Meny

Petter bruker alt han tjener på Volvoen sin

Klassisk Volvo fra 1990-tallet, 940 har fortsatt en stor stjerne i mange miljøer. Foto: Privat

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Så ser det også ut som den lever et godt liv!

I spalten «Bilen Min» har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En bil vi har fått møte flere ganger tidligere i denne spalten, er Volvo 940. Ikke så rart. Dette er nemlig en bil vi nordmenn har hatt sans for i flere tiår.

Som nybil var det en stor og ganske staselig bil, kjøpt av de med over gjennomsnittet god råd. 

Ny kjøpegruppe 

Dette er en typisk Volvo fra sin tid. Firkantet design både utenpå og inni. Stor og sikker - og med mye smart utstyr som Volvo var tidlig ute med.

Så fikk det heller våge seg at designet var egnet til å gi den et gubbestempel allerede fra starten av. Mange syntes imidlertid designet var mer tidløst enn gammelmodig. Og da 940 begynte å få noen år på nakken (og prisene begynte å bli mer overkommelige), dukket en helt ny kjøpegruppe opp: Nemlig unge gutter, som sørget for at 940 ble en ungdomsbilfavoritt og slik sett kjørte videre i hjulsporene fra Amazon, 140 og 240.

Les også: Denne Volvoen er en liten nasjonalskatt

Felgene er ikke heeelt originale, bortsett fra det er mye her som da bilen forlot fabrikken i Sverige.Felgene er ikke heeelt originale, bortsett fra det er mye her som da bilen forlot fabrikken i Sverige.

På overtid

Da 940 debuterte i 1990, var det som en videreføring av Volvos 700-serie. Endringene var ikke veldig store, likevel ble de to modellene produsert side-om-side i to år.

Volvo så ikke noe poeng i å legge ned en bilmodell som fortsatt solgte ganske bra.

940 gikk på sin side frem til 1998. Da endte produksjonen, og du skulle være ganske hardbarka Volvo-fan for å ikke innrømme at den da var solid på overtid, sammenlignet med de fleste konkurrentene.

Men etter hvert som den ble bruktbil, ventet altså et helt nytt marked på 940. Denne eieren er et godt eksempel på det: Du gjetter neppe prisen på denne gamle Volvoen.

Det er ikke bare utenpå at Volvoene fra denne tiden er preget av rette linjer, interiørdesignerne hos Volvo hadde også sans for det samme!Det er ikke bare utenpå at Volvoene fra denne tiden er preget av rette linjer, interiørdesignerne hos Volvo hadde også sans for det samme!

Les også: Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen

Eieren: 

  • Navn: Petter Andreas Frøvold.
  • Alder: 17.
  • Bosted: Eggedal.

Litt om meg selv: Går på skole i Kongsberg. Jobber det jeg kan i helger og ferier for å tjene penger til bilen. Elsker ting som durer og liker meg best i verkstedet.

Bilen

Volvo 940 FK 1995-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden oktober 2014.

Hva har du gjort med den? Byttet litt bremser, lagre og olje. Tatt den rusten som var på bilen.

Liker best med bilen: Fargen og at det er en lett bil å skru på, pluss at det sitter turbo på den.

Liker minst med bilen: Bensinforbruket og at det er automat.

Beste opplevelse med bilen: Det var da jeg hentet bilen og fikk kjøre den hjem.

Fremtidsplaner for bilen: Få montert 3" eksos fra turbo og ut. og bytte til M90-girkasse.

Drømmebil: Toyota Supra og Toyota Hilux ferdig rigga fra Arctic Trucks.

Annet: Volvoen blir tatt godt vare på og ble satt bort så fort snøen komer (skal få slippe salt.) Har aldri vært så nøye med noen av tingene mine som jeg har vært med denne.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Svensken ligger i 260 km/t - så gir han full gass!

Denne bilen slipper unna både snøslaps og saltede veier - det sørger eieren for!Denne bilen slipper unna både snøslaps og saltede veier - det sørger eieren for!

Motor
Populært