Meny

De sikreste nybilene du kan kjøpe

Toppscore hos Euro NCAP er en fjær i hatten og ofte et svært verdifullt bidrag til markedsføringen av nye bilmodeller. Mens dårlige resultater kan være svært negativt. (Foto: Euro NCAP)
Toppscore hos Euro NCAP er en fjær i hatten og ofte et svært verdifullt bidrag til markedsføringen av nye bilmodeller. Mens dårlige resultater kan være svært negativt. (Foto: Euro NCAP)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Euro NCAP krasjtestet til sammen 40 biler i fjor - nå har de gått ut med oversikten på de beste bilene innenfor hver kategori.

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har forlengst blitt fasiten for kollisjonstester i vår del av verden, og har i mange år hatt stor påvirkning på hvordan bilprodusentene konstruerer bilene sine.

Toppscore hos Euro NCAP er en fjær i hatten og ofte et svært verdifullt bidrag til markedsføringen av nye bilmodeller. Mens dårlige resultater  kan være svært negativt.

Møtt veggen

Nå har Euro NCAP akkurat oppsummert sitt 2014, et år der hele 40 nye modeller bokstavelig talt har møtt veggen og andre hindringer i det store testanlegget i Belgia.

De går nå ut med rangeringen av det som er de sikreste bilene innenfor hver kategori, til sammen fem modeller som er Euro NCAPs "best in class".

Her gikk det ille: Null stjerner!

Sikker småbil 

Skoda Fabia er sikrest blant de nye småbilene. Foto: Euro NCAP.

Skoda Fabia er sikrest blant de nye småbilene. Foto: Euro NCAP.

Vi starter med klassen for småbiler, eller "supermini" som betegnelsen her er. Her handler det om biler hvor fokus i hovedsak ligger på pris. Det gjenspeiler seg dessverre også i kollisjonssikkerheten.

Av 14 biler som er testet, er det nemlig bare én som får toppscore og fem stjerner: Nemlig Skoda Fabia. Skodaen gjør det jevnt godt i alle kategorier. Den får 81 av 100 prosent både på beskyttelse av voksne - og barn. I kategoriene "beskyttelse av fotgjengere" og "sikkerhetsutstyr" ender den på 69.

Nettopp dette med sikkerhetsutstyr er en svakhet på mange småbiler. De mangler utstyr som nå er standard på større og dyrere biler.

Ny Fabia: Mer fornuftig blir det nesten ikke

Flerbruks-Golf

Sikker flerbruksbil? Da kan nye Golf Sportsvan være et svært godt alternativ. Foto: Euro NCAP.

Sikker flerbruksbil? Da kan nye Golf Sportsvan være et svært godt alternativ. Foto: Euro NCAP.

I klassen for mindre flerbruksbiler, eller "small MPV", er det en konsernbror av Fabia som går til topps. Sikrest av disse er nemlig nye VW Golf Sportsvan.

Dette er i praksis en Golf med en god dose flerbruksbil-faktor. Kundegruppa er typisk småbarnsfamilier, og for dem er det naturligvis betryggende at Sportsvan kommer svært godt ut.

Den oppnår 87 prosent på beskyttelse av voksne, 85 prosent på beskyttelse av barn. Svakest gjør Sportsvan det på beskyttelse av fotgjengere ( 62 prosent) - mens den ender på 73 prosent når det gjelder sikkerhetsutstyr.

Klikk her for å lese mer om Sportsvan

Suksessmodell

Her smeller det for Nissan Qashqai - med svært godt resultat for bestselgeren. Foto: Euro NCAP.

Her smeller det for Nissan Qashqai - med svært godt resultat for bestselgeren. Foto: Euro NCAP.

Nissan Qashqai er sikrest av de mindre familiebilene Euro NCAP testet i fjor. Den går nemlig helt til topps i kategorien "small family". Mange vil nok heller mene at Qashqai hører hjemme blant SUV-er eller crossovere, men det gjør den altså ikke hos Euro NCAP.

Uansett: Nissans suksessmodell gjør det svært bra på beskyttelse av voksne, her ender den på 88 prosent. Qashqai holder seg også over 80-tallet på beskyttelse av barn, med 83 prosent.

På beskyttelse av fotgjengere blir poengsummen 69 prosent, mens Qashqai får 79 prosent på sikkerhetsutstyr.

Les testen av Qashqai: - Klassens beste bil

Tøff nykommer

Nye Land Rover Discovery Sport gjør det meget bra i krasjtesten. Foto: Euro NCAP.

Nye Land Rover Discovery Sport gjør det meget bra i krasjtesten. Foto: Euro NCAP.

Euro NCAP har en egen kategori de kaller "Small off-road 4x4", i praksis snakker vi kompakt-SUV, og her er det en nykommer med tradisjonsrikt offroad-navn som vinner.

Sikreste bil i denne klassen er nemlig Land Rover Discovery Sport. Sjuseteren som har tatt over for Freelander i Land Rovers modellrekke, tåler tydeligvis en trøkk.

Den får hele 93 prosent på beskyttelse av voksne, 83 på beskyttelse av barn og 69 prosent på beskyttelse av fotgjengere.

På sikkerhetsutstyr ender Discovery Sport på 82 prosent. 

Perfekt Norgesbil? Her er prisene på Discovery Sport

Stjernesmell 

Best av de store familiebilene: Nye Mercedes C-klasse. Foto: Euro NCAP.

Best av de store familiebilene: Nye Mercedes C-klasse. Foto: Euro NCAP.

Til slutt tar vi med klassen for store familiebiler, eller "large family" som den heter hos Euro NCAP.

Her er det nye Mercedes C-klasse som stikker av med seieren. Den får 92 prosent på beskyttelse av voksne, og følger opp det med 84 prosent på beskyttelse av barn.

C-klasse utmerker seg også med en veldig bra score på fotgjengerbeskyttelse, 77 prosent. Avslutningsvis får den 70 prosent på sikkerhetsutstyr. 

Euro NCAP har for øvrig også testet fem hybrid/elbiler i 2014. Av disse fikk Lexus NX aller best score, tett fulgt av Tesla Model S.

Les også: Slik finner du ut hvor sikker din bil er:

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus