Meny

Dette er de beste brukt-SUVene

Dette er fire SUV-er som neppe ruinerer deg om du kjøper dem som bruktbil. Øverst fra venstre Suzuki Grand Vitara og Volvo XC60. Nederst fra venstre Citroën C-Crosser og Honda HR-V.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helt til topps i ny undersøkelse.

SUV står øverst på ønskelista når veldig mange nordmenn skal kjøpe bil. De selger godt som nye – og de er ikke minst populære som bruktbiler.

Og det er kanskje ikke så rart? Høyreiste, som regel med firehjulstrekk og med ekstra bakkeklaring, dekker en SUV bilbehovet for svært mange nordmenn på en perfekt måte.

Forsikring på bruktbil 

Når du skal ut og kjøpe brukt-SUV skal du imidlertid være klar over at kvaliteten kan variere mye. Det betyr igjen at bilholdet kan bli kostbart, hvis du velger feil.

Warranty Direct er et britisk forsikringsselskap som også tilbyr bruktbilforsikring. De har flere hundre tusen biler inne i sitt system, dermed har de også et svært godt utgangspunkt for å vite hva som går galt – og på hvilke bilmodeller.

Les også: Nå skal norsk politi kjøre luksus-SUV

Japansk i toppen

Nå har de sett nærmere på 50.000 SUV-er og ut fra tallmateriale og statistikk her, kommet frem til rangeringen av de beste brukte SUV-ene.

Ikke helt overraskende er det de japanske bilene som dominerer her. Helt til topps går Honda HR-V, fra 1999 til 2006. Basert på antall feil og hva det koster å reparere dem, utarbeider Warranty Direct en egen pålitelighets-score. Jo lavere tall – jo bedre kommer bilen ut.

HR-V får en score på 38. Med det kommer den suverent best ut her.

Les også: Les om brukt HR-V: Kan være et kupp

To fra Suzuki 

Andrepassen er delt mellom to modeller fra Suzuki. Det dreier seg om Jimny fra 1998 og Grand Vitara fra 2005. Begge disse får en score på 54.

Deretter er det klart for enda en Honda, denne gang CR-V i generasjonen som kom i 2007. Den har en score på 58.

Femteplassen tilhører Mitsubishi og modellen Pinin, deretter følger Nissan-modellene Terrano og X-Trail.

Klar trend 

Beste ikke-japanske bilmodell, er Volvo XC60. Den er inne på åttendeplass, med en score på 74. Volvoen utmerker seg blant annet ved at den er relativt rimelig å reparere.

Brooms bilekspert Benny Christensen har sett nærmere på tallene i denne undersøkelsen. Og han ser en klar trend på hvilke biler som kommer best ut:

– Ja, det er veldig ofte slik at de enkle og ikke altfor velutstyrte bilene også er de som gir eierne sine minst bekymringer. Alle de japanske i toppen her er typiske eksempler på det. Velprøvd og solid teknikk, lite fiksfakserier og lite fancy utstyr som kan gå i stykker, forteller Benny.

Les også: Kåret til den beste bilen de siste 15 årene

Mer konservative

– I motsatt ende av skalaen finner vi typisk premiummerkene, der det hele tiden er et jag om å være først med ny teknikk og nytt utstyr. Det øker også faren for at ting kan gå i stykker. Japanerne er her tradisjonelt mye mer konservative. De kaster seg ikke så fort over ting bare fordi det er nytt og spennende. 

– For de japanske bilprodusentene er det viktigere at ting fungerer og ikke går i stykker. Så får det heller våge seg at noen kanskje synes det kan bli litt kjedelig noen ganger. De som velger en av disse SUV-ene kan i alle fall glede seg over gode sjanser til et gunstig bilhold, avslutter Benny.

Les også: 50.000 kroner kan gi deg fin bil - eller en masse problemer

Slik kommer bilene ut i undersøkelsen:

 1. Honda HR-V  - 38 poeng
 2. Suzuki Jimny  - 54 poeng
 2. Suzuki Grand Vitara  - 54 poeng
 4. Honda CR-V - 58 poeng
 5. Mitsubishi Pinin  - 68 poeng
 6. Nissan Terrano  - 72 poeng
 7. Nissan X-Trail  -  73 poeng
 8. Volvo XC60 - 74 poeng
 9. Citroën C-Crosser  - 80 poeng
10. Hyundai Tucson  81 poeng 

Les også: I motsatt ende: SUV-ene som er dyrest å eie

Motor
Populært