Meny

Dette er bestselgeren du neppe har sett

Kongen på haugen. Dette er Toyota Tacoma som er en bestselger ti år på rad.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

...selv om den ruver ganske godt i terrenget.

I Amerika er som kjent allting stort.

Det gjelder både selve kontinentet, hamburgerne, motorene, veiene, butikkene og for så vidt også menneskene, etter hvert...

Da kreves det store biler også.

Stor, men liten

Og vi kan vel også konstatere at en pickup heller ikke alltid er en pickup. I alle fall så lenge vi sammenligner våre hjemlige utgaver av arten.

Bilen på disse bildene er en Toyota Tacoma. En bil som kom første gang i 1995 og som nå er klar i en helt ny og tredje generasjon.

En bil som i våre øyne er diger. Faktisk så stor både når det gjelder vekt, motorer og fysisk størrelse at den – på grunn av avgifter – blir så dyr at den nærmest blir uselgelig her hjemme.

I USA derimot, er den ikke stor i det hele tatt. Der borte klassifiserer de pickupene etter størrelse, og Toyota Tacoma klassifiseres som en mid-size sådan.

Toyota Hilux 6x6: Denne er også stor og tøff! 

Selv om den er ny, så bygger Tacoma på en ganske tradisjonell pickup-oppskrift. Men det er liksom slik de skal være.Selv om den er ny, så bygger Tacoma på en ganske tradisjonell pickup-oppskrift. Men det er liksom slik de skal være.

Bestselger ti år på rad

Men om den ikke når helt opp i fysisk størrelse der borte – så når den i alle fall opp når det gjelder salg. 10 år på rappen har Tacoma vært den mest solgte pickupen i mid-size segmentet.

Slikt står det stor respekt av i pickupens hjemland.

Nå kommer den altså i helt ny utgave. Dette er ganske tradisjonelle og konservative greier. Bilen bygger på en separat ramme. Denne er helt nyutviklet og nå i høyfast stål for økt styrke og stivhet.

Også karosseriet får høyfast stål, og karosseriplatene presses på en ny måte. Gevinsten er både bedre holdbarhet og lavere vekt.

Interiøret er også både nytt og mer moderne.Interiøret er også både nytt og mer moderne.

Komfort og utstyr 

Tacoma får også nytt hjuloppheng for bedre komfort, samt at fjæringsveien økes. Gevinsten her skal være bedre egenskaper både på motorvei i høye hastigheter, samt at de gode terrengegenskapene ytterligere forbedres.

Innvendig får bilen mer utstyr, nytt infotainmentsystem, skinnseter er standard, den får to-soners klimaanelgg, nøkkel-fri start, blindsonevarsler og filskiftvarsler, for å nevne noe.

Innvendig støy reduseres også ved hjelp av en ny pakningstype rundt dører og vinduer, en flere-lags akustisk frontrute, nye materialer i dashbordet og tykke støydempende materialer i gulvet.

Denne Toyotaen skulle aldri vært bygget

Det vel nesten bare i Norge vi tror at pickuper ikke kan ha bakseter?Det vel nesten bare i Norge vi tror at pickuper ikke kan ha bakseter?

Bensin og automat

For å igjen komme inn på dette med størrelse – minste motor i Tacoma er både ny, enda mindre enn tidligere og miljøvennlig. Den er på 2,7 liter, mens bestselgeren trolig blir 3,5-literen. Begge går så klart på bensin. I USA er det bare tog og store lastebiler som går på diesel.

Begge motoralternativer leveres med 6-trinns automatgirkasse som standard. Du kan imidlertid få mase deg til en 6-trinns, manuell girkasse om du er standhaftig nok, men bare på 3,5-literen.

Denne bilen har vært på Sydpolen

Kan bli tøffere...

Skulle denne allikevel oppleves for puslete så, finnes Tacoma i en enda litt barskere utgave, som heter TRD Off-Road. Den har litt større hjul, høyere bakkeklaring, skliplater og sort istedenfor lakkerte detaljer på utsatte deler, som lett kan skrapes opp ved offroadkjøring.

Vi her hjemme i Norge må imidlertid nøye oss med Toyota Hilux. Testen av den leser du her:

Toyota Tacuma TRD Off-Road - om du vil tøffe deg ytterligere ...Toyota Tacuma TRD Off-Road - om du vil tøffe deg ytterligere ...

De tøffeste av de tøffe – bygges i Drammen


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus