Meny

Ny versting på gang

SPORTSLIG: Interiøret i den nye og særdeles sportslige GS F blir mer sportslig enn du er vant med i en vanlig GS.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se hvem som skal vise muskler.

Tiden der Lexus skulle være en luksusbilprodusent – og bare det – er for forbi. Premiummerket til Toyota har allerede laget sportslige sedaner og coupeer en god stund.

De mest sportslige modellene med Lexus-logo får tilleggsbetegnelsen F. Fra før har vi for eksempel IS F og RC F. Nå er det GS som står for tur. GS F får en sugemotor, altså uten turbo eller kompressor, på 5-liter og åtte sylindre i V-formasjon.

Les også: Kruttønne fra Japan

Tøffe konkurrenter

Lexus har i følge Automotorsport "gitt opp kampen mot de tyske premiumbilene". Men GS er likevel en bil som vil måles mot BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Enten Lexus vil eller ikke.

F-serien vil dessuten bli sammenlignet med de tyske verstingene M5, S6/RS6 og E 63 AMG. Det er ikke småtteri.

Les også: Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

Men så har da også Lexus gitt GS skyts å være stolt av. Effekten er på 473 hk ved 7.100 omdreininger, med et maksimalt dreiemoment på 527 Nm mellom 4.800-5.600 omdreininger.

 Lexus kan dette med å lage et design få er likegyldige til. Vakkert eller vulgært? Lexus kan dette med å lage et design få er likegyldige til. Vakkert eller vulgært?

Les også: Denne Lexusen skal gi salgsrekord

Ikke sterkest

Men selv om det er store muskler på denne bilen, er det likevel betydelig mindre effekt enn hos de tyske, som alle kan vise til over 550 hk. AMG-versjonen av E-klasse er målestokken – med opptil 585 hk.

Men de fleste vil nok få nok fraspark i GS F også.

Kreftene blir servert via en 8-trinns automat, hvor man kan gire manuelt om det frister. Og det er bakhjulene som skal sørge for at det går framover. Ikke noe 4x4 her, nei.

Les også: Du får morsom sportsbil til 200.000 kroner også

Lettvekter

Understellet er strammet opp sammenlignet med standardmodellen, og GS F er utstyrt med den justerbare Torque Vectoring-differensialen (TVD) – som også finnes i RC F.

TVD-teknologien byr på tre trinn: Standard, Slalom, legger vekt på styrepresisjon, respons og kvikkhet. Track, fokuserer på stabilitet under høy fart ved kjøring på bane.

Med en vekt på kun 1.830 kilo vil GS F bli den letteste blant sine konkurrenter.

Det er så langt ikke kommet noen informasjon om hva slags ytelser den nye Lexusen vil få. Bilen får imidlertid sin verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit neste uke. Da kommer også mer info om 0-100 km/t-tiden og toppfart. Vi venter spent ...

 Lexus har satset på litt særpreg i hekken også – og da kan ikke enderørene ligge rett ved siden av hverandre selvsagt. Lexus har satset på litt særpreg i hekken også – og da kan ikke enderørene ligge rett ved siden av hverandre selvsagt.

Les også: Rune kjøpte drømmebilen til 4,3 millioner usett

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus