Dette råskinnet får du til halv pris

Det er ikke mange som kommer til å gjette at denne tilsynelatende trauste familiebilen byr på over 330 hk. Men det gjør den! (Foto: Finn.no)
Det er ikke mange som kommer til å gjette at denne tilsynelatende trauste familiebilen byr på over 330 hk. Men det gjør den! (Foto: Finn.no)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye krefter i familiebilen mange drømmer om.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi er mange som sveiper gjennom bruktbilmarkedet ikke bare for å lete etter potensielle kjøp - men også for å drømme. For å se hva vi KUNNE fått for pengene vi i stedet bruker på noe snusfornuftig og trygt.

Hvis en våger å klikke seg inn på annonser på biler som byr på langt mer krefter enn du trenger, kan en raskt få et deilig "må ha"-begjær.

Dessuten er det jo ikke slik at en rask bil MÅ bestå av to dører, to seter (eventuelt fire seter, der kun to kan brukes av voksne). ALL fornuft må ikke nødvendigvis sende på dør, bare fordi du ønsker deg et kjøretøy med sportsbil-ytelser.

Det er denne Audien et godt eksempel på.

Les også: Her er Norges råeste bruktbilannonse

Godt under halv pris

Utgangspunktet er nemlig noe så fornuftig som en Audi A4. Fornuftig, fordi den både er driftssikker, har god plass, høy sikkerhet, kan leveres med firehjulsdrift og holder seg godt i pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eller, det siste er jo ikke alltid sant. For den som kjøpte seg en vaskeekte S4, må regne med et større verditap enn folk flest. For de uinnvidde: S4 betyr at du har en kompressormatet, 3-liters V6-er på hele 333 hk til rådighet.

Bilen vi har funnet er en 2009-modell Avant, som på Audisk betyr stasjonsvogn. Den har kun hatt én eier. Det nevnes ikke om det er import eller ikke.

Men om den ble kjøpt ny i Norge, er prisen i dag godt under halvparten av det første eier måtte punge ut med. Den selges for 529.000 kroner, ferdig registrert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

S4 leveres også i en litt mer oppsiktsvekkende blåfarge, om du synes sort blir for anonymt.

S4 leveres også i en litt mer oppsiktsvekkende blåfarge, om du synes sort blir for anonymt.

Les også: 5 krasjtester du ikke glemmer så lett

Går som ei kule

Den godt utstyrte bilen har blant annet panorama soltak, Bang & Olufsen stereoanlegg, justerbart understell, F1-giring på rattet, stor navi og elektriske justerbare skinnseter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke har den gått urovekkende langt heller. 93.000 kilometer er til å leve med. Men det begynner jo å bli såpass at en bør følge litt ekstra med. Historikk på slike biler er alfa og omega, og her har alle servicer blitt fulgt hos merkeverksted, står det i annonsen.

Med 333 hk er det naturligvis mye mer krefter enn du "trenger". 0-100 km/t er unnagjort på like over 5 sekunder - det er nok til å holde følge med en Porsche 911.

S4 har naturligvis quattro firehjulsdrift. Det betyr at det blir lettere å få full effekt av alle musklene under panseret. Dessuten slipper du å bekymre deg for framkommeligheten.

Toppfarten er egentlig ikke så interessant, men du fikser altså 250 km/t på tyske motorveier om du ønsker det.

Klikk her for å se hele annonsen

Fornuftig forbruk

A4 er som nevnt en habil familiebil. Bagasjerommet var i sin tid klasseledende - på 480 liter. Baksetene er også romslige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg er det en av de mest driftssikre bruktbilene du kan få tak i i dette segmentet. Nå skal det sies at dette baseres på langt mer folkelige modeller enn S4. Men likevel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal imidlertid nevnes at en ny generasjon av A4 er på vei. Det trengs, for dagens modell har fått betydelig tøffere konkurranse enn den hadde da den ble lansert i 2009.

Det pleier også å gjøre utslag på bruktprisene. Det er noe å være obs på, i alle fall.

Dessuten har de fleste S4-ene som ligger til salgs nå, ligget ute en god stund. Det tyder på at kjøperne ikke står i kø. Med andre ord: Her er det bare å prute.

Les også: Audi A4: Best av 15 millioner bruktbiler

Ta mange telefoner

Når det kommer til kostnader ellers, er det som vanlig lurt å sjekke hvor mye den vil koste deg å forsikre. Her kommer det garantert til å være store avvik, så sjekk mange steder før du slår deg til ro.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Servicer vil også koste mer enn en vanlig A4. Og bør gjøres hos merkeforhandler, med tanke på verdien den dagen du vil selge videre.

Men forbruket - og joda, selv på slike biler er det et tema - er faktisk på hyggelige 0,81 l/mil ved blandet kjøring. Det er slett ikke verst i en slik "versting". Men vi tviler vel på at særlig mange S4-eiere gjenskaper det tallet. Såååå viktig er ikke forbruket i en slik bil.

Ja, hvis du nå skulle la deg rive SKIKKELIG med, og tenke at et råskinn av en familiebil er greit. Så kan du jo begynne å snuse litt på en enda villere versjon av A4 også - RS4. Men det får vi ta mer om en annen gang ...

Fire enderør sladrer om hvilke krefter som bor i denne bilen.

Fire enderør sladrer om hvilke krefter som bor i denne bilen.

Les også: BMW eller Audi – hva skal jeg velge?