Meny

Dette kan være tidenes bilkupp!

Den ser kanskje ut som en helt vanlig Tesla Model S. Men en rød bokstav på bakluka – D, for Dual Drive – avslører at dette er en noe ganske annet. Hvis det i tillegg står P85, betyr det at bilen har vanvittige 700 hk!
Den ser kanskje ut som en helt vanlig Tesla Model S. Men en rød bokstav på bakluka – D, for Dual Drive – avslører at dette er en noe ganske annet. Hvis det i tillegg står P85, betyr det at bilen har vanvittige 700 hk!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men den vil koste deg mye likevel ...
Tesla Model S P85 D
Motor: To elmotorer, en foran og en bak 
Effekt: 700 hk / 931 nm 
Forbruk: 0 l/mil 
C02-utslipp: 0 g/km 
0-100 km/t: 3,4 sek.  
Toppfart: 250 km/t 
LxBxH: 4976 mm / 1964 mm / 1435 mm 
Vekt: 2191 kg 
Bagasjerom: 895 liter 
Pris: P 85 D (700 kh): Fra 763.000 kroner 
85 D (380 hk): Fra 628.000 kroner

For et par år siden var det omtrent ingen i Norge som visste hva en Tesla Model S var for noe. Langt mindre ville de tro at det var en bil! 

Men aldri før har et bilmerke tatt Norge med storm i nærheten av måten nettopp Tesla gjorde det på. På ett år var det plutselig tusenvis av disse bilene på norske veier. 

Slik bledet takket være tøft design, ekstreme ytelser, imponerende rekkevidde og naturligvis alle fordelene knyttet opp til det å kjøpe og eie elbil.

Les også: Tesla med 4x4 – nå kan du snike i køen

Noen mangler

En samlet motorpresse lot seg også imponere over hva den blodferske bilprodusenten, med hovedsete i Silicon Valley i California, hadde klart å få til. Tesla tok veldig mange på senga med sin familiebil.

Men det var noen mangler. Den hadde ikke firehjulsdrift, manglet noe av utstyret som en del av premiumkonkurrentene hadde – og setene var ikke egnet til å "holde deg fast". De var rett og slett ganske flate, uten særlig støtte.

Og Tesla har vist seg langt mer tilpasningsdyktige enn mange andre aktører i markedet. Derfor har de bare ett år etter en "ny" modell på plass – og den har både firehjulstrekk, mer avansert utstyr, sportsseter – og du kan få ENDA mer krefter!

Les også: Ny modell gir prisras i bruktmarkedet

Lansering i Norge

Du må nesten ha et fly for å matche ytelsene til en Tesla Model S P85 D.Du må nesten ha et fly for å matche ytelsene til en Tesla Model S P85 D.

Det er ikke tilfeldig at Tesla legger den ene av sine to Europa-lanseringer av Model S Dual Drive til Exporama på Skjetten. 

Norge er ikke bare ideelt takket være at vi er landet i verden med flest Teslaer per hode, det er også ideelt med tanke på klima, og testing av bilen på snø.

Vi er sammen med rundt 20 andre journalister fra blant annet Sverige, Danmark og Nederland, på plass for å teste.

Vi blir lovet både å få kjøre D-en på vanlig vei, i slalomløype, på snø – og vi skal få akselerasjonstest. Det høres lovende ut. 

Men ikke alt går helt som planlagt...

Bli med på test av en årets aller mest heftige og spennende biler – Tesla Model S P85 Dual Drive.

Les også: Slik lanserte Tesla seg i Norge

Motor:

"Vanlige" Model S, med bakhjulstrekk, har en elmotor over akselen bak. Den nye, som vi for enkelhets skyld kaller D-en, har fått en til. Den er plassert på forakselen. Fordelingen av kreftene vil ikke Tesla si så mye konkret om – men det antydes at det er drøyt 220 hk på hjulene foran.

