Meny

Dette råskinnet er påkostet over 800.000 kroner

Den ser kanskje ikke veldig påkostet ut på dette bildet - men det er brukt mye penger på å få denne bilen slik den er i dag. (Faksimile: Finn.no)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

300.000 av det i karbon...

Det er ikke alle biler som dukker opp på bruktmarkedet som er tiltenkt den gjennomsnittlige mannen i gata. Og dagens bruktbil-funn, er et strålende eksempel på nettopp det. 

Merket er riktignok folkelig nok i massevis. Toyota. Men modellen er siste generasjon av sportsbilen Supra - og da blir det straks langt mer spesielt.

Men denne er noe helt annet enn "bare" en Supra også. 1996-modellen er nemlig en ombygd ekstrembil – bygget for å kjøre på bane, og ikke godkjent for å ferdes i vanlig trafikk.

Motoren, som på en Supra er ganske heftig fra før, har fått så mange modifiseringer at den i følge selger kan skilte med rundt 750 hk.

Like greit at den ikke kan påmonteres skilter da kanskje ...

Les også: Nå kan denne gjøre et etterlengtet comeback

Carbon - over alt 

Hele 300.000 av påkosten skyldes ombygging med karbon. Her er noe av listen:

Karbon frontfangerKarbon Panser ( Top Secret)Karbon Skjermer ( Do-Luck 1.5 cm bredere enn orginal)Karbon SpeilKarbon DørerKarbon TakKarbon BakskjermerKarbon BaklukeKarbon BakfangerKarbon DashbordKarbon baklykt dekslerKarbon frontlykt deksler

Den har således redusert vekten til bare 1.160 kilo. Det gir et særdeles gunstig forhold mellom antall hestekrefter og kilo.

Alt som er gjort med motoren har vi ikke plass til å skrive om her - men det står en liste i annonsen. Det er sågar videoer som dokumenterer ombyggingsprosessen.

Toyota Supra er en populær bil i gatebilmiljøet. Her i standardutgaven.

Toyota Supra er en populær bil i gatebilmiljøet. Her i standardutgaven.

Klikk for å se hele annonsen

Ikke for amatører

Det står ikke noe om hvilke ytelser denne vanvittige kraftpakken kan varte opp med. Men vi er nok ikke langt unna om vi tipper at 0-100 km/t kan gjøres på rundt 3 sekunder.

I kjent stil er det bakhjulstrekk som gjelder her. Så ved fullt gasspådrag er det nok bare å klamre seg fast og gjøre det beste ut av det.

I annonsen opplyses det at bilen er brukt i to Gatebil Extreme-sesonger - noe som har resultert i såpass respektable plasseringer som 10. og 11. plass av rundt 60 biler totalt.

Men du skal nok ha en viss erfaring med denne typen krefter og biler for å være i nærheten av å kunne utnytte kreftene du har til rådighet.

Dette er ikke et leketøy for amatører.

Les også: Roy satset på en GT-klassiker

Mekanikerbakgrunn en fordel

Vi pleier jo å si noe om ting som plass, forbruk, driftssikkerhet, servicehistorikk og gjerne også om forsikringskostnader. Men det blir jo litt feil på en slik bil.

Det vi nok kan si, er at du neppe kan regne med å bruke en slik bil uten enten å selv være en litt over middels bevandret (hobby)mekaniker. Eller kjenne noen som er det.

Dette er altså utgangspunktet for bilen som er til salgs på bruktmarkedet. Ikke lett å se så mange likheter lenger ...

Dette er altså utgangspunktet for bilen som er til salgs på bruktmarkedet. Ikke lett å se så mange likheter lenger ...

Det er nok også en stor fordel å ha tilgang på et verksted eller en velutstyrt garasje.

Nå har vi nesten glemt å snakke om pris. Men prislappen for å kjøre en doning med krefter som en Formel 1-bil er på relativt overkommelige 296.000 kroner.

Så hvis du brygger på en drøm om å kjøre bilsport med ekstremkrefter - er det kanskje på tide å gjøre alvor av den?

Les også: Topp 5: Driftingbiler

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus