Meny

Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

MÅ VENTE: Eiere av elbiler, som Nissan Leaf, må fint finne seg i å vente på kolonnekjøring – på lik linje med alle andre.
MÅ VENTE: Eiere av elbiler, som Nissan Leaf, må fint finne seg i å vente på kolonnekjøring – på lik linje med alle andre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fryktet de kunne sette hele kolonnen i fare.

Andelen elbiler på norske veier øker kraftig. I fjor rullet det ut hele 18.000 nye elbiler. Elbilene blir en stadig større del av den totalt bilpaken,  det gir konsekvenser man kanskje ikke har tenkt over i utgangspunktet.

I et land som Norge, med en rekke fjelloverganger og stedvis langt mellom mulige ladestasjoner, innebærer dette også en del nye hensyn å ta når det kommer til avvikling av trafikken.

Les også: Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Ny instruks

I fjor høst ble det kjent at Statens vegvesen jobbet  med en ny instruks for kolonnekjøring på vinterfjellet -  spørsmålet var om elbilene skulle vinkes forbi "vanlige" biler. 

Her handlet det egentlig ikke om et ønske om å gi elbilene en ekstra fordel, fremfor bensin- og dieselbilene.

Nei, utfordringen var snarere hvilke konsekvenser det ville få hvis elbilene måtte stå og vente så lenge at batterikapasiteten kanskje ikke holdt til å gjennomføre kolonnekjøringen. Med påfølgende fare for stopp og farlige situasjoner, både for dem selv om andre. 

Les også: Den beste elbilen i kulda

Sjåførens ansvar

Nå skal Vegdirektoratet ha konkludert i saken. Ifølge Anlegg & Transport har man gjort avklaringer i forbindelse med pågående arbeider med instruksen for midlertidig stenging og kolonnekjøring.

- Vi ser det slik at føreren av elbil selv må sørge for å ha nok «drivstoff» til reisen over fjellet, inkludert det som brukes ved å vente i kø, sier avdelingsdirektør Randi Harnes i Vegdirektoratet, til Anlegg & Transport 

Les også: Elbil gikk for kort - får igjen pengene

Får ikke forkjørsrett

Dermed må elbilene finne seg i å vente, som de fleste andre.

De som har prioritet i forbindelse med kolonnekjøring, er utrykningskjøretøyer som er ute på oppdrag. Buss i rute skal også ha fortrinn, her kommer hensynet til mest mulig effektiv kollektivtrafikk inn. 

Men å argumentere med at man må slippe fram på grunn av dårlig rekkevidde, det skal altså ikke kunne føre fram på vinterfjellet.

Les også: Nå kan mange elbileiere få seg en overraskelse

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus