Meny

Noen har brukt mye penger – det kan du spare på

Ute etter en limousine-aktig familiebil? Da er dette bilen for deg! (Faksimile: Finn.no)
Ute etter en limousine-aktig familiebil? Da er dette bilen for deg! (Faksimile: Finn.no)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den er bortimot Norgesmester i utstyr. Sjekk prisen nå!

Du tenker kanskje Taxi med en gang du ser eller hører om Mercedes E-klasse. Da er det gjerne et ekstra trekk oppå setene, litt slitt og skittent innvendig og ikke så veldig "hjemmekoselig".

Men hvis du vil ha en bil med mye utstyr, er Mercedes helt klart på tilbudssiden, så lenge du har penger nok. Og den som bestilte denne bilen ny, hadde nok ikke fryktelig store økonomiske bekymringer. I alle fall har vedkommende lagt igjen minst en vanlig familiebil BARE i ekstrautstyr ...

For det første snakker vi om en 2012 Mercedes E 350 CDI 4Matic 7G-Tronic – som byr på heftige 265 hk, luftfjæring, automatgir og firehjulsdrift. Det i seg selv er ingen billig modell.

Men så var det ekstrautstyret da...

Les også: Hva er verst på en bruktbil – alder eller kilometerstand?

Eksklusivt

AMG-pakke er selvskreven på en slik "utstyrsbombe", men det stopper på ingen som helst måte der.

Her er det originalt multimedia-system i baksetet, med en skjerm i hver seterygg, to komfortseter bak i stedet for den vanlige "benken" med tre, Designo Mokkasort metallic lakk, TV-tuner (både digital og analog), multikonturseter i skinn, med varme og kjøling, webasto med fjernkontroll, luftunderstell med sport-, comfort- og hevefunksjon, panoramasoltak i glass, utvidet tank og høyglans karboninteriør, for å nevne noe.

I tillegg kommer det "vanlige" som skiltavleser, gardiner i bak- og sidevindu, nøkkelfri start og adkomst, skinninteriør, oppvarmet ratt, Harman/Kardon Pro Logic 7 surroundanlegg og automatisk klimakontroll for flere soner. Ja, vi nevner i fleng, men fortsatt er det mye vi ikke har listet opp.

Med slike bakseter får E-klasse litt ekstra "limo"-følelse.

Med slike bakseter får E-klasse litt ekstra "limo"-følelse.

Klikk her for å se hele annonsen - og ALT utstyret

1,3 millioner

Uansett hvor godt utstyrt bil du har, så skal det faktisk mye til at du kan skryte av å ha mer enn dette. 

Prislappen på alt sammen blir altså på flere hundre tusen kroner, og i annonsen opplyses det at nybilprisen i Norge på en tilsvarende bil, ville vært rundt 1,3 milloner koner. Denne er imidlertid importert.

Nå selges den for 589.000 kroner. Men du må ta med i beregningen at selv om det er snakk om en 2012-modell, har den rukket å kjøre 108.000 kilometer. Det er betydelig høyere enn snittet.

Les også: Nei, 80-talls Merca er ikke verdens beste bil!

«Som ny»

Men disse kilometerne er blitt tilbakelagt av en og samme eier, alle servicer er fulgt opp hos merkeverksted og siste service er nettopp gjennomført. 

I annonsen står det dessuten at bilen er som ny – både kosmetisk og teknisk. Og når du skriver det i annoneteksten på en bil som har gått over 100.000 kilometer, bør lista ligge høyt.

Men om du er ute etter stasjonsvogn, slik nordmenn flest, har du et problem her. For dette er en sedan. Så enten må du lære deg å pakke mer fornuftig, eller så må du finne en annen bil.

E-klasse med 4Matic er en ypperlig vinterbil, og motoren på 265 hk gir dessuten et pent kraftoverskudd. 0-100 km/t ekspederes på 7,4 sekunder.

E-klasse med 4Matic er en ypperlig vinterbil, og motoren på 265 hk gir dessuten et pent kraftoverskudd. 0-100 km/t ekspederes på 7,4 sekunder.

Les mer om E-klasse i vår bruktbilguide her

Ikke facelift

E-klasse anno 2012 betyr forøvrig at den ikke har den svært vellykkede faceliften som kom i 2013. Det betyr at du må leve med det litt kantete designet og de omdiskuterte "doble" frontlyktene.

Men teknisk sett er det solide saker, og så lenge den er godt ivaretatt, bør det være tusenvis av problemfrie kilometer igjen på telleren her. Bare husk at lufjæringen er dyr, og at den på et eller annet tidspunkt enten må byttet eller repareres. Ja, også koster det litt over snittet å levere den inn til merkeforhandler også. 

Litt må en altså ofre for å bli gatas "utstyrskonge", hvis det er lov å si det ...

Les også: Brukt taxi kan være veldig mye bil for pengene

Motor
Populært