Luksusflak til småbil-pris

Slik så det ut inni en av de mer revolusjonerende direktørbilene rundt årtusenskiftet. Den gang var det fullstendig uoppnåelig, men som bruktbil er den langt mer oppnåelig.
Slik så det ut inni en av de mer revolusjonerende direktørbilene rundt årtusenskiftet. Den gang var det fullstendig uoppnåelig, men som bruktbil er den langt mer oppnåelig.

Denne satte standarden i sin klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 2002 fikk BMW samtlige «direktørbil»-kunder til å sett kaffen i vrangstrupen. Etter braksuksessen de hadde hatt med den forrige 7-serien, var det nok noen som trodde at BMW hadde gått helt bananas de fjerde generasjon av merkets flaggskip ble introdusert.

Den hadde et heller banebrytene utseende og ikke minst et infotainmentsystem som kunne få selv de mest teknisk bevandrede til å rive seg i håret av frustrasjon.

Men etter en stund klarte 7-serien å komme til sin rett. Den var nemlig fantastisk å kjøre, størrelsen tatt i betraktning, og den kunne by på noen helt rå motorer. Den ene fikk plass i modellen som heter 745i. Her snakker vi V8-bensin med 333 hk.

Hvis du skulle han en slik ny, med en «passende» mengde utstyr, ble det kostbart. Fort halvannen million kroner. Men nå blir den din for drøyt 169.000 kroner!

Her kan du lese vår bruktbiltest av BMW 7-serie

Utstyrsbombe

Det er ganske fantastisk hvor mye bil du får for pengene. Her snakker vi kjørekomfort i en verden som svært biler matcher, uansett om de er splitter nye, og ytelser som du gjerne må betale det mangedobbelte for.

Og selv om den er noen år gammel, har den også utstyr som mange av dagens nybiler mangler. Her snakker vi elektriske komfortseter i skinn, med massasje og varme, soft close mekanikk på alle dørene, kjøleboks, TV-mottak, varme i baksetene, elektriske gardiner, takluke, navigasjon, blue tooth og en masse annet snadder.

Les også: Har hatt verkstedutgifter på over 500.000 kroner

Forbruk

Men motoren er kanskje denne bilens største forse. V8-eren har en nydelig gange, og purrer fornøyd når du kjører rolig eller den står på tomgang. Etterhvert som turtallet øker, blir lyden markant mer bøllete. V8-lyd slik entusiastene liker det!

Det koster naturligvis noen kroner å holde en slik maskin i gang. Snifforbruket er oppgitt til 1,09 l/mil. Og som regel vil det nok nærme seg 1,2 liter.

Men, du kan jo bygge om til at den går på gass. Da blir både miljøet og husstandens finansmininster fornøyd.

I alle fall frem til du skal ha den på service på merkeverksted. Det vil nemlig koste en del mer enn hos verksktedet på hjørnet.

Klikk her for å se hele annonsen

Kjørelengde

Fargekombinasjonen er heller ikke feil. Sort metallic lakk og grått interiør fungerer fint det.

Det samme gjør 20" felger til sommerdekkene. 18" felger til vinterdekk er også godkjent.

Du trenger ikke nødvendigvis å bli skremt av kilometerstanden heller. Den er riktignok på 165.000. Men en slik bil skal tåle langt mer enn det, så lenge den følges opp på en ordentlig måte.

I følge annonsen er denne bilen blitt tatt godt vare på. Det er byttet ut en del slitedeler og alle historikken kommer fra merkeverksted. Det hevdes også at den er helt rustfri og uten feil. Å skrive slikt i en annonsetekst forplikter.

Les om BMW 7-serie i Brooms bruktbilguide her

Se opp for...

Ting å se opp for? Her siterer vi direkte fra vår egen bruktbilguide: På biler med bensinmotor har det forkommet defekte coiler, særlig på de første årsmodellene. Fjernkontrollen til åpning/ lukking av sentrallåsen har også vært et problem på disse bilene, så sjekk nøye at begge virker. Det høres ut som en banal og ubetydelig ting, men det koster faktisk en god del penger å utbedre.

En tilstandsrapport ville vi imidlertid bedt om uansett. Og en grundig sjekk og prøvekjøring er alltid viktig.

Så da er det vel bare å ta turen til Fredrikstad, og skaffe seg en råbillig direktørbil?

Personvernpolicy