Meny

Denne Peugeoten er Norges billigste

En ny varebil har kjørt inn på det norske markedet i år, Peugeot Bipper er liten, kompakt og akkurat nå Norges rimeligste.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke hver dag det lanseres en ny bil som er Norges billigste. Når Peugeot nå kommer med sin Bipper, presser de prisene skikkelig i varebilmarkedet.

Startprisen er på 144.000 kroner, inkludert moms. Eller 118.000 uten moms, for de som er opptatt av det.

Bilen er egentlig ikke helt ny, den har vært i salg i flere europeiske markeder noen år allerede. Men opprinnelig ble den vurdert som for liten til klare de norske avgiftsreglene for varebil. Nå er det klart at den matcher disse kravene allikevel, dermed får de som er ute etter en liten varebil til lavest mulig pris et nytt alternativ.

Startet med sommerjobb

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av de første som tester nykommeren i Norge. Akkurat nå er han ute og prøver Bipper for første gang, dermed er det tid for ta en telefon og sjekke hvordan det går:

Ring, ring

- Hei, Knut! Du nå sitter jeg her og har litt flashback til gamle dager. Jeg startet jo arbeidslivet mitt med sommerjobb på Samvirkelaget i Fåberg, der jeg kjørte varebil, nærmere bestemt en Ford Transit. Og nå sitter jeg her bak rattet på en varebil igjen.

- Det skal jeg hilse å si: Det har ikke bare skjedd et par ting med Benny siden da – det har sannelig skjedd mye på varebilfronten også!

Denne var Norges billigste - før Bipper kom:

Alt du trenger

- Det er ikke heelt som den gamle Transiten, nei?

- Det er faktisk snakk om to verdener! Varebilene har jo generelt sett nærmet seg personbilene i ganske stor grad de siste årene. Det har blitt mer komfort, mer utstyr og heldigvis også mer sikkerhet.

- Bipper er altså den billigste varebilen du kan kjøpe, men den kjennes ikke kjip eller mangelfull av den grunn. Den har alt du trenger og er faktisk en ganske sjarmerende tass, forteller Benny.

Bipper-interiøret er relativt enkelt, men funksjonelt og oversiktlig.

Bipper-interiøret er relativt enkelt, men funksjonelt og oversiktlig.

Sikker arbeidsplass? Sjekk denne!

Trukket fram skilleveggen

- Men dette at den først ikke kom til Norge, men nå likevel gjør det – hva skyldes det?

- Peugeot trodde først at de måtte gjøre ganske mye med bilen for å få den stor nok. Her har jo noen smartinger bestemt at det må være plass til en kasse med bestemte mål i varerommet. Derfor var planen først å bygge på bilen litt i bakkant, for å klare kravene.

- Underveis har man tydeligvis funnet ut at de klarer det uten å måtte forlenge bilen. Men konsekvensen av det er at skilleveggen mellom forsetene og varerommet er trukket veldig langt fram, forteller Benny.

Skillevegg: Denne må du ikke finne på å tukle med

Idiotisk system

- Men vent litt! Dette er jo hundre prosent varebil, likevel risikerte den altså å ikke bli godkjent som varebil i Norge?

- Jepp, og spør du meg viser det virkelig hvor idiotisk dette systemet er. Her godkjenner vi altså store SUV-er som egentlig ikke er varebiler i det hele tatt, bare fordi de er så store at det går an å få inn den berømmelige statskassa. Mens en bil som er konstruert som varebil helt fra starten og aldri er ment å være noe annet, risikerer å bli underkjent fordi varerommet mangler noen centimeter. Forstå det den som kan. Her er det noen politikere som har en jobb å gjøre, spør du meg!

Godt sammenskrudd

- Skillevegg langt fremme, betyr det at det er trangt bak rattet?

- Det kommer naturligvis an på hvor storvokst man er. Jeg som er 1,93 m høy, kan sitte her over ikke altfor lange avstander, men jeg ville nok tenkt meg litt om før jeg la ut på langtur med Bipper. Beinplassen er for så vidt god nok når jeg kjører setet helt bakover, men da blir jeg samtidig sittende veldig rett i ryggen. Men det vil så klart variere fra person til person, dette. Jeg anbefaler helt klart en skikkelig prøvetur før man bestemmer seg,

- Men tilbake til bilen. Jeg må si at jeg blir imponert i forhold til prislappen. Bipper virker veldig godt sammenskrudd. Dashbord og interiør er sjarmerende og praktisk. Det er skikkelige koppholdere og mange smårom som man gjerne har bruk for i en bil som dette. Det varme i setene og justerbart ratt, viktige småting for de som skal ha den som arbeidsplass, forteller Benny.

Brukt og billig - sjekk denne!

Holder godt følge

- Hva med varerommet, vi må vel nesten innom det også?

- Klart vi må! Det rommer 2,5 kubikk og er 1,50 meter langt. Noen flere tall: Nyttelasten er på 585 kilo, og den kan trekke tilhenger på 1000 kilo. I praksis er nok det mer enn nok for mange firmaer som ikke har behov for en veldig stor varebil, enten det er pizzakjøring, catering eller vasketjenester.

- Under panseret her finner vi en 1,3-liters diesel på 75 hestekrefter. Selv med tomt varerom blir det naturligvis ikke noe fartsmonster, men den er relativt kvikk og ikke minst lettkjørt på småkjøring. Der har det forresten også skjedd et par ting siden jeg kjørte Ford Transit i gamle dager Den var notorisk treg og trivdes spesielt dårlig i motbakker. Men selv om den er Norges billigste, har Bipper ingen problemer med å holde følge med resten av trafikken, avslutter Benny.

Topp 10: De er kåret til beste varebiler

Med denne dekoren vekker Bipper virkelig oppsikt. Her har de som trenger en kompakt og snerten varebil fått et nytt alternativ.

Med denne dekoren vekker Bipper virkelig oppsikt. Her har de som trenger en kompakt og snerten varebil fått et nytt alternativ.

Les også: Norge mest populære arbeidsplass på fire hjul

Motor
Populært