Totalt sett byr denne duoen på en kruttønne av krefter. Det er omtrent som et fyrverkeri når du tråkker inn gasspedalen. Du ser stjerner! Tesla mener akselerasjonen gir et rykk tilsvarende 1,3 G. Etter mange akselerasjonstester (jada, vi er så barnslige, og det ville du vært også!), ser vi ingen grunn til å tvile på at det er sant.

Motoren bak er den samme som før. Men nå har Model S fått en motor til på framakselen. Tilsammen betyr det firehjulsdrift og veldig tett opptil 700 hk.Motoren bak er den samme som før. Men nå har Model S fått en motor til på framakselen. Tilsammen betyr det firehjulsdrift og veldig tett opptil 700 hk.

Rekkevidden som oppgis er 480 kilometer. Men Tesla-folkene som var på plass i forbindelse med lanseringen, mener at D-en faktisk kan kjøre minst like langt som en vanlig Model S. Til tross for at den nye motoren bidrar til en vekt på nesten 2,2 tonn. 

Under testing mener vi å merke at regenereringen av strøm, når du slipper gasspedalen, er sterkere i D-en enn i modellene med bakhjulsdrift. Men nok tid til å teste forbruk og rekkevidde hadde vi ikke.

Les også: Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt

Interiør/Plass:

Innvendig er det de nye setene som er den største forskjellen. Og de er bra! Men vi skulle gjerne hatt justerbar lårstøtte. Innvendig er det de nye setene som er den største forskjellen. Og de er bra! Men vi skulle gjerne hatt justerbar lårstøtte.

Interiøret har fått en svært viktig oppgradering: Nemlig helt nye sportsseter. For øvrig er det et gledelig gjensyn med den digre skjermen som utgjør midtkonsollen. Fortsatt får vi følelsen av at alt annet blir smått og knuslete i forhold. Den er ikke bare stilig, med glimerende oppløsning. Den er også intuitiv og lett å bruke. Her er det MANGE som har mye å lære!

Fortsatt god plass her. Men bagasjerommet foran, "frunken", er naturligvis redusert, for å gi plass til motoren som er plassert på forakselen.Fortsatt god plass her. Men bagasjerommet foran, "frunken", er naturligvis redusert, for å gi plass til motoren som er plassert på forakselen.

Men fortsatt sliter navigasjonen til tider med å oppdatere kartet når du kjører. Det kan være ganske irriterende, og litt overraskende at slike ting ikke er rettet opp via de siste oppdateringene.

Fortsatt god plass her. Men bagasjerommet foran, "frunken", er naturligvis redusert, for å gi plass til motoren som er plassert på forakselen.

Rattet er tykt og godt å holde i, og LCD-skjermen som erstatter det tradisjonelle instrumenthuset er, som hovedskjermen, meget brukervennlig.

Men kvalitetsfølelsen er fortsatt ikke på nivå med de tyske. Jeg beklager, til alle dere som sikkert er lei av å høre dette, men på dette området henger ikke Tesla helt med. Finishen er ikke på nivå med BMW, Mercedes eller Audi. 

Skjermen er forbilledlig.Skjermen er forbilledlig.

Bagasjeplassen er imidlertid imponerende god. Det store bagasjerommet bak er på plass. Men i og med at denne bilen har en ekstra motor, som altså er plassert på forakselen, spises en god del av bagasjerommet i fronten opp. 

I baksetene er det, som tidligere, litt lavt under taket for de som er over 180 cm, og litt begrenset plass til beina. Faktisk er det midterste baksetet mest komfortabelt, der er det høyest under taket og du har best plass til beina.

Og selv om Tesla er tidlig ute med mye, må du fortsatt klare deg uten hengerfeste. Det kommer først på SUV-en Model X.

Les også: Nordmenn i kø for å teste drømmebilen i 10 minutter

Kjøreglede:

Det burde nesten vært forbudt å lage familiebiler som har et så dyrisk rykk som det P85D har. Det er vanskelig å beskrive hvordan det føles å gi full gass fra stillestående i "Insane"-mode (launch control).

