Meny

Land Rover Defender går inn i sitt siste år

En ekte klassiker går inn i sitt siste år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En utrolig seiglivet bilmodell nærmer seg slutten, nå er Land Rover Defender i gang med sitt siste produksjonsår. Det feirer Land Rover med tre spesialmodeller.

Land Rover Defender har røtter helt tilbake til 1948 og er på mange måter bilverdens svar på den syvende far i huset.

Den enkle, men folkekjære modellen har hatt et langt liv og var lenge enerådende både på misjonsmarken og hos FNs fredsbevarende styrker.

Den har vært flittig brukt av konservative britiske bønder i sixpence og ikke minst har den blitt brukt av eventyrere i alle verdens hjørner og ytterpunkter. Alle har elsket den.

Real hodepine

Bilen har selvfølgelig – og vi bør kanskje også si heldigvis – blitt oppdatert og modifisert flere ganger underveis, både på motor- og utstyrssiden, men også når det gjelder komfort. Likevel er den er i aller høyeste grad fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

Få biler har en like entusiastisk tilhengerskare som Defender. Det har mange ganger blitt spådd at den ville forsvinne, men hvordan erstatter man egentlig en bil som dette?

Det har vært en real hodepine for Land Rover, og helt klart en medvirkende faktor til at den har fått leve så lenge.

Dette er luksus-SUV på billigsalg

Tre spesialutgaver

Men nå går det ubønnhørlig mot slutten. Land Rover har nylig bekreftet at 2015 blir det aller siste produksjonsåret for Defender.

Nå begynner det altså å haste litt hvis du skal sikre deg en ny Defender, før den forsvinner ut på de evige jaktmarker.

Land Rover markerer selv siste produksjonsår med tre såkalte "Defender Celebration Series": De heter "Heritage", "Adventure" og "Autobiography" og har alle Land Rovers 2,2 liters dieselmotor. 

Noen biler skal du rett og slett holde deg unna

Kommer til Norge

De tre versjonene skal feire ulike elementer av Defenders allsidige egenskaper."Heritage Edition" er inspirert av de første Land Rover-modellene og er en blanding av nostalgisk design og moderne komfort. 

Denne versjonen vil kun bli 

produsert i et begrenset opplag, det er ventet at ti eksemplarer blir tilgjengelig for den norske imortøren.  

"Adventure Edition" blir tilgjengelig fra august. Denne versjonen skal rette seg mot Land Rover-kunder som setter pris på overlegne offroad-egenskaper. Det handler blant annet om ekstra understellsbeskyttelse og Goodyear MT/R-dekk som forsterker Defenders terrengegenskaper.

Unike dekaler og skinninteriør skal gjøre at "Adventure"-versjonen skiller seg ut fra de andre Defender-modellene. Her er det ventet 20 eksemplarer til Norge. 

Begrenset antall

Den eksklusive "Autobiography Edition" har større ytelse, mer luksus og bedre komfort enn tidligere, takket være en omfattende utstyrsliste, totonet lakk, Windsor skinninteriør og en oppgradert motor på 150 hk.

"Defender Autobiography" blir produsert  i et svært begrenset antall, og her ligger det ikke noen biler til Norge inne i Land Rovers planer. Vil du ha en slik, må du altså i utgangspunktet importere selv. 

Eventyrlig tungkjørt: Les testen av Defender her

Slik seg "Adventure Edition" av Defender ut - dette er utgaven for de eventyrlystne som samtidig har lyst til å skille seg ut.

Slik seg "Adventure Edition" av Defender ut - dette er utgaven for de eventyrlystne som samtidig har lyst til å skille seg ut.

65 år gammel - men denne er helt ny!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus