499.000 kroner. Da begynner det å bli mye penger for en ganske kompakt bil.

Rent rasjonelt sett får du naturligvis mer bil for pengene hvis du velger for eksempel en Golf med firehjulstrekk.

Styrkene til Mercedesen er kvalitetsfølelse, design, motor og premiumfaktor, og naturligvis den ekstra framkommeligheten du får med 4Matic. Hvis slike ting er viktig for deg og du ikke trenger veldig mye plass – da kan dette være midt i blinken.

Med 4x4 på plass, får Mercedes A-klasse et viktig fortrinn overfor flere av konkurrentene.

Med 4x4 på plass, får Mercedes A-klasse et viktig fortrinn overfor flere av konkurrentene.

 Nei, dette er nok ikke verdens beste bil

Rydd plass, her er den nye sjefen! 

Motor
Populært