Meny

Lengre fra Tesla kommer du nesten ikke

Teknisk sett har den veldig mye til felles med Leaf, men e-NV200 Evalia er større og har ikke minst mye mer bagasjeplass enn lillebror.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi har testet elbilen med mye plass – og null snobbefaktor.
NISSAN e-NV 200 EVALIA:

Motor: Elektrisk

Effekt: 109 hk/254 Nm

0-100 km/t: 14 sekunder

Rekkevidde: Maksimalt 170 km

Lengde/bredde/høyde: 456x175x185 cm

Pris: 242.500 kroner

Nissan har vært en av de store vinnerne i elbilmarkedet her hjemme de siste årene. Leaf ble en bestselger fra dag én, og selv om det rullet inn en rekke konkurrenter gjennom fjoråret, klarte Leaf å holde på posisjonen som Norges mest solgte elbil.

Akkurat det skal nok holde hardt i 2015, men Nissan har etter hvert skaffet seg flere elbilhjul å stå på. I fjor høst kom det to nye modeller: Varebilen e-NV200 og personbilen e-NV200 Evalia. Dette er i praksis samme bil, men sistnevnte har fem seter, i stedet for bare to i kombinasjon med et digert varerom.

Der de fleste ”vanlige elbilene” (sekkeposten vi vanligvis bruker på alt som ikke heter Tesla) er relativt kompakte, er e-NV200 Evalia en ganske stor og rommelig bil. Det er overhodet ikke vanskelig å se at opphavet er en varebil. Her er det funksjonelle og firkantede linjer som gjelder. Fem personer har god plass og bagasjerommet er gedigent. Her er det bare å laste inn!

Les også: Dette er også egentlig en varebil, men...

Hvordan er den å kjøre?

Plassert bak det flate, litt busslignende rattet, er det bare å glemme alt som heter sportslig kjøring. For det er denne bilen absolutt ikke konstruert for. Den krenger i svingene og uvøren kjøring over fartsdumper er ikke særlig hyggelig, verken for fører eller passasjerer. Her er et fort hopp og sprett

Det handler det om å ta på seg den mest fornuftige familiefar-hatten og kjøre trygt og defensivt. Som elbiler flest kommer kreftene kjapt når du trykker gassen i bånn. Den oppleves som små-kjapp i bykjøring.

På vei inn og ut av kollektivfeltet i Oslo, ser jeg den ene Teslaen etter den andre som driver aggressiv slalåmkjøring mellom filene (tydeligvis etter mottoet: ”tenk hvis det går LITT raskere i den andre fila av og til”). Jeg kjenner jeg får litt lyst til å gjøre det vanskelig for dem å smette inn i kollektivfeltet igjen, men besinner meg og tenker at akkurat det skal jeg heve meg over når jeg sitter i en så tvers gjennom fornuftig sak som denne bilen.

Det er ingen tvil når du ser den i trafikken - dette er egentlig en varebil.

Det er ingen tvil når du ser den i trafikken - dette er egentlig en varebil.

Les også: 4 av 5 i kollektivfeltet er en elbil

Hvordan er plassen?

Elbiler som dette duger først og fremst til småkjøring og pendling over ikke altfor lange avstander. Da kan man jo spørre seg om ikke en Leaf har mer enn nok plass til daglig bruk? Jo, det har den sikkert, men samtidig tror jeg denne bilen vil være gull verdt for de som trenger å ha med seg mye, ganske ofte.

For eksempel de som drasser rundt på barnevogner og akebrett og alt som småbarnsforeldre trenger. Her er det bare å putte det rett inn. Du slipper å demontere og pakke sammen og lure på om bakluka lar seg lukke. Det relativt høye bagasjeromsgulvet er også praktisk og lar deg slippe unødvendig bøy og tøy. På praktiske bruksegenskaper er dette rett og slett en veldig smart bil. Nissan oppgir lasterommet til 2,1 m3 med baksetet i bruk.

Baksetet har forresten noe begrenset komfort, med litt følelsen av benk. Sidevindu av glugge-typen, gjør at små passasjerer ikke ser så mye ut. Men de kan til gjengjeld glede seg over klappbord på forseteryggene, alltid kjekt å ha.

Smarte klappbord på forseteryggene, baksetet imponerer ikke med stor komfort.

Smarte klappbord på forseteryggene, baksetet imponerer ikke med stor komfort.

Les også: Norges billigste er overraskende bra

Finest inni eller utenpå?

Du velger neppe denne bilen på grunn av designet. Da skal du i såfall ha meget spesiell smak. E-NV 200 Evalia ser ut som akkurat det den er: En varebil som har fått seter og blitt til en rommelig personbil. Her snakker vi også en ganske liten varebil. Ja, rett og slett et litt puslete eksemplar av arten.

Innvendig er det også først og fremst funksjonelt. Interiøret bærer preg av at kostnadene har blitt holdt nede. Det er hardplast og materialer som gir billigpreg. Men det er på en måte helt greit det også, i en bil som denne.

Du forventer neppe å finne et eksklusivt interiør i en bil som dette (og det får du heller ikke). Men det er funksjonelt og praktisk i daglig bruk.

Du forventer neppe å finne et eksklusivt interiør i en bil som dette (og det får du heller ikke). Men det er funksjonelt og praktisk i daglig bruk.

Les også: Mener elbilene er skattelette for de rikeste

Går den bra?

Vår lille pendlertest tilsier at rekkevidden ligger på opp mot 10 mil på vinterføre, når temperaturen ligger på et par minusgrader og vi kjører økonomisk, men ikke i ekstremt sparemodus.

Dette stemmer da også med tidligere erfaringer. På sommerstid kan du øke dette med rundt 50 prosent, men som vanlig: Dette har veldig mye med kjørestil å gjøre. Heldigvis er det sånn at det fort går sport i det når du kjører elbil, målet blir å presse flest mulig kilometer ut av batteriene.

Teoretisk rekkevidde er på 170 kilometer. Jeg er ikke sikker på om jeg ville våget å legge ut på en så langt tur ... Med vanlig stikkontakt og ladekabelen som følger med, bruker du natten til lade den opp igjen. Hurtiglading er også mulig, på en halv time lader du fra null til 80 prosent.

Evalia er naturlig nok noe tyngre enn de mer kompakte konkurrentene. Det merkes at batteriene har ganske mange kilo å trekke på, men det er ikke noen problemer å holde følge med vanlig trafikk. Den er kjapp i starten, men dabber av over 60 km/t. Det er med på å forklare at øvelsen 0-100 km/t kan så mye som 14 sekunder.

Bagasjeplassen er gedigen. Det som ikke går inn i lengden, bør definitivt gå i høyden!

Bagasjeplassen er gedigen. Det som ikke går inn i lengden, bør definitivt gå i høyden!

Les også: Bare én av ti sier de har gått tom for strøm

... og hva er konklusjonen?

Hvis du bryr deg om hva de statusopptatte fedrene eller mødrene i barnehagen mener om bilvalget ditt, eller synes det er flaut å parkere ved siden av sjefens Tesla med denne, vel da er nok ikke e-NV200 Evalia elbilen for deg.

Dette er nemlig så tvers gjennom fornuftig og folkelig som en bil kan få blitt. Her provoserer du ingen når du kommer kjørende i kollektivfeltet.Slik sett har den mer til felles med biler som Think og Buddy, enn nyere og mer fancy konkurrenter.

Samtidig har du en svært anvendelig familiebil. Bleiepakker, barnevogner, rattkjelker og ski, det er bare å stappe inn. Det eneste du trenger å tenke på er rekkevidden, den setter en klar begrensning for hvor lange turene blir.

Nissan tilbyr bare én utgave, den er til gjengjeld godt utstyrt og kommer på 242.500 kroner. I forhold til hva du får igjen, er det slett ingen avskrekkende pris.

Vi har testet den med dieselmotor også - les mer her:

Med utgangspunkt i en kompakt og ganske enkel varebil, har Nissan laget en elbil som passer perfekt for blant andre småbarnsforeldre.

Med utgangspunkt i en kompakt og ganske enkel varebil, har Nissan laget en elbil som passer perfekt for blant andre småbarnsforeldre.

Dette er den beste elbilen i kulda

Motor
Populært