Meny

Denne kruttønna kan vi bli snytt for

Nye Opel Corsa OPC mener alvor. Den lille tøffingen byr på over 200 hk, og har en overboost-funksjon som øker dreiemomentet når du trenger det som mest. Spørsmålet er bare om Opel Norge vil ta den inn i sitt sortiment.
Nye Opel Corsa OPC mener alvor. Den lille tøffingen byr på over 200 hk, og har en overboost-funksjon som øker dreiemomentet når du trenger det som mest. Spørsmålet er bare om Opel Norge vil ta den inn i sitt sortiment.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke sikkert den kommer til Norge.

Opel har hatt flere småbilnyheter den siste tiden. Det var lille Opel Adam som virkelig startet ballet. Den har senere kommet i en rekke forskjellige varianter, og er virkelig en av våre favoritter i denne klasen – småtøff, original og med morsomme kjøreegenskaper.

Nå er siste generasjon av det som er en viktig volummodell for Opel nettopp lansert. Nemlig Corsa. 

Men alt er ikke søtt og smått. Vi har fått bilder av verstingversjonen – nemlig Corsa OPC. De tre sist bokstavene står for Opel Performance Center. Og det forplikter.

Les også: Denne småbilen blir en utstyrsorgie

Over 200 hk

Opel er kjent for å være rause med kreftene i sine OPC-modeller. Noen ganger har det til og med gått litt over styr. Det har rett og slett blitt så mye krefter, at det ikke helt har fungert i kombinasjon med forhjulstrekk..

Men etterhvert har de funnet mer ut av det. Derfor er vi veldig spente på Corsa OPC. Den får 207 hk/245 nm.

Det er dessuten en overboost-funksjon her, som øker dreiemomentet til 280 nm i korte perioder.

Les også: Morsom småbil? Sjekk disse

Kjapp 

Resultatet av den potente 1,6-liters motoren, er at småtassen sprinter fra 0-100 km/t på bare 6,9 sekunder.

Toppfarten, for de som måtte være interessert i slikt, er på 230 km/t.

Den er blitt grundig testet, blant annet på Nürburgring, men noen tider fra kjøringen på den legendariske racerbanen har ikke blitt sluppet enda.

Men at Opel mener alvor er det ingen tvil om. Corsa OPC skal bite fra seg i et segment med flere tøffe konkurrenter.

Denne hekken liker vi: Stor vinge over bakluka og ett enderør på hver side.

Denne hekken liker vi: Stor vinge over bakluka og ett enderør på hver side.

Test Opel Adam: En av de mest sjarmerende bilene du kan kjøpe

Utstyrsorgie

Opel er forøvrig såpass ambisiøse at de hevder nye Corsa skal sette en ny standard i småbilklassen. Og lista over teknologi og utstyr er absolutt egnet til å imponere.

Det handler blant annet om å tilby utstyr som tidligere var forbeholdt de største og mest eksklusive modellene. Nå er det også tilgjengelig i en småbil som Corsa.

Innstegsmodellen heter Edition, blant standardutstyret her er klimaanlegg, oppvarmet skinnratt, DAB+ og City-mode for enklere manøvrering i trange bygater.

Toppmodellen Premium har utstyr som delskinnseter i mørk eller lys utførelse, Bi-Xenon med svinglys og LED kjørelys, tåkelys, dobbelt bagasjeromsgulv, elektronisk klimaanlegg, IntelliLink infotainmentsystem med stemmekontroll, enkel smarttelefon-tilkobling, integrert berøringsskjerm klargjort for apper, avstandssensor, ryggekamera og regnsensor.

Les også: Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Kommer kanskje til Norge

Lanseringen av siste generasjon av Corsa var nå i januar, med startpriser ned mot 160.000 kroner.

Opel forventer å selge rundt 1.000 eksemplarer av Corsa i 2015.

Norske prisen på OPC-utgaven har vi ikke fått vite ennå – og det er heller ikke sikkert at den kommer hit i det hele tatt.

- Vi har foreløpig ikke tatt noen avgjørelse på hvorvidt den kommer til Norge eller ikke, opplyser informasjonssjef i Opel Norge, Stein Pettersen.

Hvis den kommer, vil den konkurrere mot modeller som VW Polo GTI, Ford Fiesta ST og Peugeot 306 GTI.

Innvendig er det ikke så stor forskjell fra en vanlig Corsa. Men sportsratt med flat bunn og bøtteseter er naturligvis på plass. Litt synd at skjermen til infotainmentsystemet er plassert så lavt på dashbordet.

Innvendig er det ikke så stor forskjell fra en vanlig Corsa. Men sportsratt med flat bunn og bøtteseter er naturligvis på plass. Litt synd at skjermen til infotainmentsystemet er plassert så lavt på dashbordet.

HVA SYNES DU? BØR OPEL NORGE ÅPNE DØRENE FOR CORSA OPC?

Les også: Opel Adam: Ikke rart dette ble ungenes favoritt

Motor
Populært