Meny

Alfa Romeo 75 er en glemt bil-skatt

Når så du en slik bil sist?Alfa Romeo 75 er en bil med mye sjel. Nå er den blitt veteran.
Når så du en slik bil sist?Alfa Romeo 75 er en bil med mye sjel. Nå er den blitt veteran.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Nå er det smart å kjøpe klassikeren.

De ble stiftet allerede i 1910, noe som gjør dem til et av verdens eldste bilmerker.

De har en racinghistorie helt tilbake fra 1911. De er et av verdens aller mest spennende bilmerker. De er også et bilmerke som skiller seg ut når det gjelder vakkert design. 

Vi snakker selvfølgelig om italienske Alfa Romeo!

75 års jubileumsmodell

I 1985 fylte den ærverdige produsenten 75 år. Hva passet vel da bedre enn å skjenke folket en modell som het nettopp 75?

I år blir denne modellen veteran etter 30-års regelen. Det er derfor all grunn til å ta en litt nærmere titt på denne både sjeldne og litt glemte modellen. 

Mange mener også at dette er den siste "ekte" Alfa'en av den gamle, gode sorten, med transaksel og bakhjulstrekk.

Alfa Romeo 156 Crosswagon: Denne er uvanlig

Alfa Romeo 75 er ganske tøff og med utpreget kileformAlfa Romeo 75 er ganske tøff og med utpreget kileform

Kjøreglad

De nevnte egenskapene gir i sin tur gir bilen god balanse, vektfordeling og morsomme kjøreegenskaper.

De gode kjøreegenskapene må man også takke den avanserte De Dioen-bakakselen med Watts-link og en 25 prosent differensialbrems for, samt det faktum at girkassen er plassert bak. 

Vi nevnte at dette var den siste av de gamle Alfa Romeoene. Grunnen var rett og slett at butikken ikke gikk så godt. Gjelden vokste og i 1986 ble Alfa Romeo solgt til landsbroder Fiat.

Senere modeller ble produsert på Fiats plattformer – og fikk dermed forhjulstrekk.

Typisk 80-talls interiør i Alfa Romeo 75.Typisk 80-talls interiør i Alfa Romeo 75.

Men Alfa Romeo 75 hang med fram til 1992.

Like og ulike motorer

En annen pussighet med Alfa Romeo er at de to topputgavene av 75 (i 1985), 1,8 Turbo og 2,5 V6, hadde nærmest identisk effekt. Henholdsvis 155 og 156 hestekrefter.

Den like effekten til tross: Disse to motorene har helt forskjellig karakteristikk.Mens V6-eren byr på solid med moment helt fra lave turtall og har jevn og fin momentkurve over hele turtallsregisteret, akkompagnert av hes V6-broomming, hadde 1,8 turboen rikelig med turboforsinkelse.

Det skjer fint lite under 2500 o/min. Men i det turtallsnåla passerer nettopp 2500 o/min våkner 1,8-literen med aner helt tilbake til 50-tallet, til liv. Med vakker, hissig sang høyt oppe på skalaen. Den følger deg helt opp til 6000 o/min.

Et interiør til å bli bilsyk av. Heldigvis fantes det mange andre interiørvalg også.Et interiør til å bli bilsyk av. Heldigvis fantes det mange andre interiørvalg også.

Denne gjør unna 0-100 km/t på kjappe 7,6 sekunder – mens toppfarten runder 200 km/t med god margin.

Alfa Romeo 147 som pendlerbil: Fornuft eller galskap?

Relativt sjelden i Norge

Hvilken av de to man foretrekker er helt klart snakk om smak. Eller, her i Norge, kanskje vel så mye snakk om hvilken man faktisk klarer å få tak i. Det er lettere å få tak i en gammel Volvo, Ford eller Opel, for å si det slik ...

Ellers ble jo bilene levert med mange andre motorer også, med effekter fra 120 hk og helt opp til 192 hk på 3-liters V6-en som kom noe senere. 

Uansett motor så er bilene relativt sjeldne her på berget.

En skjult bilskatt

Men på den annen side: Finner du en fin bil, er det neppe veldig mange om "beinet" og det gjør prisene relativt hyggelige. 

Selv om entusiastene selvfølgelig kjenner modellen, er det nesten så vi vil driste oss til å si at dette har blitt en aldri så liten hemmelighet. 

