Meny

BMW leverte et rekordår på det norske markedet

BMW leverte et rekordår på det norske markedet i fjor - og slo alle konkurrentene på 4x4-salg.
BMW leverte et rekordår på det norske markedet i fjor - og slo alle konkurrentene på 4x4-salg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tysk premium er størst på 4x4 i Norge, og kjørte fra alle konkurrente i fjor.

Firehjulstrekk har vært svært populært blant norske bilkjøpere i mange år. I et land der det mange steder er vinter og glatte veier nesten halve året, gir dette både økt trygghet og bedre framkommelighet.

Andelen nybiler med 4x4 har lenge vært økende, og endte i fjor på 34 prosent. Men noen har langt høyere firehjulstrekk-andel enn det også. Som merket som gikk til topps i 4x4-salg i fjor: Tyske BMW.

Sterk prestasjon 

Så mye som 75 prosent av BMWs personbiler (med unntak av elbilen i3) ble nemlig solgt med firehjulstrekk på det norske markedet i fjor. 

Det gjør av BMW kjørte fra samtlige konkurrenter og ble størst i Norge på 4x4. Det er en sterk prestasjon, særlig når vi vet at BMW-ene generelt koster en god del mer enn biler fra mer folkelige og prisgunstige merker.

Tesla kommer med 4x4 - da ble det prisras i bruktmarkedet

Oppsiktsvekkende 

Så ble da også 2014 noe av et jubelår for BMW her hjemme. De økte salget med hele 40 prosent, sammenlignet med 2013.

Etter å ha ligget bak erkerival Audi i mange år, dro BMW skikkelig fra i fjor, og ble mest solgte premiummerke med god margin. Den kompakte SUV-en X3, 3-serie og 5-serie er mest solgte BMW-modeller med firehjulstrekk i Norge.

Brooms bilekspert Benny Christensen er ikke direkte overrasket over BMWs suksess, men mener likevel at det er ganske oppsiktsvekkende at de gjør det så bra:

Brukt firehjulstrekker til 150.000 kroner - se hva vi fant

Flotter seg litt ekstra 

- Ja, for tradisjonelt har BMW vært et merke som har appellert til entuasiastene, og de med tykke lommebøker. Dermed har også salget vært noe begrenset. Men i fjor flyttet de grensene, og det har særlig relativt prisgunstige modeller med 4x4 æren for, sier Benny og legger til:

- Disse har virkelig vært tilpasset det norske markedet. Og BMW har stjålet salg både fra Audi og Mercedes - men også fra de mer folkelige merkene. Vi nordmenn har jo også generelt god råd om dagen. Mange flotter seg litt ekstra når de kjøper bil og tar seg råd til et premiummerke, forteller Benny.

Tøffe konkurrenter

- Men hva tror du konkurrentene vil gjøre med det?

- Mye! Både Audi og Mercedes svarer med akkurat samme taktikk. Audi blant annet med en prisgunstig utgave av sin A6 med quattro. Mercedes hadde tidligere firehjulstrekk nesten bare på de dyreste utgavene. Det går de bort fra nå, og kommer til å hente mange nye kunder på det.

- Dessuten er det grunn til å vente at de tre tyske premiummerkene vil få merke det som blir en tøff fight i nybilmarkedet på familiebilfronten i år: Nemlig VW Passat vs. Ford Mondeo. Begge har akkurat kommet i helt ny utgave, og begge kommer til å få høy andel 4x4-salg. De har også ambisjoner om å stjele salg fra premiummerkene, så her tror jeg også BMW skal få merke langt tøffere konkurranse i 2015, avslutter Benny. 

Les mer: Nå skal Mercedes presse prisene på firehjulstrekk

BMW har en rekke SUV-er, her er storebror X6 som nylig kom i ny utgave.

BMW har en rekke SUV-er, her er storebror X6 som nylig kom i ny utgave.

Nå blir det priskrig på bestselgerne med 4x4

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus