Meny

Startkabler:

Hjelpsomhet kan koste deg dyrt

Du må vite hva du driver med, for bruk av startkabler kan gi bilen din skader for mer enn 60.000 kroner. Illustrasjonsfoto.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Startkabler må brukes riktig om du skal unngå kostbare skader på bilen din.

Det er noe mange av oss har opplevd. Enten det er naboen som banker på døra en tidlig vintermorgen, en fremmed som kommer bort på parkeringsplassen eller når du stopper for å hjelpe noen langs veien: - Har du startkabler?

I utgangspunktet er jo tanken at vi skal hjelpe hverandre. Men akkurat når det kommer til starthjelp kan det være greit å vite nøyaktig hva du eventuelt sier ja til. For feil bruk kan gi bilen din skader for mer enn 60.000 kroner.

Les også: Slik bruker du startkabler

Kortslutter bilen

I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre.

Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også. Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker – eller ikke vil starte i det hele tatt,

– Hvis du bruker den gamle typen startkabler, uten overspenningsvern, på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten og annen elektronikk, sier bilteknisk konsulent Moeen Shahzad Mughal i forsikringsselskapet If.

Les også: Slik gjør du bilen vinterklar

Dekkes ikke av forsikring

Bilens forsikring dekker normalt ikke en skade som dette, siden den skyldes feilbruk av startkabler.

Det gjelder derfor å holde tungarett i munnen og vite hva du gjør under panseret.

– Dersom du ikke har startkabel med overspenningsvern, bør du ikke ta sjansen på å gi eller å få starthjelp. Da er det bedre å kontakte veihjelp, sier Mughal.

Han har selv vært bilmekaniker, og vært borti flere tilfeller hvor biler har fått skader etter bruk av feil type ladekabler.

Les også: Hva skjer hvis jeg bruker startkablene feil?

Liten prisforskjell

Prisen på en gnistsikker startkabel begynner på rundt 100 kroner og oppover. En tradisjonell kabel koster fra 70 kroner. Prisen er med andre ord nesten identisk. Men forskjellene er likevel store.

Måten du kjenner igjen "riktig" type på, er at det sitter en liten boks på kabelen.

De fleste biler som er laget fra rundt år 2000 trenger startkabler med overspenningsvern. Noen bilmerker trenger dette allerede på modeller sluppet på markedet fra midten av 90-tallet. Dette gjelder stort sett dyrere merker som Mercedes, BMW, Audi og Lexus.

Les også: Hjelp! Hvorfor starter ikke bilen min?

Feilkobler batteri

Brooms bilekspert, Benny Christensen, påpeker også at det er viktig å koble kablene riktig. Plusskabel skal på pluss-pol og minuskabel på minus-pol.

- Dette er vanligvis godt merket. Men hvis det kobles feil, vil det føre til kortslutning og skade på bilens styrebokser. Reparasjon eller utskifting av disse komponentene kan som regel bare utføres på merkeverksted. Grunnen er at disse styreboksene må programmeres med originalt diagnoseutstyr. I tillegg må det på noen biler lastes ned nyeste programvare, og den kan bare lastes ned fra bilfabrikanten. Med andre ord: Her går pengene!

Les også : Dette er verdens smarteste startkabler

Motor
Populært