Og insane, som betyr vanvittig, er på en prikk riktig betegnelse. Med firehjulstrekk får en nemlig benyttet seg av alle kreftene, og selv på småvått underlag biter den seg fast og skyter avgårde omtrent helt uten hjulspinn. Det hele gir deg en lett, og svært midlertidig, ansiktsløftning.

Baksetet blir fort litt trant for høyreiste nordmenn. Takhøyden er den største utfordringen - men også beinplassen er litt snau. Baksetet blir fort litt trant for høyreiste nordmenn. Takhøyden er den største utfordringen - men også beinplassen er litt snau.

Sammen med en kollega forsøker vi et lite eksperiment: Den som sitter i passasjersetet, skal forsøke å strekke seg fram og ta på dashbordet mens vi akselererer. Vi forsøker begge to. Men det er bare å glemme det! Først når bilen nærmer seg 100 km/t er det mulig å rive seg løs fra setet og strekke seg fram til dashbordet. Det er SÅ sterke krefter. Jeg er ganske sikker på at hårfestet har flyttet seg noen hakk bakover, etter alle akselerasjonstestene våre... Men det er verdt det!

I svingene merkes naturligvis vekten. Det er ikke en leken sportsbil. Men, det lave tyngdepunktet og firehjulsdriften bidrar til at den slett ikke gjør seg bort. Enda bedre blir det naturligvis med sommerdekk. De myke vinterdekkene bidrar til å skape litt mer "deigete" kjørefølelse.

Det går unna på akselerasjonstesten - med både is, snø og grus som underlag får firehjulsdriften nok å henge fingrene i. Det går unna på akselerasjonstesten - med både is, snø og grus som underlag får firehjulsdriften nok å henge fingrene i.

Det er ikke mulig å slå av ESP-en lenger, slik du kan på en vanlig P 85. Men det er en modus som tillater litt hjulspinn, ment for at du skal komme deg fram på glatt underlag. Men også ypperlig om du har lyst å være litt rampete og slenge med rumpa...

Komforten er forøvrig meget bra, slik vi er vant med fra Tesla. Luftfjæringen fungerer ypperlig. Selv med de gigantiske 21"-felgene også til vinterdekkene, er kjøring på grusvei med mye små og noen større hull, helt uproblematisk. Imponerende! 

Les også: Nå vil BMW sette Tesla på plass

Design:

Her er det veldig lite nytt å fortelle om. På utsiden er det ganske enkelt kun den lille D-en bak, som avslører at det er firehjulsdrift. 

Vi kunne kanskje ønsket oss en liten facelift, men det er jo bare ett par år siden bilen så dagens lys. Så det ville nok vært å forlange mye. Dessuten ser denne bilen veldig bra ut, fra før. 

Du er tlgitt om du ikke ser forskjell på denne og alle de andre Model S-ene du møter i kollektivfeltet. Utenpå er de helt like.Du er tlgitt om du ikke ser forskjell på denne og alle de andre Model S-ene du møter i kollektivfeltet. Utenpå er de helt like.


Innvendig har den altså fått oppgraderinger takket være nye seter (ekstrautstyr) - og du kan til og med få den med to komfortseter bak, med midtarmlene mellom, i stedet for den tradisjonelle "benken".

Litt mer semsket skinn er også på plass - og du kan få den med sort taktrekk. Som vi synes ser mye bedre ut enn det vanlige, lyse trekket.

På utstyrssiden er det noen viktige nyheter: Skiltleser på plass, og adaptiv cruise control. Det samme er filskift- og kollisjonsvarsling.

Etterhvert kommer også Autopilot-programmet skikkelig på plass. Det vil ved hjelp av kamera, sensorer og radar, sørge for at bilen tar forbikjøringer selv, parkerer selv og rett og slett kjører dit du vil omtrent på egenhånd.

