Meny

Volvo-klassiker ut i dagslys etter 22 år på låve

Endelig ute - og i god form - etter å ha hatt en aldri så liten timeout på 22 år. (Foto: Craiglist)
Endelig ute - og i god form - etter å ha hatt en aldri så liten timeout på 22 år. (Foto: Craiglist)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og den ser ut til å ha klart seg veldig bra.

Året er 1956 og Volvo har ambisjoner om å komme inn på det tøffe amerikanske markedet med suksessmodellen Volvo PV 444 - for øvrig den eneste modellen de har. Amazon har nemlig ikke kommet ennå.

USA har siden den gang vært et svært viktig marked for Volvo. Amerikanerne fikk nemlig fort sans for det litt eksotiske bilmerket fra Sverige. Dermed har USA vært sentralt for Volvo i flere tiår, og vært en viktig bidragsyter til at merket i dag står på trygge bein. 

Dette er bilene Volvo aldri laget

California-bil med lav kilometerstand

"Vår bil" fant veien over dammen et par år senere. I 1958. Den har tydligvis hatt et rolig og godt liv på vestkysten - nærmere bestemt i California, hvilket de smått legendariske sorte skiltene med gule tall og bokstaver sladrer om.

Kun 41.139 miles (Ca. 66.000 km.)  ble tilbakelagt med "pukkelrygg"-Volvoen før den i 1992 ble satt på låve. Siden har den stått der. Helt fram til nå som eieren har bestemt seg for å selge. Bilen ble nylig lagt ut til salgs på den amerikanske nettsiden Craiglist. 

Bilen har klart seg bra i alle disse årene, men forsetene trenger litt jobb. Foto: Craiglist

Bilen har klart seg bra i alle disse årene, men forsetene trenger litt jobb. Foto: Craiglist

Se hele annonsen og alle bildene her:

Bilen ser ut til å klart seg nesten uforskammet godt og det skal sannsynligvis ikke mye til å få denne på veien igjen. Etter 22 års stillstand må bremsene sees over og man må vel heller ikke bli overrasket over om bilen trenger litt generelt ettersyn.

Har klart seg svært bra

Men den ser ellers både hel og komplett ut, med både listverk, emblemer, hjulkapsler og felgringer på plass.

Ikke skal det være noe rust på den heller. Hvilket jo ofte er det som knekker disse ellers så hardføre bilene. 

Men interiøret trenger en liten oppfiksing. Særlig forsetene. Men dette skal også være forholdsvis grei skuring. Det meste er forsatt å få fatt i til disse bilene. Mye reproduseres og til hyggelig priser.

I tillegg hadde bilene "over there" firetrinns girkasse som standard, de USA-typiske bøylene over støtfangere, både foran og bak er også på plass.

Og ikke minst en oppskremt utgave av B16-motoren med to SU-forgassere under panseret. 

Volvo B16-motor med to forgassere. Dette var noe som mange drømte om. Foto: Craiglist

Volvo B16-motor med to forgassere. Dette var noe som mange drømte om. Foto: Craiglist

Kjell kjører Volvo PV hele året

Sinte svensker...

Det siste var svenskene i skikkelig harnisk over. Den motoren var nemlig IKKE tilgjengelig på hjemmemarkedet.

Det fantes jo en og annen fartsglad svenske den gangen også ...

1958 var for øvrig siste årsmodell av Volvo PV 444. Senere samme år kom en oppgradert versjon som het 544. Den hadde ny og større bakrute, buet frontrute framfor den todelte samt annet dashbord. Da ble også "jomfrubryst-baklytene" erstattet med nye og større baklykter.

Siste ur-PV-en

Det er altså siste utgave av ur-PV-en vi her snakker om. I tillegg har denne som nevnt en del unike detaljer som ikke fantes her hjemme, som bør gjøre den ekstra attraktiv. 

Vi synes likevel at prisen på 6.500 dollar er litt drøy. Særlig med tanke på at både frakt og moms eventuelt  tilkommer for å få den på norske skilter. Samtidig som vi vet at noe påkost må påregnes.

Men la oss i alle fall håpe at en eller annen barmhjertig samaritan forbarmer seg over Volvo-klassikern og at den atter blir å finne på landeveien snart,  etter alle årene på låven.

Slik importerer du drømmeveteranen

Volvo PV 444 var Volvos inntreden i det viktige amerikanske markedet på slutten av 50-tallet.

Volvo PV 444 var Volvos inntreden i det viktige amerikanske markedet på slutten av 50-tallet.

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus