Meny

Frp-politiker: – Klarer ikke ta Venstres forslag seriøst

FORBUD: Venstre vil innføre et forbud mot bensin- og dieselbilder i sentrum av alle storbyene i Norge. Det mener Frp er et useriøst forslag. Foto: Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB Scanpix)
FORBUD: Venstre vil innføre et forbud mot bensin- og dieselbilder i sentrum av alle storbyene i Norge. Det mener Frp er et useriøst forslag. Foto: Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Roy Steffensen (Frp) mener Venstres ønske om et forbud mot bensin- og dieselbiler i sentrum av de store byene innen 2020 er et useriøst forslag.

På Venstres landsmøte ble det på lørdag bestemt at partiet ønsker å forby bensin- og dieselbyer i sentrum av de norske storbyene innen 2020.

– Hvis vi ikke setter slike mål, vil heller ikke folk investere riktig de neste årene. Vi må få en større utskiftingstakt av fossile biler, sa partileder for Venstre, Trine Skei Grande, til Aftenposten i går.

Bakgrunn: Venstre vil nekte bensin- og dieselbiler i byene

– Skulle ønske de var mer opptatt av gulrot enn pisk

Stortingsrepresentant for Frp, Roy Steffensen, mener det er feil vei å gå for å få mer miljøvennlige byer.

GULRTOT: Frps Roy Steffensen ønsker å bruke gulrot istedenfor pisk for å skifte ut Norges gamle bilpark. Foto: StortingetGULRTOT: Frps Roy Steffensen ønsker å bruke gulrot istedenfor pisk for å skifte ut Norges gamle bilpark. Foto: Stortinget

– Jeg synes det er en fin tanke å vri bilparken over til å bli mer miljøvennlig, men skulle ønske at Venstre var mer opptatt av gulrot enn pisk, skriver Steffensen i en mail til ABC Nyheter.

Han sitter i Frps transportkomite, og påpeker at Norge har blant Europas eldste bilparker, med snittalder på omtrent 11 år.

– Skal man erstatte denne med en mer miljøvennlig og trafikksikker bilpark må man i stedet for forbud kombinere store lettelser i nybilavgiftene med å øke vrakpanten betydelig. Da vil man oppmuntre folk til selv å velge de miljøvennlige alternativene som passer dem best.

Les også: Elbilfordelene kan bli fjernet én etter én

– Klarer ikke ta forslaget seriøst

Steffensen sier til ABC Nyheter at han ikke klarer å ta forslaget fra Venstre seriøst. Han er også spent på hva Venstre ønsker å gjøre med bruktbilmarkedet, dersom deres vedtak skulle blitt gjeldende politikk.

– De som har brukt hundretusenvis av kroner på ny bil de siste årene, ville sittet igjen med en bil uten verdi. Jeg er interessert i å vite hvordan Venstre i så fall vil løse den floken, med tanke på at de liker å kalle seg partiet for små- og mellomstore bedrifter. Jeg vil tro det er en del bedriftseierne som ikke vil være fornøyd med at firmabilene vil miste all verdi over natten, mener Steffensen. 

Forslaget avvises også av både Høyre og Arbeiderpartiet, som ikke ønsker å være med på en slik forbudslinje.

– Jeg er helt enig med Venstre i at utslippene fra biltrafikken må ned, men det er helt uaktuelt å forby «fossile» biler i bysentraene fem år frem i tid, sa Nikolai Astrup, miljøpolitisk talsmann og parlamentarisk nestleder i Høyre, til Aftenposten i går.

Les også: Venstre sier nei til selskaper med 25 prosent kull

Motor
Populært