Legg merke til det sorte "beltet" som går rundt bilen.Legg merke til det sorte "beltet" som går rundt bilen.

Karosseridesignet er kanskje mer særegent enn direkte vakkert. Men bilen har absolutt karakter og er ikke stygg på noen måte. Bare litt annerledes.

Fronten (som finnes i mange forskjellige konfigurasjoner) kan kanskje på enkelte modeller virke litt rotete.

"Plast-belte" rundt bilen

Det spesielle "plast-beltet" som går rundt hele bilen underbygger karakteren og er på sett og vis veldig tidsriktig – selv om få, om noen, andre biler har det.

80-talllet var på mange måter plastens tiår innen bildesign. Det speiles til en viss grad også i interiøret, uten at den er noen verre enn andre av den grunn.

Bare ta en titt inne i en Audi fra 80-tallet så forstår du hva jeg mener.

Den kraftige kileformen og det litt "foroverlente" utseendet, underbygger bilens sporty karakter på en fin måte.

Etter hvert kom Alfa Romeo 75 med 3-liter V6 også. Effekten var på opptil 192 hk.Etter hvert kom Alfa Romeo 75 med 3-liter V6 også. Effekten var på opptil 192 hk.

Les vår test av Alfa Romeo Giulietta, her:

Se opp for:

Som alle andre 30 år gamle biler ruster også Alfa Romeo 75, men den er langt fra verst i klassen på dette området.

Det du MÅ sjekke er jekkfester, innfestingen til tauekrokene og hjulbuene. Sjekk også der B-stolpen møter kanalen og nedkant av dørene.

På biler med turbo er turbo-ras ganske vanlig. Ut over dette er motorene stort sett solide saker, så lenge de har fått stell og service.

Sjekk nøye at girkassen ikke skraper ved opp- og nedgiring. Giroverføringene kan også være utsatt for varme fra eksosanlegget og bli slaskete og upresise.

Selvfølgelig må bremser og hjuloppheng også sjekkes nøye på så gamle biler.

Vær også oppmerksom på at deletilgangen ikke er like god som på mer vanlige biler. 

Noen deler er rett og slett umulige å få tak i, mens andre deler kan være svært dyre.

Bilens utmerkede kjøreegenskaper gjorde den velegnet for motorsport.Bilens utmerkede kjøreegenskaper gjorde den velegnet for motorsport.


Det lønner seg derfor å se etter en så komplett og god bil som mulig og heller legge litt mer penger i selve kjøpet.

Alfa Romeo 159: Velkjørende designperle

Priser:

Som allerede nevnt er 75 en sjelden fugl her hjemme. Til og med i Tyskland er den relativt sjelden. Italia og Sveis er nok de landene hvor det er lettest å lete opp fine eksemplarer.

Du får biler med omsorgsbehov for rundt 1500 Euro (ca 13.000 kroner). En hel, pen og god bil til 5.000 - 6.000 Euro (ca 50.000 kroner) , mens skikkelig fine originalbiler med lav kilometerstand og med V6 eller turbo-motor koster fra ca 15.000 euro (ca. 140.000 kroner) – da snakker vi samler-bil.

Tidspunktet for å kjøpe en 75 nå er neppe dumt. Prisene vil trolig stige etter hvert som det blir færre igjen. Dette er nemlig en klassiker!

Husk at det tilkommer moms, frakt og evt. avgifter ved import.

Slik importerer du drømmebilen:

Visste du at:

Alfa Romeo viste en Sportwagon (stasjonsvogn) av 75 i 1986, men denne ble stoppet av Fiat da de kjøpte Alfa Romeo samme år

Alfa Romeo 75 ble flittig brukt som politibil i Italia

At dashbordet i 75 inneholdt et (litt for) avansert selvdiagnose-system som overvåket motorstyrings-systemene

Sør-Afrika er stedet med størst tetthet av Alfa Romeo, utenfor Italia

Dette er en fabrikkbygget Alfa Romeo 75 Turbo TCC. En skikkelig tøffing som ble laget med tanke på racing i 1987Dette er en fabrikkbygget Alfa Romeo 75 Turbo TCC. En skikkelig tøffing som ble laget med tanke på racing i 1987

Alfa Romeo 4C: Broom-Benny avduket ny sportsbil

Motor
Populært