Meny

Nytt superdekk er egentlig forbudt i Norge

Flere pigger skal gjøre det tryggere og bedre å kjøre på vinterveier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men til høsten dukker det opp allikevel

Vårt langstrakte land byr ofte på høyst varierende og tidvis svært utfordrende kjøreforhold, særlig på vinterstid.

Ikke desto mindre har vi et lovverk som er såpass strengt at det i praksis kan gjøre at de aller beste piggdekkene på markedet ikke er lovlige her på berget.

I alle fall denne vinteren. Men til høsten blir det endringer på dette.

Derfor må du sette på dekkene riktig vei

Sverige og Finland ligger foran

I Norge er nemlig regelen at et piggdekk ikke skal ha mer enn 50 pigger per rullemeter omkrets. Den samme regelen gjelder i våre naboland Sverige og Finland. De har imidlertid vedtatt en unntaksregel som gjør at antall pigger kanoverskrides - så lenge det kan dokumenteres at det ikke øker asfaltslitasjen.

Norske myndigheter har også gitt dispensasjon fra forbudet til dekkene som er tillatt i Sverige og Finland, frem til 1. oktober 2017.

Markedsleder Continental kommer til høsten med et helt nytt dekk som blir omfattet av dette. Det er i prinsippet forbudt i Norge, men reddes altså i første omgang av dispensasjonen.

- Det nye piggdekket  har flere pigger og gir bedre grep på is enn forgjengeren. Lovendringen i Sverige og Finland er bra for trafikksikkerheten og veislitasjen, og vi tror at den norske dispensasjonen vil gå over i en permanent lovendring i 2017, forteller teknisk sjef hos Continental, Frank Larsen.

Kaller ny dekkmerking en katastrofe

50 prosent flere pigger

Continental IceContact2 har, avhengig av størrelsen på dekket, opp til 50 prosent flere pigger enn forgjengeren, noe som bedrer isgrepet uten at asfaltslitasjen øker. Piggene er imidlertid både mindre og lettere enn tidligere, slik at slitasjen på veibanen ikke er større.

Dette testes ved at man kjører over en granittplate 400 ganger i 100 km/t. På den måten kan man se at slitasjen på veibanen ikke er større selv om man har flere pigger i dekket.

- Dette er gode nyheter for forbrukerne. Med IceContact2 har de fra høsten 2015 muligheten til å kjøpe et dekk som er bedre, spesielt på is, enn tidligere, samtidig som det ikke sliter  mer på veibanen, sier Larsen.

Derfor må du være ekstra forsiktig med nye piggdekk

25 prosent lettere

De nye piggene på dette dekket er både mindre og 25 prosent lettere enn piggene på forgjengeren, og dette gjør også at støynivået blir lavere. Selve piggen er spesialdesignet for å gi mest mulig grep på is, samt spesialdesignede reservoar foran og bak piggen for å gi rom til knust is, som ellers ville hindret full piggeffekt.

Dekkets egenskaper ved kjøring på tørr asfalt er forbedret med ni prosent, mens forbedringen er to prosent på is. Det er imidlertid når det kommer til bremsing og akselerasjon men ser den største forskjellen.

For å forhindre at piggene faller ut ved kjøring har Continental utviklet en spesiell teknologi som forankrer piggene bedre i dekket. Piggene belegges med "bindemiddel" og monteres av roboter i de spesielt utviklede pigghullene.

"Bindemiddelet " aktiviseres deretter i et spesielt klimakammer og sørger for at piggene sitter i dekket.

Dette sikrer 400 prosent fastere feste av piggene enn det som er mulig med konvensjonelle prosesser. Hver pigg kan motstå strekkrefter på opptil 50 kg uten å bli trukket ut av dekket.

Vinterdekk: Dette er årets testvinnere

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no.


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus