Meny

Så billig kan du få en brukt Honda NSX

Honda NSX er en linjelekker bil. Den slo aldri helt an da den kom, men som bruktbil kan dette være det mest driftssikre superbilkjøpet du kan kjøpe. (Faksimile: Finn.no)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og denne superbilen har en stor fordel sammenlignet med konkurrentene.

De fleste av oss, som ser en superbil på bilder eller på veien, må motvillig slå oss til ro med at vi mest sannsynlig aldri kommer til å eie en slik bil selv. Det blir rett og slett for dyrt. 

Selv et brukt eksemplar, der det dramatiske verditapet har sørget for en betydelig prisreduksjon, kan koste deg en formue - å eie! Driftssikkerhet er nemlig ikke hovedprioritet på slike biler - og både deler og kompetanse kan være svært vanskelig å få tak i. Og klarer du det, er prisen nesten helt sikkert egnet til å gjøre deg fysisk uvel.

Men, det finnes ett unntak. Nemlig bilen vi omtaler her: Honda NSX. Den konkurrerte uten bygsel mot biler som bar navn som Ferrari, Lamborghini og Porsche.

Les også: Dette kan blitt Audis første superbil

Fikk hjelp av Formel 1-legende

Bakhjulsdrift, manuell girkasse, lavt tygdepunkt og ikke minst utviklingshjelp fra selveste Formel 1-legende Ayrton Senna, var noen av suksesskriteriene som sikret at både kunder og presse lovpriset kjøreegenskapene.

Men i denne sammenheng er det en helt annen årsak til at vi har valgt å trekke den fram. Det handler om tidligere nevnte driftssikkerhet. Her er det altså vanlig at det blir noen kjedelige overraskelser med superbiler. Men NSX er i særklasse på dette området. Den byr nemlig på like lite feil som andre Hondaer. Og på akkurat det området er Honda velkjent for å være nøye.

Dessuten, siden det er Honda, er det også mulig å få tak i deler, merkeverksted og kompetanse, uten at du trenger å pantsette huset for en vanlig service.

Les også: Denne har vært eid av en ekte legende 

Honda var på sett og vis forut sin tid, da de laget en linjelekker superbil som også var lettkjørt.

Honda var på sett og vis forut sin tid, da de laget en linjelekker superbil som også var lettkjørt.

Åpent tak

Hvis vi skal være presise må vi nesten si Acura om bilen vi omtaler, fordi akkurat denne bilen er importert fra USA. Og der heter de Acura i stedet for Honda. 

Videre må vi få med hele modellbetegnelsen - nemlig NSX-T. T-en står for Targa, og betyr at du kan vippe bort taket når sola skinner.

1995-modellen ble hentet av dagens eier til Norge i 2008. Og totalt på de 20 årene den har eksistert, har den kun rullet 55.000 kilometer. Og om vi skal tro teksten i annonsen, og dømme etter bildene, er den særdeles velholdt.

Må kjøpe med hjertet

Prisen er ikke alt for avskrekkende heller. 421.000 kroner letter den kontoen din for. Det er selvsagt mye penger for en bil du trolig bare skal bruke på godværsdager om sommeren. Men her må du jo tenke litt annerledes enn når du skal kjøpe bruksbilen til familien. Dette handler om lidenskap og følelser, og ikke om levering i barnehagen.

Og i motsetning til de fleste andre superbiler, er det altså en liten porsjon fornuft også. 

Akkurat nå ligger det tre NSX-er til salgs på finn.no, den ene er sågar solgt ny i Norge. Prisene varierer fra 349.000 til 427.000 kroner.

Det er sjelden du finner en så velhold bil som er 20 år gammel. Denne ser ut som den rullet ut av fabrikken i fjor ... Faksimile: Finn.no

Det er sjelden du finner en så velhold bil som er 20 år gammel. Denne ser ut som den rullet ut av fabrikken i fjor ... Faksimile: Finn.no

Klikk her for å se hele annonsen

Lave seter 

Under panseret er det en 3-liters kraftpakke som yter 274 hk. Det høres kanskje ikke helt superbil-aktig ut, men det holder til å gi et saftig fraspark i denne bilen. 0-100 km/t tar under 6 sekunder, mens toppfarten er godt over 250 km/t.

Det er plass til to personer – og setene er lavt plassert på hver sin side av den høye midtkonsollen. 

Interiøret i bilen vi har funnet er beige, og det sørger for at den virker litt mer eksklusiv og moderne enn de som har helsort eller tofarget rødt og sort skinn.

Les også: Her kjører 9-åringen superbil - mens far filmer

Oppgraderinger

Vi tar med listen over de modifikasjoner som er gjort på bilen, ingen større ting som bør bekymre deg, men noen grep som gjør at den er litt mer moderne:

- RM Racing eksos (orginal eksos medfølger)- RM Racing girstang kule i titanium- VOLK Racing GTC felger. 18" foran og 19" bak- Brembo bremseskiver- Alpine CD - veksler.

Ellers er alle servicer er gjennomført og dokumentert, og bilen er EU-godkjent. 

Så hvis du bærer på en drøm om å bli superbil-eier, så er det vinterpris på et eksemplar som kan gi deg mange morsomme kjøreturer, akkurat nå.

Les også: Sjelden superbil til Passat-pris

Motor
Populært