I teorien kan en Model S oppdateres slik at den blir helt selvkjørende. Men foreløpig er ikke Tesla villig til å slippe løs alle aspektene rundt denne teknologien.

Firehjulsdrift-systemet har en elektrisk differensial – og hvert enkelt hjul kan bremses/gasses individuelt. I tillegg kan en naturligvis fordele kreftene mellom akslingene.

Noen skikkelig test av framkommeligheten til D-en får vi imidlertid ikke gjort. For selv om vi bor i Norge, og skriver 26. februar, er det minimalt med snø i området vi har til rådighet. Så den biten må vi komme tilbake til...

Les også: Får Teslaen din til å se ut som en telefonkiosk

Miljø/økonomi:

Her blir "ekspertene" aldri enige. Noen mener av produksjonen og transport av både bilen og batteriene er så energikrevende, at vinninga går opp i spinninga.

Men vi kan i alle fall slå fast at dette er en bil, som til tross for sin størrelse, de vanvittige ytelsene og den lange rekkevidden, ikke slipper ut så mye som et pust av utslipp av noe slag. Og si hva du vil om alt som skjer før bilen står ferdig på veien, men det er ganske enkelt en imponerende prestasjon!

Når det gjelder økonomi, er det enda mer å juble for. Foreløpig, i alle fall. For enn så lenge får du de samme fordelene med denne bilen som med alle andre elbiler. Det er bare det at Tesla byr på så mye mer enn de andre:

Ingen er i nærheten av å tilby lignende krefter eller ytelser, ingen har like mye plass, ingen har syv seter, ingen har rekkevidde i nærheten av 500 kilometer, ingen har firehjulsdrift, ingen har opptil 700 hk – og ingen ser like bra ut.

Men i prisvurderingen må vi også ta med at dette er dyre biler, til tross for avgiftsfritakene. Med 380 hk, og la oss bare være tydelig her: Det er MER enn nok – starter prisen på 640.000 kroner.

Skal du ha full pakke og insane mode, må du punge ut minst 770.000 kroner. Dette er altså startpriser. I tillegg kommer ekstrautstyr. Og her har Tesla lært av sine tyske konkurrenter, så denne listen begynner å bli veeeeeldig lang. Fortsatt har de mye å gå på, sammenlignet med BMW, Audi og Mercedes, men de jobber hardt for å hale innpå, virker det som.

Les også: Nå blir disse bilene mye billigere

Konklusjon:

Vi har til gode å teste denne bilen dyptgående. Og ettersom vi ikke en gang i februar kan stole på skikkelig snørik vinter, var det ingen skikkelig snøløype å teste bilen i. Men basert på det vi har sett så langt, er dette svar på tiltale på veldig mange av de viktige punktene. Tesla tar igjen et gigantisk steg videre, og parkerer på flere områder sine konkurrenter. Bokstavelig talt, når det kommer til akselerasjon.

Vi tror at de som har kjørt Model S med bakhjulstrekk, vil bli fascinert over hvor stor forskjellen er fra 0-100 km/t. Men samtidig er ikke forskjellen SÅ stor når du kjører på motorveien i for eksempel 70-80 km/t – og akselererer til 110 km/t. Den vanlige Performance-modellen er jo ikke akkurat lat, den heller.

Når det kommer til sikkerhet har Tesla fått topspcore både i USA og NCAP - og den nye modellen har altså en del nytt sikkerhetsutstyr.

At toppfarten er oppjustert til 250 km/t er ikke så viktig her hjemme. Men med tanke på image og kjøring på Autobahn, var dette også et prioritert område med den nye modellen.

Kort sagt: Ut fra hva du får for pengene, har Tesla gjort det igjen: De har gitt oss det som akkurat nå er tidenes norske bilkupp. 

Og da er det vel bare å ønske velkommen til livlig debatt i kommentarfeltet under: Si din mening! 

Les også: Tesla skal også lage SUV

Motor
Populært