Meny

Vil sponse elbilkjøpere med 86.000 kroner

Stadig økende problemer med forurensning i de store byene gjør at franske myndigheter vil gå drastisk til verks for å få opp elbilsalget. (Foto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nei – det er ikke bare i Norge det er lønnsomt med elbil.

Norge har i flere år vært annerledeslandet når det gjelder elbil. Null avgift og heller ikke moms – kombinert med en rekke bruksfordeler – har vært sterkt medvirkende til at ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketall enn oss nordmenn.

Så har da også det som har skjedd i Norge blitt lagt merke til i mange land. Og særlig de som sliter med mye forurensning og dårlig luftkvalitet i byene.

- En tabbe 

I Frankrike har de allerede hatt enkelte subsidier til de som har kjøpt elbil. Og nå planlegger den franske regjeringen en offensiv som virkelig skal få fart på elbilsalget. 

Frankrike har i dag en stor utfordring ved at rundt 80 prosent av bilparken består av dieselbiler. Dieselandelen har vært høy i mange år, det gjør at det også er mange gamle dieselbiler ute på franske veier. Og de forurenser mye, særlig er det et problem i byene.

- I Frankrike har vi lenge favorisert dieselmotorene. Det var en tabbe, og vi skal nå gjøre noe med dette, på en intelligent og pragmatisk måte, sier den franske statsministeren Manuel Valls i en uttalelse.

Elbil-suksessen har fått en storebror

Diesel blir dyrere 

Her handler det ikke helt overraskende om avgifter. Prisen på diesel skal opp. Dessuten skal alle biler klassifieres etter hvor mye utslipp de har. På den måten kan lokale myndigheter rett og slett nekte de mest forurensende bilene å kjøre inn og ut av byene.

Et annet viktig mål er å få økt antallet elbiler på franske veier, i 

april innføres det en ny ordning som er ventet å sette skikkelig fart i elbilsalget.

Bestselgeren kan få dobbelt så lang rekkevidde

Eliminere gamle dieselbiler

Da vil nemlig nemlig den franske stat utbetale en bonus på inntil 10.000 euro, eller rundt 86.000 kroner, til de som bytter ut dieselbilen sin med en elbil.

Størst uttelling får de som har en eldre dieselbil. 

- Vi må eliminere dieselbiler som er eldre enn 13 år og som ikke har noen form for filtre. Tiltak vil gjøre det mer og mer vanskelig å bruke disse bilene, sier energiminister Segolene Royal.

Beskjedent totalsalg

De som bytter inn en av disse "verstingene" i en elbil, får maksimal uttelling i det nye systemet. Men det skal også lønne seg å bytte inn nyere biler, til fordel for en ny elbil.

Den nye franske ordningen er naturligvis svært godt nytt for elbilprodusentene. Særlig hjemlige Renault har stor grunn til å glede seg. De har allerede flere elbiler på markedet, samtidig som søstermerket Nissan har stor suksess med sin Leaf.

Så langt har elbilsalget i Europa vært beskjedent. I fjor ble det registrert 56.393 nye elbiler i vår verdensdel, 18.094 av disse i Norge. Men hvis elbilene begynner å ta av i markeder som er mye større enn det norske, kan det bety helt andre tall i årene framover.

Beste elbil i kulda - her kan du lese testresultatet

Ut med gamle og forurensende dieselbiler - inn med elbiler. Det er målsetning når franske myndigheter setter i gang en skikkelig offensiv for å få opp elbilandelen i landet. Foto: Scanpix.

Ut med gamle og forurensende dieselbiler - inn med elbiler. Det er målsetning når franske myndigheter setter i gang en skikkelig offensiv for å få opp elbilandelen i landet. Foto: Scanpix.

Elbil med 4x4, men mye billigere enn Tesla

Motor
Populært