Meny

Dette er en liten perle

Citroën DS3 har fått en vellykket facelift. Under panseret på testbilen er dessuten en motor som passer bilen godt - på hele 155 hk.
Citroën DS3 har fått en vellykket facelift. Under panseret på testbilen er dessuten en motor som passer bilen godt - på hele 155 hk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Leketøy for voksne som fortsatt ønsker seg harde presanger til jul.

Hva er dette?

Citroën har valgt å kalle sin litt mer eksklusive modeller for DS. Tanken er sågar at DS-modellene skal dyrkes fram som eget premiummerke - litt samme filosofi som Lexus er for Toyota.

Minstemann i DS-spekteret er Mini-konkurrenten DS3. 

Vi tester facelift-utgaven. Utstyrt med en litt frekk motor, på 155 hk, burde dette være et morsomt bekjentskap. Rett og slett noe for oss som fortsatt synes harde pakker under juletreet er best. Vi som er litt barnslige.

Bli med på test og se om den lever opp til forventningene.

Les også: DS3: Fransk og forførerisk

Hvordan er den å kjøre?

Citroën er ikke først og fremst kjent for sine rasende morsomme biler. Her er det komfort som står i høysetet. DS3 er et unntak. Dette er en svært så smidig og lett bil, med hjulene plassert helt ut i hvert sitt hjørne. Den smyger seg spiser svingene med balanse og trygghet.

Det skal sies at den ikke gjør det like flatt og med like stor iver som konkurrenten Mini. Men, på pluss-siden for DS3, er den mer kompetent til å takle ujevnhetene som måtte dukke opp. Slik Citroën skal være.

Et ypperlig kompromiss mellom komfort og sportslighet - slik vi tror de aller fleste vil ha det.

Men sportssetene kunne gjerne hatt lårstøtte som er justerbar i lengderetning. 

Nye, tøffere lykter er på plass i  facelift-versjonen av DS3. Den blir ekstra iøynefallende i knallrød metallic og med hvitt tak/speilhus.

Nye, tøffere lykter er på plass i  facelift-versjonen av DS3. Den blir ekstra iøynefallende i knallrød metallic og med hvitt tak/speilhus.

Les også: Gjør kupp på sjelden bruktbil

Finest utenpå eller inni?

DS-modellene er uten unntak vellykkede å se på, etter vår mening. DS5 er den aller mest vellykkede - med DS3 på en god andreplass.

Den har et design som skiller den fra de andre småbilene - med en en stor grill, nye stilige frontlykter, vertikale LED-markeringslys, profileringslist på siden og en rund og sexy hekk som ender i to stilige LED-lamper. Testbilen er i en frisk rødfarge - med hvitt tak. Du får noen blikk.

Den er akkurat så barsk og sportslig, at den hopper elegant over "småbil som ser for søt og feminin ut"-hinderet.

Innvendig er det også tøft. Faceliften har gitt et litt mer påkostet preg enn tidligere. Sorte pianolakk-lister passer fint - og vi liker de analoge instrumentene.

Som i de andre Citroëne er infotainment-systemet kronglete å bruke. Men du finner ut av det etterhvert. 

Vi gir seieren til eksteriøret denne gangen.

Liten og tøff. Og med overraskende bra plass i baksetet.

Liten og tøff. Og med overraskende bra plass i baksetet.

Les vår test av storebror DS4 her

Går den bra?

Den fulle betegnelsen på testbilen er DS3 Sport Chic THP 155. Og de tre siste tallene står for antall hestekrefter. Og 155 hk i en bil ikke mye større enn ei loppe, det burde jo være mer enn nok.

På sett og vis er det også det. 0-100 km/t går unna på 7,3 sekunder. Det er bra. Men vi tar oss selv i å ønske oss enda mer. Det finnes en Racing-versjon med 200 hk - som fikser øvelsen på nesten ett sekund mindre.  

Stolene er dype og gode - men mangler justerbar støtte til lårene. Ellers et stilig og moderne interiør.

Stolene er dype og gode - men mangler justerbar støtte til lårene. Ellers et stilig og moderne interiør.

Men for all del, Sport-en er sprek den. Og Citroën har ikke falt for fristelsen å lage ekstra lyd i eksosanlegget. Det er bra, for da slipper du å føle at det blir masete på langtur. 

Denne bilen kjører fint på motorveien uten å plage deg med støy. Det er viktig.

Forbruket er omtrent på nivå med konkurrentene - oppgitt forbruk på 0,58 l/mil ved blandet kjøring er ikke fantastisk. Men helt greit. Som vanlig er det uansett vanskelig å nærme seg teoretiske tall i praksis.

Les også: DS5: Vakrest i klassen?

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet er slett ikke verst. 280 liter rommer det.

Bagasjerommet er slett ikke verst. 280 liter rommer det.

Det er faktisk slett ikke dårlig med plass i denne bilen - forholdene tatt i betraktning. DS3 er altså et svært så kompakt bil - men god takhøyde gjør at du ikke føler deg inneklemt.

Men dørene er digre, så du trenger litt plass for å komme deg ut og inn på en parkeringsplass. Baksetene er faktisk ikke så aller verst for de minste. Bagasjerommet er også ganske romslig. Relativt sett. Du får fint med deg et par bager på tur. 285 liter er tilgjengelig - hvilket er mer enn både VW Polo og Mini Cooper.

Og er dere to på tur, er det jo bare å legge ned baksetene, slik at en frigjør hele 980 liter til å legge inn kofferter og annet du trenger.

Bra takhøyde og faktisk fullt mulig for voksne å sitte også i baksetene på en kort tur.

Bra takhøyde og faktisk fullt mulig for voksne å sitte også i baksetene på en kort tur.

Se og hør Jan Erik og Benny diskutere Citroën her

Hva er konklusjonen?

DS3 er en av de tøffeste småbilene på markedet. Like spretten som de mest sporty er den ikke - men samtidig har den mer komfort enn mange av de andre. Og selv om du nok gjerne vil kjøre disse bilene på bane, er det på vanlige, norske veier du møter hverdagen. Og da vil du sette pris på litt mer komfort enn de stiveste og hardeste modellene.

Plassen er også god.

Startprisen på 305.000 kroner er imidlertid ganske stiv sett mot for eksempel Mini Cooper med 184 hk og Polo GTI med 192 hk. Disse har altså mer krefter og koster mindre. Men DS3 kommer nesten fullspekket med utstyr.

Vi synes også faceliften har gjort DS3-en hakket tøffere enn Minien - og langt stiligere enn Polo GTI. Dessuten er forskjellen i ytelser ikke all verden, selv om Poloen har 192 hk.

Nye lys er på plass også bak. Og en diffusor og to potter avslører at nettopp denne bilen har litt mer krefter enn vanlig ...

Nye lys er på plass også bak. Og en diffusor og to potter avslører at nettopp denne bilen har litt mer krefter enn vanlig ...

Les også: Bilen til Arne er noe helt spesielt

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus