Meny

Nypris nesten 1.5 millioner – nå får du den for 259.000,-

Forrige generasjon Mercedes S-klasse debutererte som 2006-modell, nå begynner prisene å bli høyst oppnåelige! Faksimile fra www.finn.no.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Direktørbil med verditap i særklasse.

Mercedes S-klasse har gjennom en årrekke vært førstevalget for bilkjøpere som virkelig vil flotte seg.

Flaggskipet til Mercedes byr på plass, komfort og utstyr i særklasse. I tillegg har denne bilen vært et lite utstillingsvindu for selskapets teknologi.

De mest fancy løsningene har først kommet i S-klasse, før de etter hvert har blitt filtrert nedover i modellutvalget.

Skjer noe med verdien 

Så har da også prisene stått i forhold til det. Her har det alltid vært høy direktørfaktor og noen storselger har S-klasse naturlig nok aldri vært i Norge.

Men etter hvert som årene går, skjer det som kjent noe med verdien på en bil. Og aller mest skjer det med verdien på de dyreste bilene. Det gjør at en bil som var fullstendig uoppnåelig for de fleste av oss da den var ny, kan bli langt mer oppnåelig etter noen år.

Direktørbil til 100.000 kroner - hva får du da?

Voldsomt verditap 

Ett veldig godt eksempel på det, finner vi i bruktmarkedet akkurat nå. 

Det handler om en 2006-modell Mercedes S350 som ligger ute til salgs for 259.000 kroner, inkludert registrering.

Bilen er solgt ny i Norge og da den rullet ut fra Mercedes-forhandleren senhøsten 2005, hadde første kjøper bladd opp med ikke mindre enn 1.430.000 kroner! 

Her snakker vi altså om et voldsomt verditap. I dag får du denne luksus-sleden for samme pris som du må betale for en nøkternt utstyrt VW Golf, eller en godt brukt familiebil fra et annet merke.

Det mangler ikke akkurat på luksus inne i en S-klasse, her er det også svært mye gromt utstyr.

Det mangler ikke akkurat på luksus inne i en S-klasse, her er det også svært mye gromt utstyr.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Uten garanti ... 

Men - så har den altså rukket å få ni år på nakken. Denne S-klassen har også rullet et anselig antall kilometer, nærmere bestemt 236.000.  Da har vi nådd en fase for en bil der det meste kan skje. Og på en S-klasse kan det som skjer fort bli veldig dyrt.

Selger i Hunndalen presiserer da også at den selges uten garanti, "pga kilometerstand og pris". De legger også til at bilen nylig er "påkostet store summer på motor, nytt register m.m.).

Dette er direktørbil med caps og gullkjede

Ikke knuslete

Men hva får du så for pengene? Jo, denne bilen har 3,5-liters bensinmotor på 272 hestekrefter. Den har naturligvis automatgir, men ikke 4x4. Her er det bakhjulstrekk som gjelder.

Sort metallic utenpå og beige skinn inni er helt riktig på en bil som dette. Og listen over utstyr forteller at første kjøper ikke var knuslete med godsakene.

Her er det blant annet luftfjæring med heising av hele bilen, keyless og servolukking av dørene, ryggekamera, elektriske solgardiner, setevarme bak og garasjeportåpner i speil med minne for tre (!) porter. I tillegg har den adaptiv cruisekontroll, det var ikke dagligdags i 2006.

Koster å eie 

Så må vi nok også legge til at vi på ingen måten anbefaler noen å strekke bilbudsjettet sitt helt til det maksimale for å kjøpe denne bilen. Da kan man fort få ubehagelige overraskelser i etterhånd.

Dette er nemlig typisk en bil man må regne med vil koste litt å eie. Servicer, dele- og timepriser, alt dette er dyrt på en S-klasse. Og med denne kilometerstanden må du også ta høyde for at litt av hvert kan skje.

Derfor gjelder det å ha litt penger i bakhånd og være innstilt på at utgiftene vil komme. Og så heller glede seg over at noen andre har tatt det solide verditapet som har vært til nå. 

Nå har du råd til å kjøpe den – men har du råd til å eie?

Mercedes S-klasse oser penger og status - men i bruktmarkedet trenger den slett ikke koste noen formue.

Mercedes S-klasse oser penger og status - men i bruktmarkedet trenger den slett ikke koste noen formue.

... og nå er det tid før å kjøpe drømme-familiebilen!

Motor
Populært