Bugattis siste superbil - nå er det over

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av bilhistoriens mest ekstreme prosjekter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ett av bilhistoriens heftigste prosjekter er ved veis ende når Bugatti nå viser fra spesialmodellen La Finale på bilutstillingen i Genéve.

For som navnet tilsier: Dette er finalen. Vi snakker om det aller siste eksemplaret av den hysteriske superbilen Veyron. Nå er det over for en modell virkelig har satt spor etter seg.

Raskest og sterkest

Da Volkswagen-konsernet skulle blåse nytt liv i Bugatti-navnet, ble det snart klart at man hadde ambisjoner om å komme opp med noe helt spesielt.

Den mektige VW-sjefen Ferdinand Piech engasjerte seg sterkt i prosjektet. Piech er kjent for å være ekstremt opptatt av detaljer - og ekstremt krevende å jobbe for.

Da produksjonsmodellen ble annonsert tilbake i 2001, lovet Piech at den skulle bli den raskeste, sterkeste og dyreste bilen i historien. Intet mindre!

Men er det ikke ..? Nei, absolutt ikke!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekstremt, men ikke umulig

Dermed var oppdraget gitt: Ingeniører og konstruktører gikk i gang, med et prosjekt som av mange ble sett på som tilnærmet galskap.

Over 1000 hestekrefter og toppfart på over 400 km/t er ekstremt, men i seg selv langt fra umulig. Utfordringen er å klare dette, samtidig som bilen skal oppføre seg trygt og stabilt. Kombinasjonen viste seg å ikke være enkel ...

 Interiøret er ikke helt A4 det heller! Interiøret er ikke helt A4 det heller!

Kan en Nissan slå Bugatti Veyron? Se mer her:

Gi opp? Overhodet ikke!

Det dukket nemlig kjapt opp problemer. Flere ganger gikk det galt underveis i testingen av bilen. Utviklingsteamet var under et enormt press. Det ble jobbet døgnet rundt, og flere nøkkelpersoner møtte veggen underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For VW-ledelsen var det imidlertid ikke noe alternativ å gi opp, eller fire på kravene. Til det hadde de investert altfor mye prestisje, og etter hvert penger, i prosjektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og til slutt skulle det vise seg at de klarte det mange hadde tvilt på. Veyron kom på markedet i 2006 - og tok verden med storm.

450 eksemplarer

Ytelsene var fullstendig ekstreme. Samtidig kunne den kjøres av nesten "hvem som helst". Så lenge man holdt seg i skinnet, da ...

Siden har bilene rullet ut i forsiktig tempo fra fabrikken i Frankrike. Bugatti har laget en rekke spesialmodeller, og på den måten sørget for at modellen ikke har blitt "gammel".

Men etter 450 eksemplarer er det altså nå over.

Her krasjer han superbilen til 5 millioner kroner

Oppfølger på vei

La Finale står utstilt i all sin prakt på bilutstillingen i Genéve akkurat nå. Her trekker den beundrende blikk - før den etter endt utstilling skal transporteres til sin nye eier.

Han (vi tar sjansen på å tippe at det er en han) som har sikret seg det aller siste Veyron-eksemplaret, er en kunde fra Midt-Østen. I den delen av verden har da også en rekke av Veyron-eksemplarene havnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bugatti er for øvrig godt i gang med oppfølgeren. Nå snakkes det om 1500 (!) hestekrefter og prestasjoner som ytterligere skal flytte grensene. Det er ventet at den nye modellen blir presentert til neste år.

Dette er sjelden superbil, til Passat-pris

 Den er langtfra ny, men likevel vekker Bugatti Veyron fortsatt stor oppmerksomhet. La Finale står utstilt i Genéve akkurat nå. Den er langtfra ny, men likevel vekker Bugatti Veyron fortsatt stor oppmerksomhet. La Finale står utstilt i Genéve akkurat nå.

Her får superbilen kjørt seg mot en gammel Volvo