Meny

Dette kan bli redningen for alle med dieselbil

En sterk økning i antall ladbare hybrider kan være en viktig faktor for å gjøre luftkvaliteten i storbyen mindre farlig, og dermed bidra sterkt til å hindre at vi blir påført kjørerestriksjoner. Blir slike restriksjoner innført, vil det være dieselbiler som blir mest berørt. Illustrasjonsfoto

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NAF spår eksplosiv vekst.

Akkurat nå diskuterer politikere i Norge og mange andre steder i verden hvordan de skal forbedre luftkvaliteten i byene. Og mens dieselbilen først ble proklamert som den store miljøvinneren, har vinden nå snudd i motsatt retning.

Årsaken er hensynet til lokalt miljø. Dieselbilene har nemlig høyt NOX-utslipp – som gjør luftkvaliteten dårlig, og da særlig for folk som har astma eller lunge/hjerte-problemer.

Derfor snakkes det nå om tiltak som for få år siden ville vært utenkelige. For eksempel om å innfære dieselforbud i storbyene. Denne bebatten pågår for fullt i Oslo akkurat nå.

Det som kan bli redning for målsetningen om en langt renere bilpark, og dermed stoppe eventuelle kjørerestriksjoner både i Norge og Europa forøvrig, er satsningen på ladbare hybrider. Det tror NAF. 

Les også: Porsche-SUV blir rene miljøbilen!

– Vil ta av

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

I år har ladbare hybrider fått avgiftslettelser, og i de neste to årene kommer det en rekke nye modeller på veiene.

– Vi tror at salget av ladbare hybrider vil ta av. Det er helt riktig å bruke avgiftssystemet for å få flere til å kjøpe denne biltypen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

En ladbar hybridbil kan i motsetning til en vanlig hybrid, lades fra stikkontakten hjemme. Det betyr at du kan kjøre på strøm i hverdagsreisen.

Les også: Nå skal familiebilen gå på strøm også

Avgjørende for å nå målene

– For utslippsmålene våre er ladbar hybrid avgjørende. I tillegg er det null stress med denne biltypen. Bilen kjører på strøm i det daglige, og på lengre turer tar den tradisjonelle motoren over, sier Sagedal, i en pressemelding.

NAFs magasin Motor har i sitt siste nummer en reportasje om ladbare hybrider og ser blant annet på alle de spennende nyhetene som kommer de neste par årene.

Særlig de tyske bilprodusentene har fokus på denne biltypen, og de har stor tro på at de vil stå for store deler av bilsalget i 2020.

Les også: Hybrid-SUV: Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp

Mange nye modeller på vei

Allerede i 2016 vil det være et 20-talls ladbare hybrider å velge mellom. Disse vil nyte godt av omleggingen i det norske avgiftssystemet. Fra nyttår ble eksempelvis Mitsubishi Outlander PHEV 32.000 kroner rimeligere, mens Volkswagen Golf GTE ble rundt 12.000 kroner billigere.

– Alt ligger nå til rette for ladbare hybrider. Attraktive modeller til en konkurransedyktig pris gjør at folk kan velge miljøvennlig bil med et smil, slår Sagedal fast. Hun mener også at det vil være lurt å se på ytterligere premiering for denne biltypen.

Les også: Nei, dette er ikke en vanlig Volvo

Kan bli restriksjoner

Krav om kutt i CO2-utslipp fra EU er en viktig pådriver for at bilprodusentene nå satser stort på ladbare hybridbiler. I 2020 skal nybiler solgt i EU ha et gjennomsnittlig utslipp på 85 gram CO2 per kilometer, i likhet med Norge,

– Klimamålene fordrer langt flere elbiler og ladbare hybrider på norske veier. Klarer vi ikke kravene, kan vi vente oss restriksjoner på bilbruk. Det er hverken våre medlemmer eller andre norske trafikanter tjent med, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Les også: 555 av 627 nybiler oppfyller ikke kravene til miljø og sikkerhet

Motor
Populært