Entusiastmerke reddet i siste liten

Mange avskrev nok Spyker da de ble slått konkurs før jul i fjor. Men selv nektet de å gi opp - og nå har de kommet seg ut av konkursen. Dette er B6 Venator, som kanskje kommer på markedet som elbil om ikke veldig lenge.
Mange avskrev nok Spyker da de ble slått konkurs før jul i fjor. Men selv nektet de å gi opp - og nå har de kommet seg ut av konkursen. Dette er B6 Venator, som kanskje kommer på markedet som elbil om ikke veldig lenge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nektet å gi opp - nå får de en ny mulighet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før jul i fjor så det virkelig mørkt ut for nederlandske Spyker. Etter en tung høst der de blant annet ble truet med utkastelse fra fabrikken i Nederland på grunn av manglende betaling av husleie, endte det først med konkursbeskyttelse.

Dette skulle gi Spyker et lite pusterom, mens de forsøkte å finne en vei ut av de økonomiske problemene.

Men det ble snart klart at de hadde penger til å klare de løpende utgiftene underveis. Dermed endte det med konkurs, og mange regnet med at det kanskje var det siste vi fikk høre fra Spyker.

Les også: Spyker er i trøbbel

Anket vedtaket

Men neida. Spyker gikk til retten og anket vedtaket om konkurs. Nå har vi fått svaret - og det er gode nyheter for selskapet.

Her har de nemlig vunnet frem med sin anke og konkursbegjæringen er offisielt trukket tilbake. Dermed får de en ny mulighet til å finne avtaler med kreditorene sine, noe Spyker skal ha jobbet med fortløpende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Rike tradisjoner - men det var ikke nok

Skikkelig snuoperasjon

Ifølge en uttalelse fra selskapet, skal de ha lykkes med å få inn midler som skal holde driften gående til de har klart å rydde opp i gjelden - og dermed kan stake ut en ny kurs videre.

I praksis er de nå tilbake under konkursbeskyttelse. Spyker hevder nå selv at de skal komme ut av dette i løpet av bare noen uker.

I såfall er vi vitne til en skikkelig snuoperasjon. Så er det da heller ikke første gang vi opplever noe slikt fra Spyker og toppsjefen Victor Muller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Var høyt og lavt

Han ble for alvor kjent da Spyker for noen år siden gikk inn som eier av svenske Saab, etter at General Motors hadde kastet kortene.

I tiden han ledet Saab, var Muller berømt (og beryktet) for sin evne til å hele tiden komme opp med nye utveier og løsninger, uansett hvor mørkt det så ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skeptikerne mente fra dag én at selskapet manglet både finansiering og en realistisk forretningsplan, men Muller var høyt og lavt med massevis av energi og optimisme.

Lenge var det mange som trodde at Muller faktisk kunne leve opp til alle lovnadene og redde Saab til slutt. Men det endte i konkurs, en konkurs som også ga negative konsekvenser for Spyker.

Les også: Kjøpte Saab - men hvem var Spyker egentlig?

Elektrisk superbil

I tiden før de økonomiske problemene ble akutte, signaliserte Muller flere ganger at selskapet hadde planer om en elektrisk superbil, som skulle revolusjonere markedet.

Sannsynligvis skulle den baseres på elegante Spyker B6 Venator som ble vist første gang på bilutstillingen i Geneve i 2013.

Etter planen skulle den vært ute på markedet i løpet av 2014. Det skjedde altså ikke , og det er uklart hvor langt bilen egentlig har kommet i utviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette kan bli den aller siste Saaben

Fusjon med selskap

For Spyker handler det nå først om å komme seg ut av konkursbeskyttelsen. Så skal de ifølge Victor Muller gjennomføre fusjon med et amerikansk selskap som driver med elektriske fly.

Deres teknologi skal så finne veien til Spykers biler, i første omgang

B6 Venator, som i følge Spyker selv ikke skal være veldig langt unna lansering.

Les også: – Klart en entusiast får traumer av å eie en slik bil

Victor Muller fra tiden han var toppsjef i Saab. Det endte i konkurs, like før jul i 2011.Victor Muller fra tiden han var toppsjef i Saab. Det endte i konkurs, like før jul i 2011.