Meny

Ny BMW skal bli en norsk storselger

BMW Gran Tourer byr på sju seter og mulighet for firehjulsdrift.
BMW Gran Tourer byr på sju seter og mulighet for firehjulsdrift.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den tyske bilprodusenten tenker nytt.

BMW går inn i en helt ny nisje når de nå kommer med 2-serie Gran Tourer. Dette er en sjuseters flerbruksbil, og ifølge BMW selv verdens første premium kompaktbil med sju seter.

Viktig for oss i Norge, er det også at den blir tilgjengelig med xDrive firehjulsdrift.

I folkemylderet på bilustillingen i Genéve treffer vj BMWs norske informasjonssjef Christian Gottschalk på BMW-standen. Og han gleder seg til å få bilen til Norge:

– Målet vårt er å selge 500 eksemplarer i 2015 – med leveringsstart i juli. Således er det ingen tvil om at dette blir en svært viktig og spennende modell for oss, sier BMW-sjefen.

Kort – men lang

De som har sett en 2-serie Active Tourer, som nye Gran Tourer bygger på, vil nok tenke at det er umulig å få inn en tredje seterad i denne bilen. 

Og det er riktig. Det hadde ikke gått. Men ved å forlenge den opprinnelige modellen med 21 cm, går det akkurat. Til tross for den økte lengden, er Gran Tourer fortsatt bare 455 cm lang.

Les også: Luksusflak til småbil-pris

Med sju seter, som blir standard her i Norge, har du et bagasjerom på 560 liter, og litt plass er det selv om du bruker den tredje seteraden også.

Christian Gottschalk har stor tro på BMW Grand Tourer i det norske markedet.Christian Gottschalk har stor tro på BMW Grand Tourer i det norske markedet.

Les også: Dette har BMW aldri gjort før

Firehjulsdrift 

– Det har jo skjedd mye rundt både forbruk og utslipp de siste årene. I Gran Tourer blir våre viktigste motoralternativer 216d med 116 hk, 218d med 150 hk og 220d, fortsetter Gottschalk.

Den største motoren er på hele 190 hk. Her er også en ny, åttetrinns girkasse standard.

– Vi forventer at denne toppmodellen vil slå godt an. Ikke minst fordi den i enda større grad enn modellen med forhjulstrekk gir BMW-følelsen som så mange er ute etter.

Tidenes midtlivsoppatering 

I tillegg til Gran Tourer er det særlig en modell til som merker seg ut for norske kunder, nemlig 1-serie. Den har fått en SKIKKELIG facelift. Faktisk den mest omfattende BMW har gjort noensinnne.

Her er både fronten og hekken blitt ny – og det gjør underverker for utseendet. Den stygge andungen, der særlig fronten så heller merkelig ut, kan endelig sprade rundt og bruse med fjærene. For nå er den lekker!

Les også: Bakhjulsdrift eller forhjulstrekk – hva er best?

Lavt forbruk

Med det nye designet på plass, ventes det dessuten at det skal skje ting med salget. Allerede i år er målet til BMW at det skal selges 1.000 eksemplarer i Norge.

Den blir dessuten levert med helt nye motorer. Den mest gjerrige blir 116d Effiecient Dynamics. Dieselmotoren på 116 hk trenger bare 0,34 l/mil, og har et CO2-utstlipp på beskjedne 89 g/km.

Bilen ankommer de norske forhandlerne 8. april.

BMW 1-serie har fått en nødvendig og vellykket facelift.BMW 1-serie har fått en nødvendig og vellykket facelift.

Les også: Er dette en god ungdomsbil?

Motor