Tron har hatt 30 Forder på 39 år

FRELST: Tron Chr. Jahren må være en av de største Ford-entusiastene i Norge. På de siste 29 årene har hatt hatt 30 Forder - og snart får han bilen har bestilte i november: Nye Mondeo. Foto: Privat
FRELST: Tron Chr. Jahren må være en av de største Ford-entusiastene i Norge. På de siste 29 årene har hatt hatt 30 Forder - og snart får han bilen har bestilte i november: Nye Mondeo. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det startet i 1976. Nå har han kjøpt ny modell – usett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke like vanlig lenger, at folk "binder" seg til samme bilmerke år etter år – etter år. Men Tron Chr. Jahren fra Moss har aldri sett seg tilbake, etter at han kjøpte seg en splitter ny Ford Taunus 2,3 V6 hos Bergerkrysset Auto på Mysen – tilbake i 1976.

- Det ble starten på 30 år med Ford, ja. Og samme forhandler, humrer han.

Det er altså ikke slik at han har hatt bilene i mange år om gangen. Neida, her har det gått omtrent en bil i året.

- Ja, jeg er nok litt raskere til å bytte en folk flest. Men det er ikke fordi jeg er misfornøyd med bilene. Det kommer nok av min godt over middels bilinteresse og ønsket om å prøve nye modeller, avslører Jahren, som er bosatt i Moss.

Nå sitter han og tripper utålmodig. Han venter nemlig på den foreløpig siste Forden i rekken: En splitter ny Ford Mondeo Titanium - med 150 hk dieselmotor og automatgir.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har ikke kjørt den ennå, men jeg stoler på at Ford leverer de kjøreegenskapene jeg er blitt vant med. Så nå håper jeg den kommer snart. Opprinnelig leveringstid var januar, men nå ser det ut til å bli februar/mars, sier han.

Les også: Test Ford Mondeo: En ting må du ha på denne bilen

Liker store motorer

Jahren har naturligvis hatt Mondeo før også. Flere. Han kjøpte den første generasjonen da den kom, og senere har han blant annet hatt en sportslig ST-versjon også.

Men selv den er langt unna det mest sportslige han har hatt. På CV-en står nemlig blant annet en Sierra Cosworth.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ja, det har vært noen store motorer. Jeg hadde blant annet flere Granadaer, enten med 2,8-liters injection eller 3-liter. V6-ere. Og senere flere Scorpio - også disse med V6. Det er noe spesielt med seks sylindre, sier han.

 Tron har hatt Mondeo flere ganger - blant annet ST-versjonen.Tron har hatt Mondeo flere ganger - blant annet ST-versjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne klassiske Forden er blitt veteranbil

Mindre motorer - mer krefter

Han er imidlertid fullt klar over at downsizing er det nye mantraet i bilbransjen.

- Det er jo litt rart å tenke på at den ene Granadaen jeg hadde, med 3-liters V6-er, hadde omtrent samme effekt som du kan få i en enliters ecoboost-motor i dag, sier han.

Bilen han har nå, en velutstyrt Focus, har 163 hk. Det synes han sparker riktig så godt ifra.

- Men jeg vurderte å gå for Focus ST som neste bil. Den er rampete! Men med alderen så blir en vel litt mer opptatt av komfort og plass. Så da ble det Mondeo, forklarer Ford-entusiasten.

Les også: Dette er et av de beste bruktbilkjøpene du kan gjøre

- God service er viktig

Forklaringen på at han har holdt seg til samme merke i alle disse årene, er ikke bare bilene i seg selv. Det har også mye å si at han har opplevd en særdeles hyggelig service hos forhandleren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De har helt siden jeg kjøpte min første bil der, vært veldig serviceinnstilte. Hentet bilen min hjemme hos meg hvis noe er gått galt, sørget for lånebil og hele tiden tatt meg på alvor. Slikt er viktig. Et bilkjøp er ikke over i det bilen ruller ut fra forhandleren, påpeker Jahren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 En Granada, riktignok blå og ikke grønn, med 2,8-liters injectionmotor og Ghia-utstyrsgrad er blant bilene som bringer fram hyggelige minnner ...En Granada, riktignok blå og ikke grønn, med 2,8-liters injectionmotor og Ghia-utstyrsgrad er blant bilene som bringer fram hyggelige minnner ...

- Hva synes du er den største utviklingen siden Taunusen du kjøpte for snart 30 år siden?

- Det må være at premiumfølelsen er blitt vesentlig bedre. Jeg synes også Ford har høy standard og god driftssikkerhet.

Bare en gang på disse årene har han blitt fristet til å prøve et annet merke. Men det var mye Ford i den bilen også ...

- Jeg kjøpte meg en Jaguar X-Type. Men det var jo i praksis en Mondeo i en annen innpakning, smiler Jahren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les masse om Ford i vår bruktbilguide her

Granada-minner

Når han tenker tilbake på alle bilene han har hatt, er det særlig en Granada som vekker gode minner.

- Det var en 2,8i - med recaroseter og en veldig flott blåfarge. Den skulle jeg gjerne hatt på nytt. Dessverre har jeg ikke vært flink til å ta bilder av bilene mine, så jeg har bare min egen hukommelse å gå på. Men den Granadaen hadde det vært stas å se igjen.

Drømmebilen er naturligvis også en Ford. Og du blir kanskje overrasket over å høre at det er en Mustang.

- Ja, det hadde vært noe. Det er jo ikke helt urealistisk heller, det kommer jo an på hvilken årsmodell en velger. Og det fine med Mustang, er at det ikke er ubrukelig som bruksbil heller, sier han.

En stund framover er det imidlertid bare en modell som gjelder: Mondeo! Dagene fram mot levering telles ned med langt større iver enn advenskalenderen ...

Les også: Denne populære sportsbilen er blitt veteranbil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no.