Meny

Disse bileierne opplever flest feil

Disse bileierne opplever flest feil
Disse bileierne opplever flest feil

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere norske favoritter inne på «bunnlisten» i ny, stor undersøkelse.

Det å kjøpe bil er en av de største investeringene man gjør.

Det handler om både fornuft og følelser, så helst skal forenes med praktiske behov og innenfor et gitt budsjett. 

Med andre ord ikke bare, bare ...

Desto viktigere er det for bilprodusentene at bilen svarer til våre forventninger - som ofte er skyhøye - både når det gjelder teknisk kvalitet, den opplevde kvaliteten og ikke minst den praktiske, daglige bruken.

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot "fasiten" på dette området.

Blant undersøkelsene de gjør, er den årlige J.D. Power Vehicle Dependability Study.Her blir eiere av tre år gamle biler bedt om å tilkjennegi om de har hatt feil og problemer på bilene sine i løpet av de siste 12 månedene.

Derfor er det smart å kjøpe to år gammel bruktbil

Stygg ripe i lakken

Å gjøre det godt i denne undersøkelsen, har stor betydning for både anseelse og posisjon i markedet.

I motsatt ende: Å komme dårlig ut hos J.D. Power, er en stygg ripe i lakken for bilprodusentene

Det ønsker naturligvis ingen å gjøre. Men i denne undersøkelsen, som i alle andre, finner vi vinnere og tapere.

Norske favoritter på jumboplass

I årets nylig kunngjorte undersøkelse fra J.D Power er det flere norske bestselgere på på listen over de ti bilmerkene som kommer dårligst ut. Volkswagen, Ford, Volvo og Mini hører med blant de som må slikke sine sår etter at årets undersøkelse er offentliggjort.

– Det finnes et utall av kvalitetsundersøkelser. Ikke alle er like relevante, men denne er svært konkret. Det handler altså om de som kjenner bilen best - de som eier og kjører den. 

Deres erfaringer er en veldig god pekepinn på hvor bra bilene egentlig er, sier Broom-redaktør Knut Skogstad og legger til:

– Fornøyde kunder har langt større tilbøyelighet til å velge samme merke igjen, kontra de som ikke er fornøyd. Dessuten er det naturligvis viktig for bilmerkene å ha kunder som opptrer som gode ambassadører for merket de kjører. Det smitter gjerne over på andre også.

Tallene i tabellen under bygger på antall feil per. 100 biler.

Dette er den beste bilen de siste 15 årene

Er den noen overraskelser her?

- Ja, absolutt. Den største er kanskje Volvo, men også at Ford og VW er å finne her, overrasker. Ellers så er det også en del kjente "travere" i bunnen, slik som Fiat, Land Rover og Dodge.

- Vi må også huske på at denne undersøkelsen er utført i USA. De har andre vaner og kanskje forventinger - og ofte andre modeller som selger godt enn de norske. Men dette bør uansett være interessant lesning for de som tenker på å kjøpe ny - eller brukt bil avslutter Skogstad.

Les også:  Topp 10: De dårligste bilene de siste 15 årene

Motor
Populært