Meny

Det er en god grunn til at denne vil selge dårlig

Kia ruller inn helt ny SUV på det norske markedet i mars. Da kommer nemlig nye Sorento, en bil som temmelig sikkert ikke blir noen storselger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ny SUV til Norge i mars.

2015 blir et år med svært mange bilnyheter - ikke minst gjelder det klassen for SUV-er og crossovere.

Dette er bilklassen som vokser mest akkurat nå. Bilkjøperne får tydeligvis ikke nok av høyreiste biler med ekstra bakkeklaring og gjerne firehjulstrekk. Og for oss nordmenn er dette biler som i mange tilfeller passer bruksmønsteret vårt som hånd i hanske.

Enkel grunn

En av produsentene som har helt ny modell på gang, er koreanske Kia. I mars skal de lansere tredje generasjon av sin Sorento her i Norge. 

Bilklassen er altså populær, men det er neppe grunn til å vente at du får se veldig mange eksemplarer av denne bilen på norske veier i årene framover.

Det har en svært enkel grunn: Nemlig prisen.

Dette er småbil med luksusfaktor

Tøffe konkurrenter 

Nye Sorento skal starte på 720.000 kroner, enn så lenge kommer den bare i én utgave i Norge.

Med den prisen konkurrerer den i praksis med tyske premiumbiler, med Land Rover, Lexus og Jeep - for å nevne noen. Og i den sammenhengen er det nok grunn til å tro at ytterst få kunder vil gå for en Kia i stedet. 

Da har den riktignok sju seter, 2,2-liters dieselmotor på 200 hestekrefter, automatgir og 4x4. Men likevel ...

Slik ser det ut inne i Sorento. Den norske importøren satser på kun én utgave, med veldig mye utstyr innabords.

Slik ser det ut inne i Sorento. Den norske importøren satser på kun én utgave, med veldig mye utstyr innabords.

Nå skal politiet kjøre luksus-SUV

Kunne vært perfekt ...

- For Kia er nok dette i første rekke en imagebygger. Kia er på full fart oppover i mange markeder, inkludert det norske. Lillebror Sportage har for eksempel vært en stor suksess for dem her hjemme, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

- På mange måter kunne Sorento vært en naturlig forlengelse av den suksessen. På papiret er jo dette en nær perfekt Norgesbil. Men det som "ødelegger" er en stor motor og et Co2-utslipp som ligger langt over de beste konkurrentene. Dermed blir også Sorento stygt straffet av det norske avgiftsnivået, sier Skogstad.

Les testen: En bra Kia har blitt enda litt bedre

Høyt utslipp

Størrelsesmessig er dette en bil i den øvre SUV-klassen. Sorento måler 4,78 meter fra støtfanger til støtfanger. 

Som femseter svelger den unna hele 605 liter bagasje. Med alle sju setene i bruk, faller dette volumet til 142 liter. De to bakerste setene skal være hakket større enn "nødsetene" vi finner i enkelte konkurrenter.

De første testene forteller at Sorento er satt opp mot komfort, mer enn engasjerende kjøreegenskaper. Kia drar som vanlig til med veldig mye fint utstyr, men har noen mangler i forhold til det siste av sikkerhetsutstyr.

Brukt Sorento: "Glemt" SUV kan være veldig godt kjøp

Nye Kia Sorento kommer til å havne i skyggen av de fleste konkurrentene, det sørger prislappen for.

Nye Kia Sorento kommer til å havne i skyggen av de fleste konkurrentene, det sørger prislappen for.

Her er en Kia som virkelig kan overraske deg

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus