Forsvinner fra Norge – etter nesten 40 år

Den har vært med oss helt siden 1977 og i en rekke generasjoner. Men nå er det straks slutt for Honda Accord i vår del av verden. Det skjer etter at salget har krympet inn til nesten ingen ting de siste årene.
Den har vært med oss helt siden 1977 og i en rekke generasjoner. Men nå er det straks slutt for Honda Accord i vår del av verden. Det skjer etter at salget har krympet inn til nesten ingen ting de siste årene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over og ut for bilmodell med lang og sterk historie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kom til landet i 1977, og var for alvor med på å bygge opp Honda som et bilmerke å regne med i Norge.

Første generasjon Accord var en kompakt, men ganske påkostet bil. Designet skilte seg fra de fleste konkurrentene og Accord la seg raskt et lite hakk over de øvrige japanske rivalene. Dette forsterket seg ytterligere på de neste generasjonene, og på slutten av 80-tallet var det ikke sjelden vi hørte formuleringen "Japans svar på BMW" om Accord.

Mistet glansen

Da markerte Accord seg som en velkjørende og eksklusiv bil, med blant annet høy komfort og god støydemping.

Honda var også langt fremme på motorteknologi, noe som ytterligere skilte den fra mengden.

Utover på 1990-tallet mistet imidlertid Accord noe av glansen. Honda begynte tilsynelatende å sove litt i timen, samtidig som en rekke av konkurrentene for alvor begynte å komme etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Hvorfor selger den så dårlig i Norge?

Dette er Aerodeck-utgaven av Accord, en bil som virkelig skilte seg fra mengden på midten av 80-tallet.Dette er Aerodeck-utgaven av Accord, en bil som virkelig skilte seg fra mengden på midten av 80-tallet.

Fått skryt

Med de siste to generasjonene har Accord havnet mer og mer i skyggen, og nå har Honda akkurat bekreftet at det er slutt for bilen i vår del av verden.

Der skjer etter at salget har blitt stadig mer marginalt. I fjor sank Accord-salget med 19 prosent på det europeiske markedet, og endre til slutt på 3.453 eksemplarer.

Her hjemme har siste generasjon knapt vært synlig på salgsstatistikkene, selv om den har fått skryt for både kjøreegenskaper og design.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så tøff kan en helt vanlig familiebil bli

To trender i fleisen

Accord har fått to trender innen bilbransjen rett i fleisen de siste årene. På den ene siden har salget av familiebiler som dette gått kraftig ned etter hvert som SUV-er og crossovere har tatt stadig større markedsandeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedet har blitt mindre og i den forbindelse har bestselgerne tatt stadig større del av kaka, på bekostning av de små.

Samtidig går stadig flere bilkjøpere i denne klassen for et av de tyske premiummerkene. Honda har ikke klart å komme seg opp på nivå med disse, dermed har de også havnet i skyggen på dette området.

Hva synes du – er det trist at Accord forsvinner? Si din mening i kommentarfeltet under:

Men den kan være et veldig godt bruktkjøp - les mer her

Gammel og ny Accord. Bilen til venstre er sedanutgaven av den første generasjonen som kom til Norge.Gammel og ny Accord. Bilen til venstre er sedanutgaven av den første generasjonen som kom til Norge.

Les også: En av de glemte bilene i bruktmarkedet