Her debuterer et nytt bilmerke
Nå skal DS stå på egne premium-bein.
Artikkelen fortsetter under annonsen
60 år har gått siden en av bilhistoriens mest særegne modeller debuterte. Vi snakker om Citroën DS, eller ”Padda” som den gjerne kalles her hjemme.
DS-navnet gjorde for noen år siden comeback, som et eget undermerke fra Citroën. Og når DS nå er 60 år, markerer Citroën det blant annet med å la DS få stå på egne bein – som et eget frittstående merke.
Tre modeller
På bilutstillingen i Geneve akkurat nå, står DS-modellene for første gang helt uten Citroën-merker.
Nå skal DS bli PSA-konsernets (Peugeot og Citroën) eget premiummerke. Ambisjonene er store, og flere nye modeller skal komme ut på markedet de kommende årene.
I dag har DS tre modeller, DS 3, DS 4 og DS 5. De får altså snart følge av flere.Også i Norge kommer vi til å få merke denne satsingen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFærre forhandlere
- Av våre 45 forhandlere, selger 33 også DS nå i starten. Men dette tallet kommer til å bli langt lavere etter hvert. Vi regner med å ha seks til åtte DS-forhandlere når dette har satt seg skikkelig, forteller Citroëns norske informasjonssjef Ranveig Sønju, som er på plass i Geneve.
- Det er naturlig å tenke seg at DS-forhandlerne vil være basert i eller rundt de største norske byene. De kommer til å skille seg fra de andre Citroën-forhandlerne på flere måter, forteller Sønju.
Stilig, eller? Dette er faktisk en bil!
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSUV på gang
Målsetningen er altså å ta opp kampen mot premiummerkene. Et av virkemidlene til DS skal være å satse på design og eksklusivitet, der de franske røttene skal dyrkes for alt de er verdt.
Dagens modeller er basert på eksisterende Citroën-utgaver. I framtiden skal DS-bilene stå mer på egne bein.
Artikkelen fortsetter under annonsenI Genéve viser DS konseptbilen Divine, som skal gi en pekepinn på hva vi kan vente oss fra merket de kommende årene. DS har også SUV på gang, den blir viktig i den videre satsingen. En av målsetningene er å bli store på det viktige, kinesiske markedet. Men også å lykkes i Europa blir sentralt for DS.
Tapt markedsandeler
PSA-konsernet er i dag under hardt press fra blant annet de tyske premiummerkene, som de siste årene har tatt betydelige markedsandeler på bekostning av de mer folkelige bilmerkene i vår del av verden.
Med DS er målet å ta opp kampen mot dem og samtidig kunne ta ut høyere marginer enn man klarer med modellene fra Peugeot og Citroën.